SYKKELANLEGG: På Geilo har de flotte stier å boltre seg på, men i Oslo mangler dette. Nå kan det bli en realitet. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 5 minutter
– Det er tydelig at et sånt anlegg mangler i Oslo. Det skal senke terskelen for å kunne begynne med terrengsykling.
Det forteller styremedlem i region øst i Norges Cykleforbund, Kurt Tryaire Haugen, som i øyeblikket «holder tak» i prosjektet rundt et sykkelanlegg i det nedlagte Huken pukkverk.
Etter rundt 70 års drift ble Huken pukkverk, som ligger ved Ammerud i Groruddalen, avviklet i 2018.
Oslo kommune har omregulert området til etterbruk og det er lagt opp til blant annet aktivitetsanlegg. I reguleringsplanen er det også satt av et område satt av til sykkelanlegg.
– Det er et enormt område med et enormt potensial, forteller Tryaire Haugen.
I Oslo er det gode muligheter for stisykling både i Østmarka og Nordmarka, hvor det er tilrettelagte stier, men Norges hovedstad mangler altså det dedikert anlegg, som er en viktig inngangsbillett til sporten for barn og unge.
Nå er altså arbeidet i gang for å gjøre et slikt anlegg til en realitet. Prosjektet er imidlertid helt i startfasen.
I midten av september ble det avholdt et møte, hvor region øst, Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS), store klubber som IF Frøy og SK Rye, samt mindre, lokale klubber som Romsås og IK Hero, var representert.
Tryaire Haugen sier at dersom alt går etter planen, vil anlegget stå klart i 2025, et tidsperspektiv også Bymiljøetaten i Oslo ser for seg, ifølge Tryiare Haugen.
– Vi er jo ikke alene om å se potensialet i anlegget, så vi kommer nok til å ha diskusjoner med andre. Jeg har fanget opp at noen ser for seg at dette er Oslos nye konsertaerna. Det har vært mange forslag, men vi skal fylle det som er satt av til sykkelanlegg. Så skal vi se på hva vi kan fylle det med. Og hva vi kan bruke skråningene til. Der er det muligheter for terrengsykkelløyper og hopp, med litt Gullia-stil over det, sier han - og sikter til Gullia i Trysil Bike Arena.
Slik er prosessen videre
I øyeblikket er det altså Tryaire Haugen som leder arbeidet fremover, men etter hvert skal én eller flere klubber ta over ansvaret og eie anlegget som eventuelt bygges.
– Det er viktig for region øst at vi setter i gang disse prosjektene, så ikke klubbene møter det enorme byråkratiet og får en tidkrevende start på prosjektet. Huken er sinnssykt stort, så der tror jeg flere klubber, kanskje tre eller flere, må stå sammen om det.
Allerede neste uke møtes de forskjellige partene igjen til et nytt møte, hvor en forhåpentlig får kommet et steg videre i prosessen.
– Jeg har drømmer, det er lokale sykkelklubber som ønsker et anlegg for det de synes er viktigst, så er det andre som sikkert er midt i mellom. Det å få det ned til gjennomførbart prosjekt, med lokale ildsjeler og støtte fra Oslo kommune, idrettskretsen og Norges Cykleforbund. Det gjenstår av arbeid frem mot nyttår.
Tryaire Haugen skisserer et løp i årene fremover cirka slik:
2022: Få på plass en prosjektgruppe, som skal lede prosjektet videre. De skal starte utviklingsarbeidet og lage foreløpig plan. – De sørger også for at klubbene har satt i gang et eget arbeid med rekruttering av barn og unge og ildsjeler på klubbnivå, sier han.
2023: Søke om støtte og midler. Bymiljøetaten starter trolig sitt arbeid med å sikre skråninger, gjøre overvannshåndtering og klargjøre området. Kurse ressurser i klubbene, søke om rammetillatelse og starte grunnarbeid.
2024: Starte bygging, gjøre testing, starte med opplæring og rekruttering, og gjøre innkjøp av utstyr og utlånssykler.
2025: Åpning av anlegget.
En litt drømmende Tryaire Haugen ser for seg at det skal bli et nasjonalt anlegg for terrengsykling, et slags sykkelsportens Holmenkollen
– Man bør ha som målsetning at det blir attraktivt for alle nivåer, spesielt innen terrengsykling. Det er jo ønske om å bygge for BMX med pumptrack til konkurranse. Det krever veldig god planlegging. Ikke minst folk til å drive den type aktviteter.
Men han er klar på at det skal være en rekrutteringsarena, hvor man kan komme og sykle, uten å trenge dyrt utstyr for å starte.
– Og at det er en god miks av organisert idrett, kanskje noe uorganisert også, men at regionen kan bruke det som en base for treningssamlinger og konkurranser.
«Innenfor bestemmelsesområde #1 tillates etablert sykkelanlegg, blant annet anlegg for terrengsykling. Anlegget skal opparbeides allment tilgjengelig og skal tilpasses ulike nivåer og aldersgrupper.»
Det er allerede gitt tillatelse til å bygge skiløype og turvei. Skiløypen blir en del av allerede etablerte Lillomarka arena, som åpnet i 2018. Detaljprosjektering og finansiering gjenstår før det arbeidet kan starte.
– Løypen vil bli omtrent 650 meter lang. Den skal asfalteres slik at den kan brukes til rulleski på sommeren, fortalte pressevakt Marie Berge i Bymiljøetaten til Aftenposten i slutten av august.
– Bør ha et godt lavterskel-tilbud
Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS) er glade for at et slikt arbeid nå er i gang.
– Vi mener det er på overtid. Det er for ille at syklister må kjøre til Drammen eller Trysil for å leke seg i en sykkelpark. Ikke minst trenger de yngste et trygt og morsomt sted å boltre seg.
Det sier styreleder i lokallaget NOTS Oslo, Frode Kaafjeld.
– En sykkelpark i det gamle pukkverket bør etter vår mening ha et godt lavterskel-tilbud i bunn med pumptracks og snille stitrassereer som alle kan ha det gøy i – særlig de minste.
Samtidig påpeker han også at de «mer adrenalinsugne» også må bør få noe - uten at alt trenger å skje på en gang. Han tror en tur til Harstad eller Trysil kan gi god inspirasjon.
NOTS' rolle i prosjektet vil først og fremst være som en pådriver.
– I dette prosjektert ønsker vi først og fremst å bidre med vår kompetanse innen bærekraftig stibygging. Det tror vi vil være viktig også for kommunen når de skal vurdere om det blir sykkelpark i det gamle pukkverket.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.