REKRUTTERINGSAREANA: Oppdal har mye å tilby stisyklister men mangler et tiltrettelagt tilbud som kan bidra til rekruttering og brukes til trening. Foto: Johannes Goksøyr
Lesetid: 4 minutter
Oppdal stisenter fått en leieavtale med kommunen som sikrer dem bruk av skogsområdet på nedsiden av Kåsen skianlegg i 40 år.
Stitilbudet i den nye sykkelparken blir en kombinasjon av nye maskinbygde løyper og eksisterende stier. Blant annet vil en modifisert utgave av den gamle Norgescup-løypa inngå i anlegget, samt flere av stiene som har vært brukt i terrengsykkelrittet Sykkel Enern.
– Vi har tatt utgangspunkt i Trysil Bike Arena. De har jo satt standarden for sykkelparker i Norge. Oppdal har mange fine stisykkelmuligheter, men vi mangler en sentrumsnær rekrutteringsarena og et sted å ha treninger, sier prosjektleder for Oppdal stisenter Johannes Goksøyr i Oppdal kommune.
Bygger i tre faser Det er Rekkje Stiutvikling AS som har laget masterplanen for Oppdal stisenter. Oppdal stisenter skal bygges i tre faser.
– Det meste av det som inngår i Rekkjes plan for sykkelparken er maskinbygde løyper, men det blir også noe håndbygd sti, sier Goksøyr.
I tillegg til de stiene og elementene som skal anlegges maskinelt, finnes det fra før et stort nettverk av tradisjonelle stier som brukes av både turgåere og stisyklister. Disse vil også bli merket og inngå i sykkelparken, men vil fortsatt være åpne for andre brukere enn syklister.
I planen fra Rekkje er det ikke lagt opp til noen grønne eller svartgraderte stier.
– Det finnes allerede svarte stier i området, og de linjene skal gjøres ferdige på dugnad og er derfor ikke tegnet inn i skissen fra Rekkje. Vi valgte å ikke bygge noen grønne stier, for vi har en del grusveier i områder, så pengene legges i flytstiene, sier Goksøyr.
Fra før har Oppdal også en stor, asfaltert pumptrack ved Midtbygda Oppvekstsenter.
Første fase ferdig i august I første fase skal det anlegges to rene nedoverstier: en rødgradert og en blågradert, totalt to kilometer maskinbygd sti, samt en ferdighetsløype. Ferdighetsanlegget bygges som en kort løype med ulike elementer, slik som vippeplanker, balansehinder, bruer og små hopp. Totalbudsjettet for fase en er 2.5 millioner kroner.
Byggestart for første fase er 25. juni, og planen er at denne fasen skal stå ferdig 9. august i år.
I andre fase skal det bygges to lange stier fra topp til bunn: en blå og en rød, med en del avstikkere og mer krevende hopplinjer, samt flere tilkomststier. Ingen av disse vil bli påbegynt før første fase er fullført.
Tredje fase omfatter hovedsakelig rydding, merking, shaping og tilrettelegging av eksisterende stier. Denne fasen vil innebærer arbeid på privateide teiger, så før denne fasen kan påbegynnes må det komme på plass reguleringsplaner og avtaler med grunneierne i området. Derfor er denne fasen foreløpig verken tidfestet eller kostnadsestimert.
Fullfinansiert på tre uker Da Goksøyr gikk i gang med å sikre finansiering til første fase av sykkelparken, var han i mål på tre uker.
Denne fasen har en prislapp på 2.5 millioner kroner, og er finansiert som et spleiselag mellom private og offentlige aktører. Kommunen har gitt 500.000 kroner pluss tippemidler til prosjektet, Røkkefondet har bidratt med 200 000 kroner, Oppdal sykkelklubb går inn med 500 000 kroner av egne midler, mens resten kommer fra ulike aktører i næringslivet og de lokale bankene.
– At det gikk så raskt å sikre finansieringen til første fase, skyldes nok også at sykkelklubben selv stilte med en så stor egenandel, sier Goksøyr.
Fase to vil koste mellom 6.5 og 7 millioner kroner, mens fase tre er ikke kostnadsestimert.
Goksøyr tror ikke det blir vanskeligere å finansiere de to neste fasene, men han starter ikke for alvor med den prosessen før i august når første fase er åpnet.
– Reklameverdien er mye større når anlegget står der enn når vi bare har en skisse å presentere. Når vi har et produkt å vise fram, vil flere se nytten av dette anlegget, både for næringslivet og reiselivet, og at de tjener på å bygge ut slikt anlegg videre. Oppdal er en turistdestinasjon, sier Goksøyr.
– Vi vil avslutte fase en før vi begynner på fase to. Men vi fikk 200 000 kroner til neste fase i forrige uke, legger han til.
Bevisst ikke heisbasert Oppdal har flere ganger tidligere forsøkt å etablere et sykkelparktilbud, men så langt har det ikke lykkes å få til et permanent anlegg. En av årsakene er at disse i stor grad har vært heisbaserte og avhengige av å knytte seg opp mot en ekstern aktør som kan tilby det.
– Det har vist seg å være vanskelig å finne heiseiere som er villige til å kjøre heisen for syklister om sommeren, og man er ekstra sårbar for endringer hos tilbyder, slik som eierskifter, sier Goksøyr.
I 2019 begynte sykkelklubben å utrede mulighetene for et ikke-heisbasert anlegg å bygge en sykkelpark som ikke er avhengig av en ekstern aktør. I fjor høst ble prosjektet konkretisert, og sykkelklubben engasjerte Rekkje Stiutvikling til å kartlegge mulighetene og bygge sykkelparken.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.