Den norske turistforening: – Sykling kan være krevende med tanke på terrengslitasje
Den norske turistforeningen (DNT) er i utgangspunktet positive til stisykling i Østmarka, men vil støtte at enkelte traseer får forbud, dersom man av hensyn til naturen konkluderer med det.
SYKLING I ØSTMARKA: Det kan bli restriksjoner på stisykling i følge med nasjonalpark i Østmarka. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Statsforvalterens forslag om nasjonalpark i Østmarka har skapt debatt og bekymring i sykkelmiljøet, da forslaget i utgangspunktet gjør stisykling forbudt i et større område.
Den norske turistforening (DNT) er Norges største friluftsorganisasjon med mer enn 300 000 medlemmer. De er på generelt grunnlag positive til sykling i Østmarka.
– For mange er det en god måte å komme seg ut i naturen, som fenger et bredt spekter av folk i alle aldre. Det er jo mange som både liker å ferdes til fots og på sykkel, og er medlemmer i flere foreninger. Men, det er samtidig en aktivitet som kan være krevende med tanke på terrengslitasje. Vi mener at NOTS sine stivettregler er en god rettesnor, men en ser at de ofte ikke blir fulgt.
Det skriver Dag Olav Brækken, ruteansvarlig Marka og naturforvalter ved DNT Oslo og Omegn, i en epost til Terrengsykkel.
I forslaget skrives det at man vil tillate sykling på veier, stier og løyper som er merket og tilrettelagt for dette. Det fikk Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS) til å reagere, som mener man snur prinsippet om at sykling er tillatt så fremt det ikke er forbudt.
– Vi har tiltro til at det her blir gjort en god vurdering, skriver Brækken - og fortsetter:
– Hensikten med opprettelsen av nasjonalparken er å bevare et inntakt naturområde, og hvis en da kommer til den konklusjon at enkelte stitraseer ikke burde brukes av syklister på grunn av hensynet til naturen der, tenker vi at det er en god beslutning. Det står at vurdering skal skje i samarbeid med brukergrupper. Da vil det sikkert være rom for å komme med innspill på detaljer i vurderingen. Vi tenker også at de som ferdes på sykkel er interessert i at viktige naturområder forblir inntakt, fremfor at de blir slitt av for hard ferdsel, enten det nå er til fots eller på sykkel.
– Kan skape stor slitasje der stiene ikke er robuste nok
Han var tydelig på at de fleste stiene bør være åpne for syklister, og sa følgende:
– Vi aksepterer skigåing og prepping av løyper, og da er det ikke helt logisk for meg at stiysklister skal behandles på en helt annen måte.
Terrengsykkel trekker frem skigåing og prepping av løyper overfor Brækken i DNT Oslo og Omegn.
– Det kan jo også være et kontroversielt tema, da det tar mye areal. Men, i og med at skigåing foregår på snødekt mark, i hvert fall til vanlig, så skaper det ikke terrengslitasje, slik som sykling på sti kan gjøre. Skiløpingen foregår der det er tilrettelagt for det, mens terrengsykling kan foregå over alt, og dermed skape stor slitasje der stiene ikke er robuste nok. Og, slik jeg kan forstå det, så er hensikten med de foreslåtte begrensningene i verneforskriften til nasjonalparken å skåne terrenget der det ikke tåler stor belastning. Vi DNT tenker at det er en sak som alle kan være enig i.
I øyeblikket er Statsforvalterens forslag sendt til Miljødirektoratet, som skal gi sin faglige vurdering, før Klima- og miljødepartementet skal gå igjennom vurderingen og gi tilbakemelding.
Deretter blir verneforslaget sendt på høring, og Statsforvalteren skriver på sine nettsider at de legger opp til en bred medvirkningsprosess.
– Hvordan det da ser ut når det endelig blir foreslått vet en jo ikke enda, så vi får vurdere innholdet og hva vi mener når det kommer på bordet og det blir høringsrunde, skriver Brækken.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.