Oldtidsveien over Grønliåsen

• Kommune: Oslo/oppegård - Grønliåsen

Flere alternativ, se nedenfor

dto.

Helt fantastisk kombinasjon av svaberg og sti. Svaberget er ikke av den typen som blir livsfarlig når det blir vått, snarere tvert imot, her har jeg syklet når det er is uten at det har vært behov for piggdekk! Mulighet for høy hastighet ved godt mot og god kondis!

Du kan starte på flere alternativer, de viktigste er:

Start fra industrifeltet ved Sofiemyr. Du kan parkere ved bowlinghallen "Lille Paris", derette sykle rett nord inn til et firma som heter Rasch. Helt innerst i venstre hjørne på parkeringsplassen ved Rasch går det en sti videre inn i skogen. Litt våt i starten, men blir veldig fort bedre.

Start fra toppen av Bjørndalfeltet, følg "Snipemyrlia" helt til enden. Der går en bratt sti ned mot blåstien som går fra Kolbotn og over mot Åsland pukkverk. I første stikryss tar du til høyre, noen titalls meter etter tar du til venstre. Så følger en fin nedkjøring på kjerreveg, kan være noe gjørmete. Følg den blåmerkede løypa til du ser bebyggelse gjennom skogen foran deg. Du kommer da ut på STIEN, kjør til høyre, og du er da inne på stien noen hundre meter nord for Rasch.

Start fra industrifeltet ved Bjørnerud der du kan sykle fra boligfeltet innerst i blindveien opp i skogen, så sykler du mot venstre til du kommer opp på lysløypa (grusvei akkurat her) Følg grusveien til du ser en sti som tar av på høyre hånd rett før en bekk. Du er da i nord-enden av STIEN. SIden jeg alltid starter fra syd så er resten av forklaringen basert på de som sykler inn fra syd.

Fra Rasch følger du blåstien nordover, her er det MANGE stier på kryss og tvers og det er lett og velge feil, følg derfor med på blåmerkene første gang du sykler her. Sykler du deg vill så er trøsten at det aller meste av stier er kjempeflotte!

Etter noen hundre meter bikker blåstien svakt av til høyre, lett å overse, opp over et fint svabergområde der du kan sykle "hvor du vil"

Etter ca. 1800 meter kommer du til et utsiktspunkt der det i gamle dager stod et branntårn. Lett å se masse gamle metallfundamenter. Du er nå inne på oldtidsveien sydover fra oslo. å kalle det vei er vel å overdrive, man skjønner fort at i oldtiden kjørte de ikke med vogner!! Legg merke til gravrøysene ved siden av stien når du sykler videre nordover.

Du følger den "opplagte" trase videre, over stein og svaberg, virkelig mye moro, mange små dropp og mulighet for å holde godt driv.

Når terrenget begynner å synke nedover kommer du til en markert "knekk" på stien. Her har du tre alternativer. Stien som du kan følge til venstre er relativt smal, har noen kinkige partier og ender opp i et myrhull, men slett ikke dum likevel.

Rett frem er bredere, etter noen hundre meter bringer den deg inn på "venstrestien".

Ned til høyre kommer du inn på lysløypen. Når du kommer ned til løypa kan du velge om du vil kjøre til høyre eller venstre, begge nedkjøringene er flotte. Jeg pleier å velge den til venstre, da denne inneholder litt flere utfordringer, den til høyre kan man sykle fortere på.

Etter ca. 500 meter nedkjøring kommer du ned på "midtforbindelsen" i lysløypa. Her er lysløypa basert på grus.

Uansett hvilket nedkjøringsalternativ du bruker så kjører du til venstre når du kommer ned til grusløypa. Følg denne til du ser en blåsti ta av på høyre side. Inn på denne, og nå er det bare å tråkke på i ca. en kilometer. Fin nedkjøring med skogbunn. Tilslutt kommer du ut på grusveien igjen rett bak industrifeltet ved bjørnerud.

Avhengig av hvor du startet så kan du nå komme deg tilbake til startstedet på flere alternative måter. Jeg pleier selv å sykle samme vei tilbake, det er like morsomt den andre veien!

Turkart for østmarka dekker området. Anbefaler som alltid "opplev oslomarka" på cd.

Publisert 29. november 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 29. november 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby