Østre Nordmark rundt på islagte vann

Maridalsvannet

Av: Tord
Sist oppdatert: 19. januar 2005 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Nordmarka

Sykle langs Akerselva fra sentrum til Maridalsvannet.

Maridalsvannet

Islagte vann, skogsbilveier, stier og frosne skiløyper. Teknisk enkelt, men en stor naturopplevelse du bare må gripe når muligheten er der.

Et oversiktskart over turen finner du her.

Begynn med å sykle over Maridalsvannet. Hvis ikke isen er trygg på Maridalsvannet, velg grusveien på østsiden. Gå i land ved Dausjøelva.

Følg bilveien mot vest og ta første grusvei mot høyre. Følg denne rett frem forbi gården/husene og ut på Dausjøen. Sykle over Dausjøen til der hvor Mobekken munner ut. Følg grusvei/skiløypen opp til parkeringsplassen ved Mobekken. Her tar du bilveien til venstre ned mot Maridalsveien. Ta til høyre på Maridalsveien og sykle asfalten innover mot Skar.

Fra Skar velger du å sykle grusveien på vestre side opp til Øyungen. Dette er et utrolig fint og koselig vann å sykle over med mange små øyer og fine viker. Sykle over Øyungen og inn Øyungskalven. I enden av Øyungskalven tar du god fart og fortsetter stien opp forbi Liggern gård og opp på grusveien som går opp til Tømte.

Et stykke før du kommer opp til Tømte, tar du skiløypen mot nord/venstre mot Gørja. Først kommer du nå over Kalvsjøen. Sykle over denne og ta stien ned mot Store Gørja. Sykle bort til Gørjahytta (selger Nordmarkas beste vafler i vintersesongen). Ta til venstre på grusveien og følg denne mot Kikut. Sykle over elven.

Når du får Lille Gørja på høyre hånd, finner du en passende sti ut på dette vannet. Følg vannet til demningen. Langs elven går det en sti (ikke sykkelbar) på 100 meter på venstre/søndre side ned til Gørjafløyta (en tarm til Helgern). Vær forsiktig pga av tynn is ved elvemunningen.

Fortsett over Helgern mot nord mot Sølvvika. Her inne ser du en bygning. Følg grusveien herfra mot Trehørningen. Helt i sydenden av Trehørningen tangerer grusveien vannet. Det er bare noen bratte høydemetre ned.

Sykle helt til nordenden av Trehørningen og ta stien/skiløypa til høyre. Følg denne noen hundre meter til du kommer til grusveien. Ta til venstre (mot Sandungen). Om du vil kan du sykle over Måsjøen når du kommer langs den. I neste grusveikryss, sykler du til venstre mot Østre Hakkloa (blindvei) fremfor å fortsette mot Sandungen. Følg grusveien mot Østre Hakkloa til du får øye på Smalsjøen på høyre hånd. Da er det bare å ta seg frem et par hundre meter ned gjennom hogsfeltet. Nyt dette siste lille markavannet på turen før det bare blir store vann. I enden av smalsjøen tar du skiløypa til venstre mot Hakkloa.

Nå er det bare å følge Hakkloa mot syd. Litt før du kommer i enden, ser du bilveien på høyre hånd. Har du padlet gjennom marka, vet du hvor det er enkelt å komme opp på veien fra vannet. Følg deretter grusveien sørover mot Kikut.

I neste kryss tar du til venstre i retning Fortjern og Bjørnholt fremfor til høyre mot Kikut. Sykle langs grusveien til du ser Bjørnsjøen. Følg deretter grusveien ned til Bjørnsjøen. Sykle over Bjørnsjøen mot syd. Ta grusveien opp til Bjørnholt ved naustet.

Fra Bjørnholt er det bare å følge grusveien mot Maridalen/Maridalsvannet. Nå kan du enten velge å sykle over Maridalsvannet, sykle asfaltveien ut, eller ta grusveien til Lokkeberget og deretter stien til Brekkekrysset.

Ønsker du å komme ned til Skar, kan du ta til venstre i grusveikrysset etter Bjørnholt, sykle over Rottungen, ned på Gåslungen og over Øyungen tilbake.

Hvis det ikke er is på Maridalsvannet (legger seg sent), kan turen starte innerst i Maridalen ved Skar.

Husk dobber (pigger) hengende rundt halsen i tilfelle du går gjennom isen. På den måten har du mulighet til å komme deg opp. Vær forsiktig med os råker og annet. Ikke ta sjanser. Selv om turen er fabelaktig, er den ikke verdt å risikere livet for.

Publisert 19. januar 2005 kl 00.00
Sist oppdatert 19. januar 2005 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby