Lillomarkas venner bekymret for sykling i naturreservater i Lillomarka utenfor Oslo.
Lillomarkas Venner er bekymret for stisykling i to naturreservater i Lillomarka og nærliggende områder der de mener syklistene gir blaffen i reglene for ferdsel. Nå ønsker Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen) å sette opp skilt.
SYKLING I LILLOMARKA: Foreningen Lillomarka Venner har henvendt seg til Statsforvalteren for å få begrenset sykling i flere områder i Lillomarka. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 4 minutter
I november sendte Lillomarkas Venner en henvendelse til Statsforvalteren i Oslo og Viken (tidligere Fylkesmannen i Oslo og Akershus) der de uttrykker bekymring for sykling i naturreservatene Røverkollen og Lillomarka.
Statsforvalterens saksbehandler Sigurd Bakken understreker overfor Terrengsykkel at det ikke handler om syklistenes oppførsel i skogen.
– Vi har ikke fått noen konkrete klager på dårlig oppførsel fra syklister i disse områdene. Dette handler om at Lillomarkas Venner er bekymret for verneverdiene i området, og at de skal forringes på grunn av sykling, sier Bakken.
Det var Varingen og andre lokalaviser for Oslo som brakte nyheten.
Spesifikt skriver Lillomarkas Venner i sin henvendelse til Statsforvalteren i november at syklistene etablerer og tar i bruk nye stier i naturreservatene, noe som er i strid med reglene for ferdsel i naturreservater, og at stisyklingen på den måten kan true de unike naturverdiene i området.
– Vi er klar over det Lillomarkas Venner uttrykker bekymring for. Vi har vært mye ute på befaring i dette området og vi har sett at dette er en utfordring, spesielt siden det er blitt mer populært å sykle, sier Bakken.
Han trekker fram at det kan være ekstra strenge regler for hvor det er lov å sykle i naturreservater. Vanligvis skal det kun sykles på eksisterende stier. Men det er komplisert, noen områder har til og med strengere regler.
– På Røverkollen er kun lov å sykle på stier som eksisterte i området før det ble vernet, men vi ser at det har dukket opp nye ruter i dette området. Definisjonen på hva som er en sti varierer også, avhengig av hvem du spør. Dette kan derfor føre til misforståelser, sier han.
I flere verneområder er det tegnet stier på vernekartet hvor det er lov å sykle. Problemet er at stiene ikke alltid er tegnet inn på vernekartet. Videre er retten til å sykle på eksisterende stier begrenset til stier som tåler den slitasjen syklingen medfører eller stier som eksiterte før vernet trådte i kraft.
Både Røverkollen og Slengfehøgda, som inngår i Lillomarka Naturreservat, er populære områder for stisyklister i hovedstaden.
Mangler skilting Lillomarkas Venner etterlyser bedre skilting av naturreservatene og informasjon om hvilke regler som gjelder. Bakken innrømmer at områdene med naturreservater som Lillomarkas Venner er bekymret for, ikke er godt nok merket.
– Vi tror ikke syklistene bryter reglene med vilje, men vi tror de kanskje ikke er klar over at de befinner seg i et naturreservat. Spesielt Røverkollen er utfordrende. Der er det veldig mange innfartsporter til området, og det er ikke alle som er godt skiltet, sier han.
Det skal Statsforvalteren nå ta tak i.
– Vi ønsker å sette opp flere skilt slik at folk skal være klar over at de er i et naturreservat, og også mer plakattavler med informasjon om hvilke verneverdier som eksisterer i området og hvilke regler som gjelder. Det håper vi kan bidra til å skape forståelse for hvorfor dette området har denne typen vern, sier Bakken.
Det er imidlertid ikke bare ferdsel som er strengt regulert i naturreservater. Det er også strenge regler for skilting, hvilken type skilt som skal brukes og hvordan de skal se ut. Dessuten må det foreligge en formell besøksstrategi for det aktuelle naturreservatet før det kan skiltes.
– Vi kan ikke starte skilting før det foreligger en besøksstrategi for området. Vi er i sluttfasen med den nå, og håper at vi kan begynne skiltingen til våren og utover sommeren, sier Bakken.
Lite trolig med totalforbud Avslutningsvis i sin henvendelse til Statsforvalteren ber Lillomarkas Venner om at det innføres totalforbud mot sykling i Svartberget, som er en del av Røverkollen naturreservat.
I sitt svar til foreningen skriver Statsforvalteren at det ikke er mulig å forby ferdsel uten endringer i verneforskriften, og at det ved vern av nye naturreservater i Marka skal mye til for å forby visse former for ferdsel, men at Statsforvalteren vil videreformidle problemstillingen til Miljødirektoratet.
– Hvor sannsynlig er det at det blir et totalforbud mot sykling i Svartberget? – Det er lite sannsynlig at det innføres noe totalforbud mot sykling i Svartberget. Det er uansett bare Miljødirektoratet som kan vedta slike endringer, så derfor har vi sagt vi skal ta det opp med dem. Men av erfaring er det vanskelig å få til ferdselsforbud i Marka, og det er heller ikke noe vi ønsker med mindre det er absolutt nødvendig, sier Bakken.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.