Petersborg - Båhushøgda - Petersborg

Petersborg, like nord for Maridalsvannet

Sist oppdatert: 31. oktober 2002 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Nordmarka

Like nord for Maridalsvannet ser du en P-plass like ved "Petersborg". På den andre siden av veien er det avmerket en bom. Denne bommen ligger omtrent en kilometer nord for Hammeren, ved veikrysset sør for Maridalen Skole. Ruta begynner ved denne bommen, o

Samme sted som startpunkt

Dersom du føler for en lang, hard klatring med en lang, smal og trang singletrack-utfor som belønning, er dette riktig rute. Nedfarten er en lite kjent godbit, på en sti som bare sjelden er bredere enn sykkelstyret. Vel verdt slitet for singletrack-fans, men for den uvante kan det bli både vel steinete og kondisjonskrevende på vei opp.

Petersborg - Båhushøgda:

Stien oppover til Fagervann er stedvis svært bratt, det er mye stein - men stien er bred og underholdende, og du har hele tida flust av sporvalg. La deg ikke knekke av kneika du møter helt i begynnelsen (der du har en hytte oppe i bakken på venstre hånd) - det er lettere lengre opp!

Et lite stykke før toppen - på en stor knaus i en åpning i skogen - må du for all del ta en pause og nyte den supre utsikten over Maridalsvannet og byen. Men det er fortsatt et stykke igjen før du ser at du faktisk er helt på toppen, der stien fortsetter flatt innover. Der skal du stikke til venstre inn i skogen, bare et par meter etter at du har kommet opp den siste brattkneika. Den kan være lett å overse, så hold utkikk etter en avkappet bjørkestamme på venstre hånd. Når du ser den, er du på riktig sted.

Båhushøgda - Petersborg:

Stien ser liten og beskjeden ut, den gjør straks noen krappe svinger på vei inn i den tette skogen, og det er bare å henge på - dette er moro. Underlaget er fast skogbunn med enkelte eksponerte røtter. Noen steder risikerer du å smelle styret i trestammene, så trangt er det til å begynne med.

Men armslaget blir bedre etter hvert som stien heller mer nedover, den første flata kommer i form av noen meter myr - du krysser den rett fram og ser at stien fortsetter bortover langs en slak skråning, før du må krysse mot høyre over en våt dam og så klyve opp en kneik . Noen meter med klatring er alt som skal til før du kommer opp på en flate, og det går snart nedover igjen, nå på steingrunn.

Herfra og ned er det bare å holde kursen rett fram, det første partiet ned bergknausen krever fintfølelse i forbremsen og bra kontroll. Er det vått bø du gå av sykkelen - eller risikere å gjøre tannlegen din lykkelig. Stien svinger seg snart elegant mellom trær og kratt, etter hvert åpner skogen seg opp og du suser ned i luftig og vakker furuskog.

Underlaget er for det meste hardpakket jord med enkelte steiner. Når du kommer ned en steinete kneik og må krysse en bekk før du havner på et stort svaberg, er det meste av moroa over for denne gang.

Fra svaberget kan du leke deg hjemover i ymse retninger, det enkleste er å fortsette rett fram og følge det som likner en sti videre på skrå nedover til venstre. Da får du i så fall med deg en artig liten hoppkant på et svaberg lengre ned.

Når du kommer ned til det avsluttende svaberget, kan du gjerne klyve brått opp til høyre og lete deg fram videre: Det går mange fine småstier i dette området, som ikke er merket av på kartet.

Kart: Turkart "Oslo Nordmark Sommer " - Statens Kartverk 1997 - Best.nr. 2423 Kartkoordinater start- og endepunkt: 53 - 98

Publisert 31. oktober 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 31. oktober 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby