Alt du trenger å vite om stisykling i Pioneren i Østmarka utenfor Oslo
Alt du trenger å vite om Pioneren, stien som ligger i Østmarka i Oslo. Her får du tips til hvordan du finner stien som er tilrettelagt for stisykling. Hvordan du finner fram, og hvordan du planlegger turen både før- og etter.
FIN STI: Pioneren i Østmarka har blitt en superpopulær runde for stisykling. Truls Erik Johnsen finner flyten på SkullerudåsenFoto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 4 minutter
Pionéren er en av de mest omtalte sykkelstiene i Norge.
I denne saken skal vi se nærmere på historien til denne stien, og du får vite det du trenger hvis du har tenkt å sykle den tilrettelagte stien i Østmarka utenfor Oslo.
For å rydde i begrepene først: Pionéren er altså navnet på en sti-runde for stisykling i Østmarka. Stien ble bygd under navnet «Skullerudprosjektet», men navnet på denne sti-runden er altså Pionéren.
Pionéren er Oslomarkas første sammenhengende, tilrettelagte terrengsykkelsti, totalt 8km fra Rustadsaga til Skullerud.
Natursykkelstien er et pilotprosjekt for bærekraftig og aktivt friluftsliv. Avlastning av blåmerket sti vil gi mindre stislitasje og færre brukerkonflikter.
Forprosjektet startet i 2014 med å planlegge rute, og noen dugnader med enkle tiltak.
Rundt påsketider 2015 fikk Skullerudprosjektet tillatelsen til å gå i gang for fullt, og første spadetak ble tatt slutten av april 2015. Det er lagt ned over 3000 arbeidstimer i selve hovedprosjektet, samt en betydelig frivillig innsats i forprosjektet.
Skullerudprosjektet ble drevet av NOTS (Norsk organisasjon for terrengsykling), med prosjektleder Bjørn Enoksen i spissen. Det er delvis finansiert av Sparebankstiftelsen DNB, og bygd på dugnad. Store deler av Pionéren brukes i Terrengsykkelrittet, og det var nettopp en del av kriteriene for tildelingen av sparebankmidler.
Pionéren består av flere stier og segmenter, men utgjør til sammen en runde. Den komplette runden ser du her, og på mtbmap.no finner du en oversikt over flere av segmentene.
Terrengsykkels Stipatruljen har også besøkt Pionéren:
Komme seg dit
Skal du sykle Pioneren er det i all hovedsak fire måter å komme seg til stien i Østmarka på. Felles for dem alle, er at de kan ta deg til Rustadsaga Sportsstue, som er utgangspunktet for Pioneren.
Sykle
Kanskje det mest åpenbare, og hvertfall mest miljøvennlige valget. Fra Oslo sentrum bruker du 30-40 minutter ut til Rustadsaga.
T-bane
T-banen er praktisk hvis du skal sykle sti i Oslo, egentlig uansett hvor. Du kan for eksempel ta linje 1 til Frognerseteren og sykle i Nordmarka, og du kan ta linje 4 til Ammerud og sykle i Lillomarka. Skal du derimot sykle Pioneren, er det linje 3 i østgående retning som gjelder. Bogerud og Skullerud er begge t-banestopp som er i nærheten av Rustadsaga.
Buss
Buss nr 70 går fra Jernbanetorget til Skullerud, herfra kan du sykle til Rustadsaga.
Bil
I Oslo er kollektivtrafikken å foretrekke, spesielt rundt alt som heter rushtid. Skulle du av ulike grunner likevel velge bilen, er det parkeringsplasser både ved Skullerudstua, Haraløkka og Skullerud Skole det går an å benytte. Fra alle disse er det en kort bit på grusvei til Rustadsaga.
Hvordan finne stien
Bra jobba!
Du har kommet deg til Rustadsaga Sportsstue. Dette er et godt utgangspunkt for å sykle Pioneren, men det er selvfølgelig andre måter å komme seg dit på.
Fra Rustadsaga følger du grusveien på sørsiden av Nøklevann noen hundre meter. I en venstresving vil du se et lite skilt i veikanten – her begynner stien Bukkene Bruse, som er en blåmerket sti med gul utheving på dette kartet:
Det kommer helt an på ferdighetsnivået ditt. Pioneren kan man si holder vanlig Østmarka-standard, det vil si at den er teknisk. Har du for eksempel bare syklet i tilrettelagte anlegg som Trysil eller lignende, må du forvente at Pioneren er vesentlig mer krevende.
Det fine med Pionéren, er at du kan stykke den opp. Vil du for eksempel bare ha en innføring i hva det vil si å sykle sti, kan det første partiet som heter Bukkene Bruse være mer enn nok. Underlaget er stort sett jord med innslag av røtter og stein jevnt og trutt, og det er veldig få partier hvor du får helt jevne flytstier.
Du vil helt klart ha en best opplevelse med å sykle en fulldempet stisykkel, men det er selvfølgelig ikke noe i veien for å bruke en halvdemper.
Kjekt å vite:
Mat/drikke:
Både Rustadsaga og Skullerudstua Sportsstuer er egnet sted for en bolle og/eller kaffe i forbindelse med turen. Her får du også kjøpt tursnacks.
Har du behov for å vaske sykkelen etter tur, finnes det bensinstasjon på Bøler med vaskestasjoner.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.