FORTSATT MULIG: Pioneren i Østmarka og andre fine plasser for stisykling vil fremdeles kunne benyttes når området blir nasjonalpark. Det har Regjeringen slått fast i dag.
Lesetid: 4 minutter
Fredag ble det klart at Regjeringen oppretter Østmarka nasjonalpark og et eget friluftsliv-område. Totalt er det et område på 71 kvadratkilometer som blir vernet.
Østmarka er nå det første skogsområdet i lavlandet i Sør-Norge som får varig vern som nasjonalpark.
Samtidig har det knyttet seg spenning, og dels forferdelse, til hva vedtaket vil ha å si for aktivitet, organisert trening og konkurranser i det samme området. Østmarka er blant annet et eldorado for stisykling, og er også nedslagsfelt for store deler av aktivitetene til Oslo-klubben IF Frøy.
Tidligere i år uttalte idrettslaget bekymring rundt egen, framtidige eksistens og ga et klart nei til nasjonalpark i nærområdet sitt. Da terrengsykkel.no fikk tak i klubbens leder, fredag ettermiddag, sto det «etter forholdene» bra til:
– Vi er fornøyde med det endelige vedtaket for nasjonalpark, i hvert fall når vi vet hva slags utgangspunkt det var for et par år siden, sier Jørn Michalsen til IF Frøy til terrengsykkel.no.
Det blir nasjonalpark i Østmarka. Og det vil være lov å sykle på sti. Det skulle bare mangle.
Seier for syklistene
Da Statsforvalteren la fram sin rapport og anbefaling rundt Østmarka i fjor vinter, var frontene steile. I ytterste konsekvens kunne alle former for sykling bli forbudt i større deler av marka.
Det trigget knallhard jobbing fra blant annet Norges Cykleforbund Region Øst, NOTS, NOTS Oslo og nettopp Frøy.
Dagens endelige vedtak må sees på som en seier for syklistene, og for andre som er aktive brukere av området.
Faktisk går man utover tillatelsene som vanligvis gis i nasjonalparker når det gjelder idrett og annen aktitiviet.
I vedtaket fra Regjeringen, kan man blant annet lese:
«Sykling er i tillegg til på sti og vei også tillatt på islagte vann».
«Sykling på sti er tillatt både med vanlig sykkel og el-sykkel. El-sykkel er ellers generelt forbudt i andre nasjonalparker, og vanlig sykkel kun tillatt på få utvalgte stier».
Det har også kommet et eget punkt som bekrefter at Terrengsykkelrittet «er gitt egne unntaksbestemmelser». Tidligere ble det sådd til om rittet over Haukåsen ville være mulig å gjennomføre innenfor et område det opprinnelig var innstilt forbud mot sykling i sin helhet.
– Det som er det viktigste for oss er at sykling generelt er tillatt over alt, og det gjelder også el-sykkel. Terrengsykkelrittet har blitt spesielt nevnt i vedtaket og det er tillatt i traseen vi hadde tegnet i. Vi er glade for at arbeidet vi, NOTS og forbundet har lagt ned. Vi har lagt ned mye tid i dette, og det har vært mye motstand. Det viser seg at det nytter å komme med innspill, og den delen av prosessen er vi veldig fornøyde med, sier Michalsen.
Ønsker vern og fornuftig bruk
Østmarka og resten av Oslomarka er vernet etter markaloven. Området som nå skal vernes brer seg utover kommunene Oslo, Nordre Follo, Lørenskog, Rælingen og Enebakk.
I tillegg innlemmes deler av Spinneren friluftsområde i Østmarka naturreservat.
Det gjør at området nå også vil stå sterkere mot framtidige endringer som for eksempel hogst og bygging av ny infrastruktur.
– Den store praktiske forskjellen er at det nå blir forbud mot større inngrep, for eksempel å etablere større, ny infrastruktur som veier. Det blir også forbud mot tradisjonell tømmerhogst, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (AP) til NRK.
– Dette må vel også være endringer dere er glade for, Michaelsen?
– Vi har ikke noe imot det. Vi er opptatte av, som de fleste andre, at Østmarka skal vernes. Dette er et viktig område for rekreasjon og trening for over én million mennesker, og det vil det fortsette å være i hundrevis av år. Vi ønsket ikke en nasjonalpark der framtidige generasjoner ikke kunne ha benyttet det til rekreasjon, trening og friluftsliv. Samtidig ønsker vi ikke mer bebyggelse i Østmarka. Vi ønsker at den skal være slik den er og brukes på en fornuftig måte, slår lederen i IF Frøy fast.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.