Kjelsås - Lillomarka - Solemskogen

Langsetløkka, Kjelsås

Sist oppdatert: 31. oktober 2002 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Lillomarka

Langsetløkka er parkeringsplassen som ligger like ovenfor Osen Rensestasjon, i sydenden av Maridalsvannet.

Samme sted som startpunkt

Denne ruta egner seg best for de som har vært noen turer i skogen tidligere. Terrenget varierer fra bredt og lettkjørt til skikkelig teknisk og krevende.

Langsetløkka - Grytlihøgda

Fra Langsetløkka bærer det innover et lite stykke på grusvei. Du vil etter en stund komme til et kryss i en 180 graders sving der du kan ta til høyre og oppover til veien til Solemskogen. Dersom du liker bratte klatringer på grus kan du godt gjøre det, men det blir det ikke snakk om på denne turen. Her tar du istedet til venstre. Følg hovedgrusveien ,og ta til høyre ved neste kryss, til du kommer til en gresslette perfekt for camping. Ta til venstre her.

Følg så kjerreveien til du etter ca 1km møter grusveien fra Sandermosen stasjon. Her begynner så klatringene rett på andre siden av veien. Her er det relativt bratt, men det er fullt mulig å komme opp. Etter et lite stykke oppe på flatene krysser du et lite bekkefar og du er ute på grusveien. Denne følger du ca. 50 meter for så å ta brått opp til venstre. Da er du på vei opp på Grytlihøgda. Her er det stort sett singletrack hele veien og veldig vanskelig å kjøre feil.

Landskapet blir etterhvert ganske åpent, og det er endel morsomme svinger og småkneiker hele veien. Etterhvert vil du komme til et kryss der du kan ta til høyre ned gjennom Styggedalen og ned til Sandermosen. Det skal ikke du. Du fortsetter videre.

Etter en ny slette bærer det innover i mere lukket skog, og etterhvert kommer man til en meget bratt og teknisk kneik. Partiet på toppen er som regel svært glatt. Etter at toppen er nådd går stien svakt hellende over turens eneste myrparti, og her kan man sjeldent sykle hele partiet.

Grytedalen - Solemskogen

Etter ca 200 meter vil man så komme til et kryss der du videre kan ta til Sinober, eller i den retning vi skal, til Kjelsåshytta. Her må sykkelen bæres 10 meter gjennom en liten overgrodd sump, men på baksiden er det ny teknisk sti. Denne stien følger du videre.

Etter en stund kommer du opp på en liten høyde med utsikt ned mot byen, og rett over til Vettakollen og Tryvannsåsen. Fortsett så videre ned gjennom tight singletrack og småbratte hellinger. Du skal nå ende opp ved et bekkefar. Kryss dette og ta til høyre. Du kommer da til et nytt kryss og en liten sump. Her kan du enten ta til Lilloseter (1,5km), eller til Solemskogen (4km). Vi tar til Solemskogen.

Langs bekken følger du en meget teknisk sti mot Solemskogen som byr på mange utfordringer. Her finnes det plenty av muligheter til å ta action-bilder, og like mange muligheter til å gå skikkelig på trynet. Denne stien følger du lenge. Her går det endel opp og endel ned, og til slutt ender du på en grusvei etter noen morsomme utforkjøringer. Fortsett stien på andre siden av grusveien og få 500 meter mer med morsom singletrack.

Nå følger du grusveien videre (ikke ta av de to kjerreveiene),og du tar til høyre ved krysset i retning Solemskogen. Så følger du grusveien til du kommer til Solemskogen. Ta gjerne en dukkert i vannet du sykler forbi like før du kommer til Solemskogen.

Fra Solemskogen sykler du nedover langs asfalten til du kommer til et vann på vestre side. Her tar du grusveien som går bratt nedover på høyre side, og du tar til høyre i krysset du etterhvert kommer til. Du vil da ende på grusveien ca. 1 km fra Langsetløkka. Alternativt kan du ta stien som går inn like etter den første bratte utforkjøringen, og som går parallellt med grusveien for å tyne turen for stikjøring enda mer.

Kart: Turkart "Oslo Nordmark Sommer " - Statens Kartverk 1997 - Best.nr. 2423

Publisert 31. oktober 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 31. oktober 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby