Mjærskaukollen

Sykle over steinbrua og følg grusveien gjennom gårdstunet og golfbanen. Se etter en stupbratt traktorvei som går opp til høyre; akkurat der tar det av en sti til venstre. Den går først over et lite hogstfelt, deretter stikker den inn i skogen.

Sist oppdatert: 1. desember 2002 kl 00.00

• Kommune: Enebakk

Riksvei 155 til Enebakk, ca. tre mil fra Oslo. Se etter golfbanen ved Viker gård i enden av Vågvann. Tvers overfor bensinstasjonen på venstre side av riksveien er det en gammel steinbru på høyre side av veien. Den er utgangspunktet for turen.

Se rutebeskrivelse.

Lett til middels teknisk singeltrack; to korte partier med grusvei som transportetapper; noe doubletrack (traktorspor).

Den første stibiten er kort, munner ut i grusvei. Ta til høyre oppover; etter ca. 200 meter tar en sti av til høyre. Ny, litt lenger stibit med morsom, steinete utforkjøring; så på nytt til høyre på grusvei. Ved hytta "Bråtan": sti opp til venstre, rødmerket løype. Fin liten klatring. Følg rødmerkingen et godt stykke; variert sti. Ta av skarpt til venstre på rødmerket løype ved skilt mot Mjærskaukollen. Bratt ned, forsering av to grøfter. Deretter oppover til turens høyeste punkt, den nevnte kollen. Nå ingen utsikt fra selve toppen, men før var det et branntårn der som ga fantastisk utsikt: Holmenkollen + store deler av Østfold. Følg rødmerket løype videre; nå begynner moroa for alvor. Meget underholdende utforkjøring! Singeltrack det første, ganske lange stykket. Når man kommer ut av skogen og til T-kryss med annen sti: ta til høyre. Blir til traktorspor som blir gradvis bedre og bedre (les: det går fortere og fortere!) Se opp for skogens dyr! Holdt en gang nesten på å kollidere med et rådyr som bykset over stien. (Det hadde blitt noe annet enn de puslete musebrekasjene vi har lest om …) Traktorsporet spytter deg ut på hovedveien rett nord for Østfold-grensen. Ønskes asfaltert transportetappe tilbake til utgangspunktet: Ta til venstre og til venstre nok en gang ved tangen bru (stiplet linje på kartet). For de sporty anlagte: Snu og kjør løypa andre veien!

Publisert 1. desember 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 1. desember 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby