Her bygges Nilsbyen Terrengsykkelpark på Byåsen i Trondheim
I skianlegget Nilsbyen har sykkelklubben TVK satt i gang byggingen av en sykkelpark. Lett inspirert av stiene i Trysil skal Trondheim nå få eget rekrutteringsanlegg for terrengsykling, og det er åpent for alle.
– Det blir en S-sving her ja. Gule flagg er yttersving!
Ola Resell peker og forklarer til syklister på dugnad.
Han er prosjektleder for Nilsbyen Terrengsykkelpark i Trondheim, og mens det ennå ligger noen snøflekker i Bymarka har han med Terrengsykkel på befaring. Fra skogen over oss høres lyden av maskiner og stibyggere i full sving.
Resell er syklist til sin hals – og om navnet lyder kjent, så er han altså far til Uno-X proff Erik Nordsæter Resell. Syklister i Trøndelag vil garantert ha sett han på diverse terrengsykkelritt, gjerne i tidtakerboden.
Men de siste årene har han viet oppmerksomheten til et lite skogområde på Byåsen i Trondheim. Denne sommeren skal Nilsbyen terrengsykkelpark stå ferdig.
– Det begynte egentlig da Egil Sæterbø og Robin Bråtveit begynte å tegne ut noen løyper i Granåsen i 2014. Da ble jeg litt engasjert. Men det ble ikke plass til oss der. Etter påska 2017 så jeg at det var tørt og bart tidlig her oppe i Nilsbyen. Klubben begynte å legge treninger hit, og så kom Rekkje Stiutvikling på befaring. De mente området egnet seg godt, sier Resell.
Så begynte arbeidet, det vil si papirarbeidet. Resell begynte med å få presentert planene for idrettsrådet i kommunen. Å komme på idrettsrådets prioriteringsliste for nye anlegg var viktig, og det klarte han i 2018. Det ble søkt om både dispensasjon fra reguleringsplan og grunneieravtale, så vel som spillemidler til finansiering. Nå er 2020 godt i gang, og prosjektet er godt på vei.
– Gjensidigestiftelsen har gitt over 2 millioner. Jeg tror det er en av de største enkelt-bevilgningene de har gjort noen gang. Så fikk vi 200 000 fra SMN Sparebank1, 400.000 fra Nordenfjelske Bykreditts Stiftelse og 400 000 fra kommunen. Det finansierer denne første sløyfa, sier Resell.
Vi beveger oss ut av skiløypa, og inn på stien. Stien, som skal stå ferdig denne sommeren er bare en av flere, og arbeidet har skapt engasjement langt utover klubbens egne rekker.
– Før jeg visste ordet av det, var det flere hundre som fulgte Facebooksiden vår, nå runder vi snart 1000. Jeg la ut skjema på nett for påmelding til dugnad, og 70 personer meldte seg umiddelbart. Nå har jeg over 120 navn på dugnadslista, og 90 personer har bidratt så langt, forteller Resell.
Vi beveger oss gjennom skogen, og passerer forskjellige dugnadslag som fjerner kvist og nedfall.
– Her blir det switchbacks. Det skal liksom være tid å spare på å kjøre A-linja, da. Ja, og biologisk mangfold har jeg lært mye om. Enkelttrær måtte få stå.
Resell forteller om flere befaringer med kommunen, hvorpå stien måtte justeres for å ta høyde for trær. Noen meter unna går den flere meter brede skiløypetraseen, som sykkelstien også bruker litt av.
– I den grad vi bruker skitraseen, skal det være i oppoverbakke, for å unngå farlige situasjoner med høy fart der turgåere ferdes. Men tilknytning til skianlegget har vært nøkkelen. Helårsbruk i eksisterende anlegg er bra, og gunstig i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Og vi får noen synergieffekter gjennom samarbeid med skiklubbene, både på anleggssiden og sportslig sett.
Selv har Resell brukt over 500 dugnadstimer på prosjektet siden oppstarten. Nå skal det snart stå en to kilometer lang sti ferdig.
– Hva er drømmen med dette anlegget?
– Det er jo at det skal bli som ved Skistua (kjent utfartssted for langrenn i Trondheim, red.anm), et område barnehager og skoler kan dra til, og at folk legger søndagsturen sin dit. Og så håper jeg at klubben får et oppsving på rekrutteringen. Vi har treninger hver mandag, og i fjor hadde vi 60 unger i snitt her uten å ha markedsført tilbudet. Mye fordi vi ikke har hatt noe anlegg å trene i.
Det har vi nå, og lenge før anlegget er ferdig har vi peaket med 110 unger på trening.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.