Den nymerkede Maridalsrunden i Oslo knytter sammen seks utbedrede stier på østsiden av Maridalsvannet, og frister nå med over 20 kilometer lettsyklede flytstier i Lillomarka.
MARIDALSRUNDEN: Maridalsrunden i Oslo knytter sammen seks utbedrede stier på østsiden av Maridalsvannet i Lillomarka, og nå er runden ferdig merket. Foto: Maridalsrunden
Lesetid: 4 minutter
I løpet av våren og sommeren har SK Rye og ildsjelene bak det ambisiøse tilretteleggingsprosjektet i Maridalen og Lillomarka gjort omfattende utbedringer på de seks stiene som inngår i Maridalsrunden. Nå er den 20.6 kilometer lange runden på østsiden av Maridalsvannet også ferdig merket.
Foreløpig er Maridalsrunden midlertidig merket med krittspray. Denne merkingen ble ferdig før helga og foreløpig står den seg godt, men den vil gradvis bli borte, spesielt dersom det blir mye regn.
– Merkingen er mest slitt på gruspartiene i runden, men mesteparten av merkingen er fortsatt godt synlig. Merkingen starter på Langsetløkka. Det er bare merket i kryss hvor løypa skifter retning fra hovedstien. Skal du fortsette rett frem, er det ikke merket, sier prosjektetleder for Maridalsrunden Tord Bern Hansen fra SK Rye.
På sikt er ønsket at Maridalsrunden skal merkes permanent med skilt i henhold til den nasjonale skiltmalen i form av sykkelsymbol (piktogram) med vanskelighetsgrad og distanse. Vandrersymbol kan også brukes for å vise flerbruk.
Ambisjonen er at det da skal bli en turinformasjonstavle for hele runden ved Langsetløkka og eventuelt Mobekken, «her-står-du-nå»-tavler i A3-format der hvor rundene kobles sammen, pekere i stikryss, samt skilting av de ulike rundløypene som inngår i Maridalsrunden på utvalgte steder med navn.
Mangler enkle stier Maridalen og Lillomarka er full av stier, men de fleste er tekniske og krevende. Derfor er noe av intensjonen med tilretteleggingsprosjektet i Maridalen å etablere et nettverk av enklere stier på østsiden av Maridalen innover i Lillomarka. Den nymerkede Maridalsrunden er en del av dette.
Runden som er klar nå, er på 20.6 kilometer med 498 høydemeter og består av lettsyklede stier av god kvalitet, med unntak av et stiparti innenfor Vaggesteinsåsen der det er bløtt, samt at stien opp til Dausjøen er krevende inntil den blir ferdig utbedret.
– Hele runden er sykkelbar, med unntak av et par crux og en krevende bakke. Men planen er å fullføre utbedringen på de få partiene som fortsatt gjenstår i løpet av 2021 og 2022, sier Bern Hansen.
Finansiert med dugnad og frivillige bidrag Ferdigstillingen av Maridalsrunden er et resultat av omfattende dugnadsinnsats, og så langt er det lagt ned mange hundre dugnadstimer i Maridalsrunden, i tillegg til planlegging og prosjektering, samt møter med kommunen, grunneiere, lag og foreninger.
Prosjektet Maridalsrunden har fått et raust bidrag fra SK Rye, samt at Vipps-bidrag har brakt inn over 16 000 kroner denne sesongen. Pengene går utelukkende til innkjøp av nødvendige materialer og verktøy.
Den totale kostnadsrammen for Maridalsrunden er på mellom 500 000 og 1 million kroner. Det inkluderer dugnadsinnsats og skilting.
– Det mest kostnadskrevende, som er skiltingen og den krevende motbakken, gjenstår. Disse tiltakene krever også behandling av Statsforvalteren (tidligere fylkesmannen), sier Bern Hansen.
Prosjektet har fått et raust bidrag fra SK Rye, tilskudd fra Kjelsås IL og NOTS, samt at Vipps-bidrag har brakt inn over 16 000 kroner denne sesongen. Pengene går utelukkende til innkjøp av nødvendige materialer og verktøy. Dessuten har Oslo kommune bidratt med materialer til Maridalsrunden.
I tillegg vil prosjektet søke om midler fra ulike stiftelser og organisasjoner.
Del av omfattende tilretteleggingsarbeid Maridalsrunden er første del av det omfattende tilretteleggingsprosjektet i Maridalen og Lillomarka som ble startet i 2019. Dette prosjektet har et budsjett på flere millioner kroner, og en tidsramme for ferdigstillelse flere år fram i tid.
Formålet med prosjektet er å utbedre og tilrettelegge det eksisterende nettverket av stier, grus- og kjerreveier til en naturlig, bærekraftig og forholdsvis enkel sti for familier, barn og unge, og nybegynnere på terrengsykkel, samtidig som den også skal være interessant og utfordrende nok for viderekommende. Derfor blir det anlagt enklere alternativer der stiene er spesielt krevende.
Prosjektet skal også sørge for at stier som anlegges og utbedres slik at den egner seg for gående, joggere og andre brukergrupper, slik som trugeturister og fatbikesyklister på vinterstid.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.