Grønnliåsen rundt

sti tar opp fra Kongeveien

Sist oppdatert: 10. november 2002 kl 00.00

• Kommune: Oppegård

Hvis du kommer fra Oslo på E6 så tar du av mot Kolbotn, etter avkjørsler til Hvervenbukta og Holmlia. Bare følg veien et godt stykke, og du kommer gjennom en kort tunnel. I rundkjøringen tar du til venstre. Så tar du første vei til høyre etter noen hundre

samme sted som starten

Veldig mye stein og svaberg. Noen gjørmehøl og en del røtter. Masse små drops - altså ikke noe ekstremt, men veldig morro på en vanlig terrengsykkel uten 8" forran og bak. Noen av stedene er det litt kronglete, men det er fullt mulig å sykle hele ruta uten å gå av sykkeln.

Ta bort til venstre over litt røtter og stein etter 30 meter. Så er du på en litt åpen plass i skogen med mye svaberg. Følg stien bortover til venstre. Etter hundre meter kan du ta bort til høyre, for en litt annen mer teknisk sløyfe som kommer innpå hovedstien igjen litt senere. Så er det egentlig bare å følge stien (som går på langs av Grønnliåsen). Mye morsomme tekniske partier. Til slutt, når stien begynner å gå nedover, så tar du til høyre, og følger nedover og bortover mot høyre så du kommer dit hvor den morsomste nedfarten er (mange stier å velge mellom som du vil oppdage). Så er det bare å gi gass, men husk at det er nok muligheter til å drite seg ut... Nedkjøringen er ikke så lang, men veldig morro. Når du har kommet ned til grusveien/stien så kan du enten ta en runde rundt ved å sykle rett frem og følge stien (lysløypen) rundt (morro å dra på skikkelig på grusstien nedover). Eller bare ta til venstre, sykle 100meter og ta første sti opp til venstre. Følg stien oppover og til slutt kommer du opp til der du sykla til høyre før nedkjøringen. Så kan du følge samme stien tilbake, som er veldig morro nedover. Eller finn andre stier. Hvis du følger lysløypa rett frem, istedenfor til venstre følger du den så langt den går, til den stopper ved en bom. Ved barnehagen etter bommen tar du til venstre, bort forbi en liten kraftstasjon. Så kommer du forbi/gjennom to skoler, når du ser den andre, så tar du opp til venstre en liten bratt skråning. Opp gjennom litt skog og du havner på en liten fotballbane i skogen. Ta grusstien bort til høyre noen hundre meter, før du tar til venstre på en sti som går på oppsiden av noen større fotballbaner. Føg bort til enden og ta opp til venstre en liten kneik. Så går det et stykke oppover, hvor du bare følger grusstien til du kommer til toppen. Da havner du der du ville vært hvis du droppa den ekstra grussti runden du nettopp har vært på.

kjør hvor du vil, det er rett og slett en liten ås med masse stier og varianter.

Publisert 10. november 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 10. november 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby