Løvenskiold lot hogstavfallet i Lillomarka ligge igjen, NOTS protesterte. Når har Fylkesmannen slått fast at hogstavfallet må bort fra stien ved Sandermosen.
Slik så det ut på stiene i landskapsvernområdet i Lillomarka der Løvenskiold hadde fått hogsttillatelse under forutsetning om full opprydding og rehabilitering av alle berørte stier. Nå krever Fylkesmannen full opprydding. Foto: Esben Johansen
Lesetid: 4 minutter
Hogsten i landskapsvernområdet ved Sandermosen i Lillomarka fikk foregå i nesten en måned før den ble stoppet. Da var stiene uframkommelige av på grunn av hogstavfall.
Etter at NOTS Oslo og Omegn klaget skogeieren inn for Miljødirektoratet, fikk Løvenskiold pålegg om rydde opp etter seg. Men Løvenskiold lot rasket ligge da aktiviteten ble stoppet, selv om vedtaket satte krav til at Løvenskiold må rydde opp og ta vare på alle stiene i området. Nå har også Fylkesmannen i Oslo og Viken lovet å passe på at det skjer så snart snøen går.
Det skulle imidlertid utallige runder med e-post, klager og anker til før Løvenskiold fikk pålegg om å rydde etter den ulovlige hogsten.
Ignorerte hogstforbud Saken startet i 2017. Da søknaden om tillatelse til å hogge i området kom opp høsten 2017, forsøkte NOTS Oslo og Omegn å få til en dialog med Løvenskiold. Det lyktes de ikke med. Samtidig fikk Løvenskiold klarsignal fra Fylkesmannen til å starte hogsten, til tross for at området er definert som landskapsvernområde.
NOTS Oslo og Omegn, Naturvernforbundet og Lillomarkas Venner klaget til Fylkesmannen i Oslo og Akershus (nå Fylkesmannen i Oslo og Viken), og krevde hogsten stoppet. Området fra Maridalen landskapsvernområde, Barlindåsen og videre nedover har et stort antall stier som er veldig populære både blant stisyklister og andre markabrukere.
De fikk avslag hos Fylkesmannen, men klaget avgjørelsen til Miljødirektoratet. Her fikk de medhold i at hogsten var i strid med verne- og friluftshensyn, og skulle stoppes umiddelbart.
Men da Esben Johansen i NOTS Oslo og Omegn syklet i området like etterpå, la han merke til at det var bygget en ny snuplass i skogen.
– Slike vendeplasser pleier bare å dukke opp der det skal drives hogst. Det skulle Fylkesmannen ha stoppet etter at vi medhold i Miljødirektoratet. Resultatet var at Løvenskiold fikk hogget i tre-fire uker før det ble stoppet, og da hadde de hentet ut mesteparten av tømmeret, sier Johansen.
Går på tålmodigheten løs I tillegg til at Løvenskiold måtte stoppe hogsten, ble de også pålagt å rydde opp på stiene som var blitt rasert av hogstavfall. Men ingenting skjedde til tross for skriftlig pålegg.
– Stiene er fortsatt fulle av hogstavfall og egner seg ikke noe særlig til sykling. Derfor sendte jeg e-post til skogsjefen i Løvenskiold gjentatte ganger i høst, men ryddingen ble bare utsatt. I november kontaktet jeg Fylkesmannen i Oslo og Viken igjen. Fylkesmannen sendte da e-post til Løvenskiold med kopi til meg med krav om at de må rydde stiene så snart det blir bart. Da lovet Løvenskiold å gjøre det til våren. Men nå later de som de ikke vet hvilke stier det gjelder og ber Fylkesmannen om et kartutsnitt, selv om jeg har sendt ham kart med stiene inntegnet flere ganger, sier Johansen.
NOTS Oslo og Omegn har årsmøte i mars, og er på jakt etter flere styremedlemmer.
Ønsker å hindre sykling Løvenskiold har ved flere anledninger og i ulike sammenhenger uttrykt at de misliker sykling på sine eiendommer. De viser til faren for slitasje, men det er lite som sliter mer på naturen enn hogsten de selv driver med, poengterer Johansen.
– Det virker som at de bevisst utsetter pålagt rydding for å redusere sykling og friluftslivsaktiviteter i området. Slik stiene står nå, er de lite egnet for sykling eller fottur.
Terrengsykkel har ikke lykkes med å få en kommentar fra Løvenskiold, til tross for gjentatte forsøk.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.