NOTS, Rye og Frøy vil bidra til å få på plass sykkelpark i Oslo
Det finnes sykkelparker, pumptracks og sykkelanlegg i både kriker og kroker hele Norge rundt, utenom hovedstaden. Det vil NOTS og sykkelklubbene Rye og Frøy gjøre noe med. Nå vil de bidra til å få på plass sykkelpark i Oslo.
DETTE I HOVEDSTADEN? Kan vi få en sykkelpark i Oslo? Det ønsker hvertfall NOTS, Frøy og Rye å gjøre noe med. Illustrasjonsbilde fra Trysil Bike Arena. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 4 minutter
Stisykling og sykling som fritidsaktivitet har hatt en enorm vekst i Norge de siste årene. Dette har synliggjort seg i at flere stier, anlegg og løyper har blitt bygget og til rettelagt hele landet rundt.
I nesten hver lille avkrok av landet finner man nå en pumptrack, og det bygges stier både i regi av turistnæringer og klubber.
I hovedstaden Oslo derimot, har ikke utviklingen kommer like langt. Selv om det finnes tilrettelagte stier for sykling som for eksempel Pioneren i Østmarka og Maridalsrunden i Lillomarka, finner man ikke et sykkelanlegg av den skalaen som finnes flere andre steder i landet. I Tryvann eksisterte det et heisbasert tilbud noen år, men dette er ikke åpent lenger, selv om løypene fortsatt ligger der og har blitt brukt i blant annet Oslo Enduro.
Det vil nå forhåpentligvis interesseorganisasjonen NOTS(Norsk organisasjon for terrengsykling) og to av de største sykkelklubbene i Oslo prøve å gjøre noe med.
– Vi ser både blant våre medlemmer og dem vi møter på sti at det er mange som savner og etterlyser en form for sykkelanlegg i Oslo. Det sier leder i lokallaget NOTS Oslo, Frode Kaafjeld til Terrengsykkel.
– For oss handler også dette litt om å lede de som driver med såkalt villbygging over i et område hvor det er tilrettelagt for det. Vi skjønner jo at det foregår, men man erter på seg andre markabrukere, og det kan være farlig. Men vi innser at vi ikke kan dra et sånt lass alene, så vi har snakket med Frøy og Rye som parallellt har hatt den samme opplevelsen av at vi trenger å gjøre noe. Vi har møttes, og blitt enige om at vi har såppas like interesser at vi stiller sterkere sammen. Målet i første omgang er å finne en felles strategisk tilnærming, som sikrer muligheter for å få med flere aktører i en slik prosess.
– Hvem tenker du på da?
– Det er selvfølgelig kommunen, men det kan også være andre aktuelle.
Foreløpig ligger det ikke noe konkret på bordet. Kaafjeld presiserer at NOTS, Frøy og Rye er helt i startfasen og ser nå på ulike områder som kan være alternativer for et slikt prosjekt. Én ting er imidlertid klart.
– Vår tanke er å få til noe i tilknytning til et heisbasert alternativ. Vi vil ikke bare ha en pumptrack, men noe mer. Da kan vi jo se til Harstad som har fått sitt glimrende prosjekt, og Trysil kan være et forbilde i mindre format. Skal man få til noe sånt, må man ha et bred nedslagsfelt. Vi må få med barn og ungdom, men også de som vil sykle fort. Det kan være maskinbygd sti, og det kan være naturlig sti. Det finnes jo heisanlegg som bør være potensielle alternativer. Og vi så jo nylig at Leirskallen skal legges ned, slike kan kanskje reddes hvis man skaper aktiviteter på sommeren. Men det er mange muligheter. Heisbasert er drømmen, men plan B er i det minste å få til noe á la Gullia.
Kaafjeld understreker at det er tidlig i prosessen, og foreløpig ligger det ingen konkrete planer eller tegninger på bordet. Men han er optimistisk. Tidsplanen det jobbes etter, er «så raskt som mulig».
– I dag må man jo minimum reise til Drammen for å sykle heisbasert fra Oslo. Det burde ikke være sånn. Oslo burde ha potensial for å kunne bli en sykkeldestinasjon utover det det er i dag. Forutsetningene ligger der.
Fra Frøy IF sin side, har Eelco van Weerdhuizen vært en pådriver for et slikt prosjekt.
– Jeg startet en enduro- og downhillgruppe i Frøy som raskt ble populær. Vi har fraktet barna mye rundt til Frognerseteren, Drammen, Nesbyen og Hafjell. Det er jo veldig gøy, men vi har jo ikke noe i Oslo, det er litt frustrerende. Tiden er moden for dette. Vi er store sykkelklubber.
Selv om rekruttering til klubb er et aspekt, peker også van Weerdhuizen på generell rekruttering til sykkel som viktig.
– Vi ønsker bredde, ikke bare noe for de mest ivrige. Vi ser hvor mye barn gleder seg når de for eksempel er i Trysil. Så det må være noe med både enkle og mer krevende stier. Men alt basert på flyt. Tekniske stier har vi jo mer enn nok av i Østmarka og Nordmarka, sier Weerdhuizen.
Av aktuelle områder peker van Weerdhuizen på både Tryvann, Grefsenkollen, den tidligere nevnte Leirskallen og flere, men presiserer at dette bare er eksempler, og at et slik prosjekt vil være tidkrevende.
– Nå har vi etablert kontakt både med idrettskretsen og Bymiljøetaten. Vi håper jo at kommunen ser at et slikt prosjekt vil tilføre Oslo by noe også.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.