Søndag 15. januar var fristen for å levere høringsuttalelser til det pågående arbeidet med nasjonalpark i Østmarka.
Nasjonalparken - og følgene den kan ha for syklister i hovedstaden i Norge har skapt mye engasjement i syklistenes rekker. Både norges største sykkelklubb IF Frøy og interesseorganisasjonen NOTS (Norsk Organisasjon or Terrengsykling) har vært kritiske.
Frøy på sin side har gått ut og ment at en nasjonalpark ikke bør etableres, mens NOTS har hatt en litt annen tilnærming.
Mot elsykkel-restriksjoner
Nå har begge organisasjonene levert høringsuttalelsene sine. Selv om det er noe forskjellig fokus i de to uttalelsene, reagerer både Frøy og NOTS på at sykler og elsykler ikke er sidestilt, og at sistnevnte rammes av restriksjoner.
NOTS på sin side, mener rettsutviklingen så langt ikke taler for at elsykler skal være forbudt, og viser blant annet til at elsykler ble tillatt på sti (2017), og at Markaloven i 2019 åpnet for elsykler:
«En slik gjennomgående endring i rettsoppfatningen og i de faktiske forholdene må også gjenspeiles i bestemmelsene for en ny nasjonalpark i Østmarka. Man kan ikke begynne med å innføre regler som allerede er utdaterte. Vi har nå noen års erfaring med bruk av el-sykkel i utmark generelt og i marka spesielt. NOTS har god kontakt med terrengsykkelmiljøet i Norge, og er ikke kjent med erfaringer som tilsier at det bør strammes inn på adgangen til å bruke el-sykkel på sti. Grunneiere har siden el-sykler ble tillatt i utmark i 2017 hatt mulighet til å gi lokale forbud, men NOTS er ikke kjent med et eneste aktivt forbud i Norge. Å innføre et forbud i Østmarka vil være et inngrep i en eksisterende og godt fungerende praksis som ikke kan forsvares ut fra en «føre var-tanke».»
Dette er saken
I februar 2020 mottok Statsforvalteren i Oslo og Viken oppdraget om å utarbeide et forslag til vern av deler av Østmarka.
Den 18. januar i år, 2022, la Statsforvalteren frem sin rapport og anbefaling til nasjonalpark i Østmarka.
Av forslaget kom det frem at sykling i all effekt kunne bli forbudt i store deler av Østmarka.
Dette fikk blant andre Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS) og sykkelklubben IF Frøy til å reagere. «Det kan bli katastrofe for oss og andre som driver idrett», uttalte klubben.
Nestleder i Miljøpartiet de Grønne, og aktiv stisyklist Arild Hermstad, uttalte til Terrengsykkel at et «rent forbud kan og bør unngås.»
Terrengsykkel intervjuet også andre aktører om saken: Den norske turistforening (DNT), Skiforeningen og Østmarkas venner.
Statsforvalterens anbefaling ble deretter sendt til Miljødirektoratet, som skulle komme med sine kommentarer.
Etter at anbefalingen til Statsforvalteren kom, startet NOTS for alvor arbeidet med hvordan de kunne påvirke prosessen, og de hadde møter med både Statsforvalteren og Miljødirektoratet. Da Miljødirektoratet la frem sine kommentarer, følte NOTS at de hadde fått gehør for sitt syn.
I juni foreslo også regjeringen med Klima- og miljødepartementet i spissen å verne store deler av Østmarka som nasjonalpark. Der ble det også gitt positive signaler for stisykling i marka.
De siste månedene har forslaget vært på høring hos Statsforvalteren i Oslo og Viken, og fredag 14. oktober la de frem høringsforslaget sitt.
Nå er Statsforvalterens tre forslag til nasjonalparken ute på høring i tre måneder, hvor alle som ønsker har mulighet til å komme med innspill. Høringsfristen er 15. januar 2023.
Forslagene til nasjonalpark:
Det foretrukne alternativet for nasjonalpark utgjør et totalt vernet areal på 73,4 km2. 19,3 km2 av de under friluftsvern og 54,0 km2 nasjonalpark. Da er det 150,4 km2 under Markalovens virkeområde som ikke er omfattet av vern.
Alternativ 2 er et forslag om en mindre nasjonalpark, mens alternativ 3 er et forslag om utvidelse av dagens naturreservat.
Begge aktørene nevner også folkehelseperspektivet, og spesielt Frøy har vært bekymret for sin mulighet til å drive med sykkeltrening- og arrangementer i klubben, og da spesielt for unge:
«Vi noterer oss også på side 44: «…,men heller utvikling av besøkssenter etc. med tilhørende infrastruktur i konsentrerte områder, for tilreisende med høyere betalingsvillighet» Dette sier det meste om forslaget om nasjonalpark. Barn og unge får redusert sin tilgang til å drive idrett i marka på bekostning av tilreisende turister med høyere betalingsvillighet.»