Målet med tilretteleggingen er å etablere et nettverk av bærekraftige, tilrettelagte stier i området.
Noe av arbeidet blir gjort med håndkraft og noe med maskiner hvor det på sikt skal være stier med mye tilrettelegging og varierende vanskelighetsgrad.
Arbeidet begynte i april 2019 med stibyggerkurs i regi av NOTS Oslo og Omegn i samarbeid med SK Rye. Rekkje stiutvikling stod for undervisningen og i løpet av helgen startet deltakerne på en håndbygd sti i skråningen nedenfor Langsetløkka. Stien ble bygd etter godkjenning fra Oslo kommune og bymiljøetaten.
I juli 2020 fortsatte dette arbeidet - nå med tillatelse fra Oslo kommune, til å bruke små maskiner og arbeidskraft fra Rekkje stiutvikling.
- Stien som ble bygd i april 2019 og som vi fortsatte på nå i sommer er en pilotsti som skal brukes av syklister til trening, konkurranse og generell aktivitet, sier Tord Bern Hansen i SK Rye, som er av ildsjelene bak utviklingen.
- Pilotstien er ikke helt ferdig enda. Den delen som er bygd nå er ferdig, men vi ønsker å knytte den enda bedre inn sammen med resten av anlegget. Så trinn 2 av pilotstien er cirka 50 meter til, kan Tord fortelle.
- Oslomarka, Langsetløkka og området rundt blir mye brukt av syklister. Bakgrunnen for denne pilotstien er at det mangler et enkelt innsteg for de helt ferske syklistene. Per nå er det mange stier i området som er fine for de som har syklet litt fra før og behersker aktiviteten, men kanskje mindre for de som aldri har syklet på sti før, sier Tord.
- En enklere og mer tilrettelagt sti kan kanskje gjøre det enklere å komme seg inn i terrenget, for så å komme seg over på andre stier, fortsetter han.
Målet med utviklingen er også at den skal vare så lenge som mulig, tåle høy grad av ferdsel samt være i naturlige elementer.
- Stiene i marka blir mye brukt - både av syklister og andre brukere. Flere av stiene sånn som de er nå blir fort slitt og er ikke så bærekraftige. Derfor ønsker vi å utbedre dem slik at de tåler mer aktivitet over lengre tid, sier Bern Hansen.
Langsetløkka er et fleraktivitetsområde som blir brukt av mange ulike brukergrupper. Her har barnehager aktiviteter på dagtid, idrettsklubber holder treninger for langrenn, løping, sykling og orientering i tillegg til at det er et populært område for de som bor rundt. På grunn av dette mener Tord Bern Hansen av man må tenke helhetlig ved eventuell utvikling av området.
- Vi har et veldig godt samarbeid med Kjelsås langrenn og mye av det som blir bygd til sykling brukes også ifbm langrenn vinterstid. Vi begynte med å utbedre noen dårlige skogsbilveien slik at de fungerte bedre til langrenn, sykling og andre brukere.
- Aktiviteten på løkka er stor og med litt tilrettelegging forsøker vi å flytte noe av aktiviteten bort fra det flate gressområdet på Langsetløkka, og ut i randsonen slik at syklister ikke kommer inn på løkka i stor fart, sier Tord.
Tord har drevet med terrengsykling siden ‘87, er med i barne- og ungdomsgruppa i Rye siden 2000 og har alltid likt å tilrettelegge for barn og ungdom. I tillegg er han bygningsingeniør og liker å skape ting for andre.
- Sykling er en unik sport som jeg ønsker at mange skal få oppleve. Det er viktig å legge til rette for at syklister i alle aldre kan kose seg på sykkel uten at det skal være konkurranse, sier han.
- Det er jo noen få som klager over at stier i marka blir brukt for mye og blir for slitt, men jeg tror det er viktig å legge til rette for at innbyggerne i Oslo bruker marka – spesielt hvis vi ønsker å bevare marka for framtiden. Det er mange entreprenører som er interesserte i å bygge ut i markaområdene og hvis ikke vi bruker den og setter pris på den, så vil den kanskje bli bygd ut. Sånn som jeg ser det er det ikke overforbruk vi trenger å bekymre oss for, men mindreforbruk slik at det blir bygd ut, forteller Tord Bern Hansen.
Mange syklister har nok hørt om konflikter mellom ulike brukergrupper på sti og hvis du er en av dem som leser denne artikkelen og blir bekymret for hva utviklingen har å si for forholdet mellom de ulike brukerne av området, trenger du ikke bekymre deg.
- Jeg er opptatt av at det vi bygger, blir bygd på en slik måte at det ikke skaper konflikter mellom brukerne av marka. Det vi lager skal skapes på en måte slik at syklister ikke kommer i stor fart inn på allerede eksisterende veier, men sørge for at farten tas ned og at det er god sikt i de møtepunktene hvor sti og grusvei flettes sammen, sier Tord Bern Hansen.
- Har dere andre prosjekter i området?
- Noen av stiene som blir brukt av syklister, ender opp ute på gressmatta på Langsetløkka. Her ønsker vi på sikt å gjøre noen justeringer slik at farten ikke blir for høy inn på området. Tiltak her kan eksempelvis være doseringer, sier Tord.
- Det eksisterer også noen stier i området som begynner å bli ganske slitt. Disse trenger litt utbedring og vedlikehold. Vi har allerede startet med noen områder, blant annet en lengre klopp over myra som ligger midt mellom den blåmerka 3km og den grønne stien ned mot Monsetangen. Her har vi hatt god dialog med kommunen og Kjelsås langrenn. Dette er et tiltak som forsterker stien og som forhåpentligvis er til glede for alle brukere av stien, forteller Tord.
- Vi har også utbedret noen myrhull på stien/snarveien som går fra grusveien før Monsetangen og ender opp på grusveien i bunnen av Bjørnars flyvende sidespor (for de som er litt kjent i området).
- På Langsetløkka ønsker vi oss også noen dropp og hopp som kan brukes til trening og ritt, men tiden får vise. Vi er avhengige av folk som ønsker å bidra i større/mindre grad, samt midler til materialer. Vi må også ha godkjenning fra Oslo Kommune, sier Bern Hansen.
- For de som sitter hjemme og kunne tenke seg å bidra, hvordan går de fram?
- Vi setter pris på alle bidrag vi kan få. Vi har allerede hatt veldig god oppslutning på dugnadene våre og er i gang med å få på plass en veldig god organisasjon for å styre utviklingen. Vi har også fått noe støttemidler som gjør at vi kan realisere tankene våre, sier Tord.
- Hvis det er noen som kunne tenke seg å bidra i en mer sentral rolle, kan de ta kontakt med meg. For de som kunne tenke seg mer dugnadsbaserte bidrag, så er det bare å melde seg inn i facebookgruppa “Sticrew Langsetløkka og Maridalsrunden". Alt vedlikehold og utbedring er godkjent av Bymiljøetaten, forteller Tord.
Hvis du ikke har mulighet til å bidra fysisk, men gjerne kunne tenke deg å hjelpe på en annen måte, har styret opprettet to vippskontoer for å ta imot økonomiske bidrag som brukes til utbygging og vedlikehold av stier.
Bidrag til klopping i Maridalen : 615048
Bidrag til utvikling på Langsetløkka: 615047
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.