Grinda-Åklungen-Grinda

Grindajordet ved Korsvoll

Sist oppdatert: 1. desember 2002 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Nordmarka

Oslo-Sentrum til Tåsen, fra Tåsen opp Havnabakken, forbi Korsvoll skole til Grindajordet

Samme som start

Stien veksler mellom brei, myk skogbunn til smal og steinete, er aldri vrien mer enn 5 meter om gangen. Gåing varier nok fra 0-100 meter alt etter ferdigheter.

Som en av de virkelig ferske terrengsyklistene har jeg lyst til å beskrive en kort rundrute som egner seg godt for de av oss som nettopp har startet med stisykling (de mer erfarne kjenner nok til ruten fra før, den er mye brukt). Mange av rutene på Blåsti og terrengsykkel er fine men kan ta motet fra en fersking, denne her er derimot overkommelig, og blir du lei er retretten (FY) til grusvei ikke lang.

Jeg bor på Korsvoll i Oslo, har marka som nærmeste nabo og stiene ligger i mitt lokalområde. Den fungerer også som startetappe for lengreekspedisjoner innover i Nordmarka (f.eks. Båhushøgda). Vil man ha en lengre tur kan man også sykle runden Ankerveien-Åklungen-Hammeren-Ankerveien engang til. Om vinteren kan lysløypedelen sykles som rundbaneritt, i periodermed lite snø er det tråkket fotløype og lysen er tent. Det er ti ganger morsommere enn å tråkke på valse i kjelleren.

For de som er lokalkjendt starter vi på Grindajordet som ligger ved endenav Peder Ankers vei, dvs. rett etter at man har passert Korsvoll skole. Da slutter Peder Ankers vei i en brei sving og går over i Skjoldveien. Her er veien brei og med god plass til evt. parkering. Innover til høyre starter en sti og man kommer umiddelbart inn på et delvis gjenngrodd jorde. Her gafler stien seg, vi skal holde til høyre over jordet og nedover en slak bakke som så svinger svakt til venstre og begynner å stige. Ser man opp mot trekronene så dingler der lysene til Korsvoll ILs lysløype. Da er du på rett sti. Den er kupert men brei, og eren ypperlig tilvenning til de mer hårete stiene i marka. Her har du myrhull, steinete partier, svaberg, røtter, noen relativt snille kanter og kneiker somdu må presse deg selv litt for å komme over. Forøvrig er dettestarten på rundbaneløypa til Scottcup-løpet på Korsvoll. Løypa går som sagt litt opp og ned men etter knappe 2km kommer en bakke etterfulgt av et område med fin jordbunn. Her det like før løypa snur og går tilbake, vil du lenger innover i marka tar du av første tydelige sti til høyre og så skarpt til venstre rett etter at den passerer et steinjgerde. Du kan også følge lysløypa videre, da får du med deg et par reale myrhøl og en haug med småstigninger før du igjen er på Grindajordet.

Men tilbake til steingjerdet, du kommer snart ut på et området med brei sti over et parti med svaberg ispedd store runde steiner, her er det bare å gi gass og prøve å finne det optimale linjevalget. Snart kommer steinene tettere og brattere, stien svinger til venstre og stuper ned mot en bekkepassering derdet ligger en krøllete plankebro over. Sikt på midten og trå på for i kneika rett etter trenger man all farten man kan få. I denne kneika gafler stien seg,drar du til venstre får du en rask og lett sti til Ankerveien, rett fram venter flere kneiker og bekkepasseringer. Vi tar stien til venstre først, her får vi litt våt jorbunn evt. myr før vi møter en ny sti og følger denne mot høyre. Snart er vi inne på et svært raskt parti med brei sti på vekselvis svaberg og fin jordbunn, etter altfor kort tid butter vi i en grusvei som er Ankerveien og vi er nå like ved Blanksjø.

Så til siste alternativ: altså rett fram, her har vi en bratt stigning som flater ut og stuper på ny bratt nedover mot en dam. Er du uforsiktig plomper du uti (eller enda bedre panikkbremser, går over styre og stuper i gjørma). På andre sida av dammen er det en svært kronglete stigning, har alltid gått av sykkelen her men etter 5 meter flater terrenget ut igjen. Nå er stien litt smalere og det gjelder å bruke øya for å unngå de verste hindringene. Etter litt stigning går det raskt over noen svaberg så faller stien nok en gang mot en liten dalbunn, unngå å bremse mye, du trenger fart for å komme opp neste kneik. Nå går det raskt og lett overfin skogbunn med litt sva og du tror det ikke før du ser det: en nybratt ned opp berg og dalbane, stien nærmer seg nå Ankerveien og etter enmorsom og lett stigning over svabergsbunn ispedd en søledamm og et parstore runde steinar du kan dra rett over dumper man tre meter rett ned på Ankerveien. Vi er nå rett øst for Blanksjø og har tre mulige veivalg, fortsette rett fram på samme sti oppover mot Ullevålseter, ta Ankerveien østover mot Hammeren eller dra vestover mot Sognsvann og ta midtløypa mot Ullevålseter.

