Over Sotåsen - Sandbakken - Skytten

Ødegården (På veien mellom Nøklevann og Gullsmeden)

Sist oppdatert: 29. november 2002 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Østmarka

Du kan parkere ved Skullerudstua eller Skullerud skole, følg skiltingen til Rustadsaga (ekstremt gode boller forresten!) og ta veien videre innover i marka langs sydenden av Nøklevann.

Startpunkt

Smal sti, litt grus innimellom, noe myrdrag, et par partier med bæring. Takler man ikke å bære litt så er ikke dette stien for deg! For alle andre er den nydelig!

Start ved Ødegården, etter noen meter på grusveien mot Gullsmeden tar du av på en blåsti på høyre side. Endel oppover (Denne er egentlig best ned) etter ca. 700 meter kommer du ut på en kjerreveg. Sykle på denne bare noen få meter på denne før du tar inn i skogen igjen på samme side. (Følg blåstien).Denne stien er temmelig smal, men morsom, og etter noen hundre meter går den bratt nedover og du kommer til et stikryss. Hvis du sykler til høyre her kommer du opp til furua ved toppen av svabergnedkjøring som er forklart i stiguden "Skullerudåsen"

Du skal ta ned til venstre, her er det litt krøkkete, men etter en liten stund kommer du ut på kjerreveien igjen. Noen meter på kjerreveien igjen, og så ta av til høyre på ny blåsti som går over Sotåsen

Denne går bratt opp i starten, men slit deg/bær opp. Så kommer du inn på en flott smal sti som går videre sydover. Her er det bare å trå på. Noen smådropp underveis er bare moro.

Etter ca. 1400 meter kommer du frem til myra "smørhullet". Her skal du holde tungen rett i munnen og ende p åden blåstien som holder retningen sydover mot sandbakken. De røde stiene som tar av herfra er ikke smarte, mye ekstremt blaute myrer.

Blåstien følger opp en liten kneik , så kommer du opp på en åsrygg og nå er det max fart så langt det går. Ca 2 km med flott sti oppå en åsrygg, jev og fin der den snor seg fram.

Etter ca. 2 km kommer du frem til en bekk med en grusvei på den andre siden. Kom deg over bekken. (Sykler du til høyre her kommer du ned til p-plassen ved Sandbakken hvis du føler for å komme ut på veinettet igjen.) Du skal følge grusveien mot venstre (nordover)

Følg denne til veien tar slutt, så blir det å sykle på skiløype et stykke til det tar en blåsti av til høyre.

Du er nå på rundens kjipe punkt. Følg blåstien opp forbi Tretjerna. (På turkartet over østmarka er stien tegnet inn feil!) og ned til brua i sydenden av Sør-Elvåga. Her er det mye bæring/trilling. Kjipt nok,men det er ikke så lange biten.

Når du kommer til Sør-Skyttenbrua krysser du denne og tar til venstre. Følg blåsti nordover langs Sør-Elvåga. Denne stien er smal, svakt oppover, men helt flott å sykle på.

Etter ca. 1700 meter kommer du til et stikryss, følg blåsti til venstre. Du får nå en kjempeflott nedkjøring ned mot Skyttenbrua. Noen partier kan være litt gjørmete, men who cares?

Når du kommer til Skyttenbrua kan du følge kjerreveien tilbake til utgangspunktet, men jeg anbefaler at du tar den lille blåstien du syklet opp helt på starten som en siste avslutning.

Du kan eventuelt starte hele runden fra P-plassen ved Sandbakken hvis det passer deg bedre. Da kan du jo droppe å kjøre helt bortom Ødegården.

Runden kan også kombineres med stien "slettfjell" som jo ender ved Ødegården.

Publisert 29. november 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 29. november 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby