Novisens kosetur.

Sist oppdatert: 1. juli 2005 kl 00.00
Novisens kosetur.

• Kommune: Oslo Vest Og Bærum Øst

Ta trikken fra Majorstuen til Frognerseteren hvis du ikke orker å trå hele veien opp eller det er fullt på trikken.

Majorstuen

Raskt, relativt enkelt med noen tekniske partier. Sti, skog, litt grus og traktorvei i dårlig forfatning. Passser for alle.

Ta trikken til Frognerseteren fra Majorstuen, ta til venstre (kryss skinnegangen). Følg stien langs stasjonen til høyre. Følg denne oppover mot Tryvann, passe teknisk med sviller og gjenngrodd traktorvei (du trenger ikke gå av sykkelen). På toppen til høyre møter du en rask og herlig sti ned Tryvannskleiva. I bånn tar du grusveien til venstre mot Wyllerløypa. Etter 1,3 km (ca) kommer du til toppen av Wyllerløypa. Følg stien ned Wyller, noen fine drops og ellers ganske lettkjørt. Et meget raskt parti som vil gi deg et stort smil. I bånn av Wyller tråkker du til venstre og følger asfalten. Du kommer da til et hundepensjonat på høyre side og en stor parkeringsplass. Følg asfaltveien til første bro med OFA på venstre hånd og to røde hus på høyre. Ta inn til høyre og følg denne grusveien så langt det går. Du sykler nå over tunet til en gård (med en illsint drittbikkje). ta ned til venstre. Porten er som regel stengt pga hester, men lemp sykkelen over og tråkk videre. Følg traktorveien til neste port. Gjør samme her men følg stien til høyre. 20 meter bort på denne kommer du til en gjenngrodd traktorsti/ vei, følg denne oppover så langt det går. Du kommer da ut til en grusvei med en liten plen og noen skilt. Følg stien til venstre og følg deretter stien til høyre. Hittil har det vært realtivt lett og kun to ganger du har måttet gå av sykkelen. Følger du nå rett sti så vil du ende opp i et litt knotete parti hvor du kanskje må bære sykkelen et stykke. Du kommer ut igjen på vestsiden av Bogstadvannet og ut på en ny traktorvei. Følg denne opp til grusveien. Du er nå rett nedenfor Østernvann, ta grusveien opp til vannet og ta en forfriskende dukkert!! Ta samme grusvei nedover igjen. Følg denne til den deler seg. Kjør rett frem og ta neste til venstre. Da bør du etter kort tid komme ned til ett rødt hus inntil veien. Tråkk videre til neste kryss. Ta til venstre ned mot Bogstadvannet og Fossum bruk. Følg stien langs bruket, asfalt 500m så sti til venstre langs Lysakerelva. Kryss broen og følg stien opp til golfklubben. Du står nå i krysset på Bogstad kun 200m fra campingen. Følg sykkelstien langs veien opp mot Statoil, kjøp nødvendige forfriskninger hvis nødvendig. Ta stien til høyre rett ovenfor Statoil. Denne ender opp på Huseby (følg skilt). Deretter er det å følge sykkelveien til Majorstuen. Hvis du ikke vil til byen med det samme så kan du fortsette rett frem ved broen bak Fossum bruk. da kommer du ut på stien som går langs Lysakerelva. Denne turen tar deg 3-4 timer inkl. trikketuren opp til toppen.

Skiforeningen selger fine kart over dette området.

Publisert 1. juli 2005 kl 00.00
Sist oppdatert 1. juli 2005 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby