Nestleder i NOTS, Kjell Ivar Moland ønsker velkommen initiativet fra Statsforvalteren i Oslo og Viken om å se på muligheten for bedre skilting av verneområder.
UTSATT: Verneområdene i Lillomarka har blitt gjenstand for diskusjon, etter at Lillomarkas Venner har meldt bekymring til Statsforvalteren om at nye stier opprettes. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Nestleder i NOTS, Kjell Ivar Moland er glad for initiativet fra Statsforvalteren som ønsker bedre skilting av verneområder, etter bekymringsmeldinger om stisykling i Lillomarka utenfor Oslo.
Forrige uke kunne lokalavisa Varingen melde at interesseorganisasjonen Lillomarkas Venner hadde henvendt seg til Statsforvalteren i Oslo og Viken.
Naturreservat er den strengete verneformen vi har i Norge. Miljødirektoratet definerer naturreservater slik;
«Dette er områder som inneholder truet, sjelden eller sårbar natur, representerer en bestemt naturtype, har en særlig betydning for biologisk mangfold, utgjør en spesiell geologisk forekomst, eller har særskilt naturvitenskapelig verdi.»
Kjell Ivar Moland er nestleder i NOTS (Norsk organisasjon for terrengsykling). Han har ikke inntrykk av at dette er et stort problem generelt sett, men er glad for at Statsforvalteren nå ser på tiltak. NOTS er foreløpig ikke involvert i saken.
– Hvordan vi skal forholde oss til dette har vi ikke fått diskutert internt i styret. I tillegg til å diskutere saken internt på sentralt hold vil vi ta den opp med lokallaget, NOTS Oslo sier Moland.
– Hva tenker du om statsforvalterens initiativ om bedre skilting?
– For å ta det generelle utgangspunktet først, så tenker jeg at alle som ferdes i naturen har et ansvar for å overholde reglene som gjelder. Og reglene er som regel veldig greie, allemannsretten gjelder, og sykling er tillatt. Men så har man områder og verneområder med særskilte regler. Men det er vanskelig å vite hvor grensene går. Når sykler man inn og ut av et verneområde? Vi tror ikke våre medlemmer eller den gjengse syklist har intensjon om å bryte reglene. Vi ønsker det skal være minst mulig restriksjoner, men der det er behov for restriksjoner må man forholde seg til dem. Jeg synes det er helt supert at Statsforvalteren har en plan for dette med ønske om bedre skilting. Og så er jeg veldig glad for at Statsforvalteren ikke ser ut til å ha et inntrykk av at dette er bevisste brudd.
– Det jeg tenker for egen del, er at det hadde vært artig å fått opp stivettreglene på slike skilt. Stivettreglene er jo som de 10 bud for oss. Vi holder dem veldig høyt og har tro på at hvis man følger dem vil det gå bra, sier Moland.
– På generelt grunnlag, hvor stort problem er det at folk tar seg til rette og lager nye stier?
– Jeg har ikke inntrykk av at det er et stort problem. Jeg tenker at terrengsykling handler jo om å ha det gøy og ha fart, men også å takle terrenget og de utfordringer det gir. Personlig er jeg ikke glad i at stier kuttes sånn. Så det er én ting. Verneområder er jo én ting, men ønsker man å gjøre endringer på stier eller traseer så tenker jeg det er et minstekrav ha avklart det med grunneier.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.