I utgangspunktet blir sykling som ikke er på grusveier, skogsveier eller merkede og tilrettelagte løyper, forbudt.
Altså at all sykling er forbudt inntil det er tillatt, slik styreleder i Norsk Organisasjon for Terrengsykling, Kjell Iver Moland, beskriver det.
Du kan lese mer inngående om forslaget Statsforvalteren har lagt frem her.
Vil ikke svare rundt stisykling
Den siste tiden har Terrengsykkel intervjuet flere personer og organisasjoner rundt forslaget, som alle i hovedsak ønsker at friluftslivet skal fortsette som det er i dag, i den nye nasjonalparken.
Deriblant NOTS, IF Frøy, Skiforeningen og MDG-nestleder Arild Hermstad. Den norske turistforeningen sier på generelt grunnlag er positive til stisykling i marka, men vil støtte at enkelte traséer blir forbudt, dersom slitasjen er stor der.
Østmarkas Venner foreslo i 2012 å utrede for opprettelse av nasjonalpark i Østmarka. Da mente de at sykling burde begrenses, og ga sin fulle støtte til Fylkesmannens forslag om å forby sykling i områdene Hauktjern og Spinneren det samme året.
Under dette har også problematikken med brukerkonflikter i marka ligget, og det har tidvis vært steile fronter mellom de forskjellige brukerne av marka.
Terrengsykkel har derfor stilt styreleder i Østmarkas Venner, Helga Gunnarsdóttir, flere spørsmål rundt den foreslåtte nasjonalparken og stisykling i Østmarka.
Gunnarsdóttir har svart på epost, og svarene og spørsmålene er gjengitt i sin helhet.
– Helt kort, og på generell basis: Hva tenker Østmarkas Venner om nasjonalpark og forslaget til statsforvalteren?
– Østmarkas Venner foreslo i 2012 at opprettelse av nasjonalpark i Østmarka burde utredes. Bakgrunnen for forslaget var at det er mye verneverdig skog i deler av Østmarka, at Oslo og daværende Akershus er de eneste fylkene som ikke har en nasjonalpark, samt at det er mangel på vern av lavereliggende skog på sørøstlandet. Den siste muligheten ligger i Østmarka. Markaloven beskytter ikke disse verdiene godt nok, siden det fortsatt er lov å drive flatehogst av skogen, bygge skogsbilveier og anlegge kraftlinjer med mer. Norge har både nasjonale og internasjonale forpliktelser knyttet til vern av blant annet større sammenhengende skogsområder. Saken har nå vært utredet og Statsforvalteren i Oslo og Viken har sendt sin anbefaling til overordna miljømyndigheter som avgjør om og når saken sendes på høring. Statsforvalteren understreker i sin anbefaling at det er tatt sterke hensyn til brukerinteressene som er knyttet til idrett, trening, konkurranser og større arrangementer med videre. Disse hensynene blir ivaretatt ved at større, sammenhengende områder i ytterkanten av Marka og rundt de store utfartsstedene unntas fra nytt vern, og ved at det gjøres tilpasninger i verneforskriften
– Vi synes at Statsforvalteren har levert et meget balansert forslag hvor de har tatt hensyn til både naturvern, friluftsliv og andre brukerinteresser. Dette blir en nasjonalpark som både verner naturen og beriker naturopplevelsen for alle som ønsker å oppleve et vakkert og viktig skogsområde og ferdes uten å ødelegge naturen og naturopplevelsen for hverandre.
Terrengsykkel har også stilt følgende tre spørsmål til Gunnarsdóttir:
Hvordan stiller Østmarkas Venner seg til sti/terrengsykling i Østmarka?
Ønsker dere noen restriksjoner? På hvilken måte og eventuelt i hvilke områder mener dere det bør være?
Statsforvalteren har skrevet i forslaget at det ikke vil bli noe forbud mot bruk av elsykkel der det tillates/tilrettelegges for sykling. Hva tenker Østmarkas Venner om bruk av elsykkel i marka?
Hun gir et samlet svar for de tre spørsmålene:
– Vi avventer at forslaget til nasjonalpark kommer på høring og vil da avgi vår høringsuttalelse om forslaget og verneforskriftene. Vi ønsker ikke på det nåværende tidspunkt å delta i en debatt om kommende forslag til verneforskrifter som ikke er sendt på høring ennå. På generell basis kan jeg si at nesten samtlige Marka-organisasjoner og grunneiere i 2018 mente at el-sykkel kun skal tillates på veier i Marka og ikke på stier.
Denne uttalelsen refererer til diskusjonen som var mens det fremdeles var uavklart om elsykler skulle tillates på sti. Stortingsflertallet valgte ikke å høre på markaorganisasjonene og sørget for at elsykler og vanlige sykler behandles likt.