NOTS-lederen: – Vi har full forståelse for Frøy sitt standpunkt
Prosessen med nasjonalpark i Østmarka er kommet langt på vei, men forrige uke gikk IF Frøy ut med en klar beskjed om at de sier nei til nasjonalparken. Terrengsyklistenes interesseorganisasjon NOTS har forståelse for standpunktet, men har valgt en annen tilnærming enn sykkelklubben.
SIER NEI: IF Frøy vil ikke ha nasjonalpark i Østmarka. NOTS har en annen tilnærming til saken. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 4 minutter
Forrige uke gikk IF Frøy ut med en klokkeklar beskjed om at de er mot en nasjonalpark i Østmarka, omtrent ett år etter at det opprinnelige forslaget kom fra Statsforvalteren i Oslo og Viken.
– Selv om vi har valgt å ikke ta et standpunkt for eller mot nasjonalpark, har vi full forståelse for at Frøy tar sitt standpunkt, svarer leder i Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS), Kjell Ivar Moland, til Terrengsykkel.
Han fortsetter:
– Både IF Frøy og NOTS er opptatt av at terrengsykling skal kunne drives i Østmarka selv om det kommer en nasjonalpark. At vi har valgt ulike tilnærminger til saken handler kanskje mest om at vi som organisasjoner har ulike formål og dermed kanskje ulike innfallsvinkler. Frøy driver organisert idrett mens NOTS som interesseorganisasjon har et annet formål og representerer også syklister som ikke driver organisert sykling.
Moland i NOTS sier at de tror nasjonalparken kommer uansett.
– Vi har derfor valgt å ha hovedfokus på det vi tror vil ha størst direkte betydning for NOTS sine medlemmer, nemlig vernebestemmelsene. Det er først og fremst de som setter rammene for aktiviteten vår, og vi ønsker derfor å påvirke dem. Så langt ser det ut som vi vil lykkes når det gjelder tradisjonell terrengsykling, men vi er ikke i mål når det gjelder elsykling og noen andre spørsmål.
Moland presiserer at de hverken er kritisk til Frøys tilnærming eller står på forskjellige sider i saken. NOTS sitt hovedfokus er at terrengsykling i Østmarka i så stor grad som mulig skal kunne fortsette som før.
Daglig leder i IF Frøy Jørn Michalsen fortalte til Terrengsykkel at klubben frykter for hva som kan skje med Terrengsykkelrittet, som går i deler av området som er foreslått som nasjonalpark, og at søknader og byråkrati vil hindre eller problematisere organisert aktivitet.
NOTS stiller seg bak dette:
– Det er viktig at Østmarka fortsatt oppleves som tilgjengelig og attraktiv. Denne nasjonalparken skal jo ikke være til pynt. Vi er enige med Frøy i at unødig og tidkrevende byråkrati må unngås. Det vil være negativt både for gjennomføring av arrangementer og for nødvendige tilretteleggings- og vedlikeholdstiltak.
– Organiserte aktiviteter med større grupper kan bli skadelidende. Dette virker ikke å være i tråd med intensjonen om en nasjonalpark som skal stimulere til økt lokal deltagelse i friluftslivet.
Selv om NOTS ikke har organiserte aktiviteter som et uttrykt formål, bruker de blant annet GTG-turer (GodTurGuiding), som er guidede turer på mer ukjente stier.
– Slik ønsker vi å skape sykkelglede, samhold og engasjement, men også informere om hvordan terrengsykling kan utøves på en måte som tar de nødvendige hensyn både til naturen og alle brukere av denne. Det ønsker vi å gjøre på stier som ikke er ødelagt av hogst og andre inngrep.
– Slik vi ser det, handler spørsmålet om negative konsekvenser i stor grad om hvordan verneforskriftene utformes. Det er mange andre hensyn som ligger bak ønsket om å opprette nasjonalpark, og flere av disse vil også være positive for terrengsyklister. For eksempel forbud mot hogst.
Det er omtrent tre måneder siden Statsforvalterens forrige høringsforslag og 15. januar er det frist for å komme med høringsuttalelse.
– Ut fra forslaget som er til høring, ser det ut som konsekvensene vil være størst for sykling med elsykkel. Vi kommer derfor til å legge stor vekt på det i vår uttalelse, sier Moland.
Der vil NOTS også stille spørsmål ved om det er riktig å trekke grensen for nasjonalparken så langt ut som det er gjort i den sørlige delen rundt Bysetermåsan, Vangen, og så videre.
– Det vil etter vårt syn være for inngripende, sier Moland.
Dette er saken
I februar 2020 mottok Statsforvalteren i Oslo og Viken oppdraget om å utarbeide et forslag til vern av deler av Østmarka.
Den 18. januar i år, 2022, la Statsforvalteren frem sin rapport og anbefaling til nasjonalpark i Østmarka.
Dette fikk blant andre Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS) og sykkelklubben IF Frøy til å reagere. «Det kan bli katastrofe for oss og andre som driver idrett», uttalte klubben.
Nestleder i Miljøpartiet de Grønne, og aktiv stisyklist Arild Hermstad, uttalte til Terrengsykkel at et «rent forbud kan og bør unngås.»
Nå er Statsforvalterens tre forslag til nasjonalparken ute på høring i tre måneder, hvor alle som ønsker har mulighet til å komme med innspill. Høringsfristen er 15. januar 2023.
Forslagene til nasjonalpark:
Det foretrukne alternativet for nasjonalpark utgjør et totalt vernet areal på 73,4 km2. 19,3 km2 av de under friluftsvern og 54,0 km2 nasjonalpark. Da er det 150,4 km2 under Markalovens virkeområde som ikke er omfattet av vern.
Alternativ 2 er et forslag om en mindre nasjonalpark, mens alternativ 3 er et forslag om utvidelse av dagens naturreservat.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.