Frykter nasjonalpark i Østmarka får dramatiske konsekvenser for stisykling
Norsk Organisasjon for Terrengsykling og IF Frøy frykter konsekvensene av forslaget til nasjonalpark i Østmarka. Det legges opp til at stisykling kun skal være tillatt på spesielt tilrettelagte og utvalgte stier, som Pioneren.
FRYKTER KONSEKVENSENE: IF Frøy har sitt kjerneområde i Østmarka. De frykter konsekvensene av hva en nasjonalpark kan gjøre med stisyklingens posisjon. Foto: Per Eivind Syvertsen
Lesetid: 5 minutter
– Det kan bli katastrofe for oss og andre som driver idrett.
Det sier Jørn Michalsen, leder i ritt- og arrangementkomiteen i IF Frøy, om forslaget som kan forby sykling i deler av Østmarka.
Michalsen sikter til Statsforvalteren i Oslo og Vikens forslag til nasjonalpark i Østmarka, som inngår i sykkelklubbens kjerneområde.
Statsforvalteren har lagt frem flere alternativer til nasjonalpark i Østmarka, men anbefaler at ett spesifikt alternativ sendes på høring.
– Hvis ikke vi kan få lov til å utøve terrengsykling, er det som om man stengte Intility Arena eller Bislett for de idrettene som drives der. Her vi bor er det ingen andre muligheter for å bruke marka, sier Michalsen.
– Redd for at det blir vanskeligere å bruke marka
Når det kommer til stier vil man tillate sykling på stier som er godkjente og tilrettelagte. Hvilke stier som vil godkjennes, vil først bli bestemt etter at vedtaket endelig er fattet.
– Vi er redd for at det blir vanskeligere å bruke marka, sier styreleder i Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS), Kjell Ivar Moland, om forslaget.
Han mener at dersom dagens forslag går igjennom, vil det stille strenge krav til lokalkunnskap for å identifisere områdene med forbud.
Moland spør seg hvilket kunnskapsgrunnlag Statsforvalteren har for å velge løsningen i forslaget.
– Vi reagerer på at de snur prinsippet om at sykling er tillatt så fremt det ikke er forbudt. At man velger en motsatt løsning fra hva som er vanlig løsning etter markalov og friluftslov. At sykling kun skal være tillatt på de stiene som er spesielt dedikert til det. Det er restriksjonene som må begrunnes, ikke tilgangen, sier han - og legger til:
– Rent praktisk er det også vanskelig å treffe hvis man skal utpeke dedikerte stier i et så tett "bestiet" område. Stisyklistene ønsker ikke å være lovbrytere. Hvis vanlig brukte stier ikke fanges opp, kan man uforvarende havne på «forbudt» område.
Rapporten skulle blant annet kartlegge bruken av marka. NINA brukte data fra både Strava og ferdselsteller, samt kvalitative intervjuer og tilgjengelig litteratur.
Moland mener NINA-rapporten alene er spinkelt grunnlag, og at brukerkonfliktene som er beskrevet er overdrevet.
– De erfaringene som vi har, det er to forskjellige opplevelser. Det er to forskjellige opplevelser av dette. NOTS er i den siste kategorien, lite brukerkonflikter. De er i tilfelle knyttet til nærheten av de utfartsportene, hvor det er trangest om plassen. Er du først kommet deg ut, opplever vi lite konflikter.
Han mener Strava som datagrunnlaget ikke fanger bruken godt nok.
– Heatmap er mye hetere oppi nord enn i sør. Vi stusser litt på hvor viktig det har vært som premissleverandør. Rekreasjonssyklisten bruker nødvendigvis ikke Strava så mye når det er snakk om stisykling. Det er isåfall gjerne for å spore hvilke stier man sykler, ikke fart eller lengde.
Han trekker frem Tømmeråsen, Bysætermåsan og Kjerringhøgda med stier som er mye brukte, men som nødvendigvis ikke fanges opp på Strava.
–Der, i sør, har man jo valgt å legge nasjonalpark helt ut til utfartsporter. Med samme du forlater parkeringsplassen. Selv om en kanskje ikke leser det på Strava, er det et mye brukt utfartsområde.
Følger prosessen videre tett
For IF Frøy faller blant annet det populære Terrengsykkelrittet inn i et av områdene som er foreslått forbud for, Haukåsen.
– Det er viktig for oss at vi kan utøve sykling som idrett uten for store begrensninger og uten for mye byråkrati, sier Michalsen.
Både IF Frøy og NOTS vil nå følge prosessen tett videre. Begge to har hatt møter med Statsforvalteren, NOTS senest denne uken.
– Jeg synes at Statsforvalteren har vært lydhøre ovenfor vårt syn, forteller Michalsen, som selv har deltatt i møte tidligere.
I øyeblikket er forslaget sendt til Miljødirektoratet, som skal komme med sin faglige vurdering. Der kommer NOTS til å ta kontakt for å kunne være med.
Også NOTS opplever Statsforvalteren som samarbeidsvillig, og er tydelig på at de skal jobbe hardt for minst mulig inngrep.
– Det er fremdeles tidlig i denne prosessen. Frem til et eventuelt vernevedtak kommer vi til å jobbe iherdig for at konsekvesene for sykling blir så små som mulig, at vi skal kunne sykle så tett som mulig opp til i dag. Dersom en går for forslaget til Statsforvalteren, da starter vi på nytt med et annet arbeid. Da skal vi inn og finsnekre. Da skal vi være med på å legge lista for hvilke stier som skal være med. Der kommer vi om nødvendig til å mase oss inn, avslutter han.
I Statsforvalterens forslag, og i seniorrådgiver hos Statsforvalteren, Christian Hillmanns uttalelser til Terrengsykkel, presiseres det at sykling på grusveier i Østmarka ikke vil falle under forbudet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.