Midtløypa: Vi følger Ankerveien vestover forbi Blanksjø, ned en bakke og i neste sving tar en sti av til høyre. Denne starter med et flatt breit parti nesten som en traktorvei, men det tar snart slutt og det blir steinete. Du passerer en bitteliten bekk og små stigninger kommer som perler på en rad.Men de er mye morsommere enn Mørdarbakken på hovedtraseen Sognsvann til Ullevålseter og man slipper brysomme/sure/uforutsigbare fotturister. Skal man unngå å gå av sykkelen er det her viktig å ikke brenne kruttet for tidligog prøve å holde god fart inn i stigningene. Man skal holde seg på hovedstienhele veien, et par punkt er det verdt å merke seg. Etter en liten stund er det en kant i stien, over den og et kort svabergparti åpenbarer seg. Her det fint å øve oppover og nedoverkantpasseringer. Omtrent midtveis kommer du til myr/dam-passering der det lagt plankebro over. Bruk denne ! Rett etter følg stien skarpt til høyre, litt etter kommer en sleip svabergsbakke etterfulgt av en stignig som blir gradvis brattere. Den flater ut og snart gafler stien seg, vi skal til høyre og kommer inn i et parti som er svært kupert med noen korte vanskelige stigninger. Ved neste myrhull lønner det seg åholde litt til høyre, den etterfølgende bakken er slak og du kommer over toppenmøter du en skarp venstresving. Forsiktig her for bak den skjuler det seg en kort bratt skrent med masse grov stein og feil dosering!. Så dumper vi ned på grusveien mellom Sognsvann og Ullevålseter omtrent midt på Store Åklungen. Men stisyklingen er ikke over ennå, stopp umiddelbart og prøv å få igjen pusten. Snu sykkelen og dra tilbake samme vei men hold skarpt til venstre opp en bratt lei bakke, den går dersom man er sta og gir full gass fra grusvieien og inn. Stien går nå paralellt med turveien av og til kan du skimte den gjennom skogen.Her det igjen svært småkupert og fin smal, underholdende sti. Et par vanskelige kanter i oppoverbakkene er det, det er minst en jeg ikke har klartså langt. Etter en stund kommer et flatt raskt parti etterfulgt av et parhoppbare nedoverkanter og så er vi igjen på grusveien mot Ullevålseter og litt forbi nordenden av Åklungen.Her følger vi veien et lite stykke rundt neste sving tar så til høyre og kommerinn på grusveien nedover mot Hammeren. I en slak høyresving tar det av en vei mot Skjærsjødammen, denne veien drar vi. Etter drøyt 100 m stopper veien i en bom og vi skal inn i skogen skarpt til høyre. Her er det et fint stykke svabergsykling før underlaget blir mer variert. Små syklbare nedoverbakker kommer tett etter hverandre bundet sammen med lette flater, detter er mye morsommere enn grusveien 50 meter lenger oppe, på ett punkt må vi likevel touche innom veien en meter eller to. Når du ser jordet nærme seg på gården hold utkikk etter en sti til høyre og følg denne, med full innsats klar man å komme seg oppå grusveien uten å gå av sykkelen. Videre følger vi grusveien en 3-400 mnedover forbi en bom, følg nøye med høyre side og du ser snart Ankerveien somtar av innover mot Sognsvann. Den tar vi og her kan vi sykle raskt men snartkommer tre korte bratte opppoverkneiker som drar pulsen langt over anaerob terskel. Så en skikkelig rullesteinsbakke, nedover denne gangen. Med litt kløktgår den fint, men da skal du vite hva du gjør og finne riktig veivalg. Deretter er det bare stas, gi gass og ras inn i brei fin sti med mange fine små hoppbare kanter. På toppen av en rett slak oppoverbakke kjenner du igjenstien vi kom på fra Korsvoll. Har du fått nok ta denne tilbake eller ta en runde til eller dra stien rett til høyre for variasjonens skyld.

Uansett gir denne runden masser av stisykling ispedd minimale transportetapper på grusvei, og i tillegg ligger den lett tilgjenglig fra Oslogryta. Ullevål sykehus er heller ikke langt unna, ambulansen kommer til krysset Ankerveien/Hammeren-Ullevålseter på 20 minutter om uhellet er ute. Har selv sett det da en medsyklist var uheldig i en steinete utforkjøring.

Denne turen har vært en passe utfordring for meg som nybegynner, den tar ikke fra en samtidig som det er rikelig med utfordringer. Men de er spredd utover og ikke langvarige. Den er mye brukt av andre syklister og du kan regne med å kunne slå av en hyggelig sti/utstyrsprat underveis. Ruten er delvis beskrevet før men jeg håper min detaljerte rutebeskrivelse gir flere lyst til å prøve seg ute på stiene.

Publisert 1. desember 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 1. desember 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby