Sandermosen - Grytlihøgda - Solemskogen

Sandermosen stasjon.

Sist oppdatert: 31. oktober 2002 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Lillomarka

Et par kilometer nord for Maridalsvannet ligger Sandermosen stasjon ved Gjøvikbanen. Så snart du krysser fra vest- til østsida av jernbanen følger du veien til venstre ogrundt svingen. Der veien begynner å stige oppover i en venstresving, tar stien av o

Parkeringsplassen og buss-snuplassen på Solemskogen

Ruta stiger jevnt oppover et par kilometer på relativt bred og enkel sti med noen få kinkige klatrepassasjer, før den går jevnt nedover igjen på jevn og pen sti hele veien til Solemskogen. Mye svaberg nederst i den store utforkjøringen. På vei oppover må du regne med noe gåing i passeringen av Styggedalen.

Sandermosen - Grytlihøgda

De første hundre metrene er bratte og vanskelige, men snart krysser du en grusvei ogfår bredere sti. Underlaget her er fast jordbunn med enkelte steinflater og røtter ikneikene, men på tørt føre er det mulig å holde seg på sykkelen hele veien opp tilStyggedalen. Et kort stykke etter at du passerer et åpent felt i skogen når du en toppmed et stikryss. Hold til høyre, og du merker snart at stien smalner inn og hellernedover igjen. Du skal nå krysse Styggedalen, og får en kort, men underholdendenedkjøring helt til du møter en svært bratt skråning der stien raskt traverserer nedtil en 120-graders hårnålssving som kvalifiserer til Nobelprisen i stisykling. Ossbekjent har ingen mottatt denne prisen, tross gjentatte kvalifiseringsforsøk. Undertegnede er sjanseløs her.

Fra bunnen av det vesle dalføret går det bratt oppover igjen, i et parti som kreverbæring i noen minutter. Oppe på toppen går stien nok en gang i møte med en voksenutfordring, en S-sving mellom tette grantrær som ender i et slemt heng der regnvær ogsmeltevann har tatt med seg mye av stien. Henget er ikke langt - men anbefales ikke avHelsedirektøren. Etter den vesle myra i bånn av bakken er det bare kort tid igjen førdu kommer ut i et nytt stikryss.

Du er nå på Grytlihøgda, og stien du kommer rett inn på går østover til Sinober ogvestover og ned til Solemskogen.

Grytlihøgda - Solemskogen

Fra Grytlihøgda og nedover åpner skogen seg rundt en svært lettkjørt stietappe, førstien etter noen hundre meter møter en fuktig myr. Her gjelder det å holde øya åpne: Duskal holde deg helt til høyre, og følge stien der den klyver noen meter opp på rabbentil høyre. Kommer du ut på en grusvei, har du kjørt femti meter for langt. På kartetkan du tydelig se dette punktet der blåstien går over til vei. Holder du deg til høyre og finner riktig sti videre her, følger en riktig morsom bitmed smal sti gjennom lyngen. Vær oppmerksom på at underlaget i stien tidvis kan værefuktige, skråstilte steinheller - her er det lett å glippe med framhjulet. Et parsteder bør du også ha tunga rett i munnen for å komme deg opp der stien klyver opp påsteinblokker. Noen hundre meter lengre ned blir du brutalt kastet ut på grusveienigjen, men fortvil ikke: Det kommer mer.

Følg bare grusveien et steinkast nedover, til en nitti graders venstresving. Fortsettrett fram i denne svingen, der passerer du et lite bekkefar og stiger opp mot venstrepå en sti som følger en gjengrodd traktorvei. Her er det bare å følge på nedover ifuruskogen, stien er hele tida bred med flere mulige sporvalg. I utforbakken venter etpar hoppemuligheter, lengre ned tetner det til med stein i sporet. Like etter dumpes duigjen ut på grusveien, men her fortsetter stien nedover rett på den andre siden. Følger du grusveien til høyre, kan du gjøre turen til en rundtur: Du kommer da direktetilbake til start ved Sandermosen stasjon.

De som fortsetter nedover, har mer godt i vente: Her er stien fortsatt bred og åpen,men den svever over svaberg, rullestein og hardpakket jord i en utforkjøring som byr påmye moro for de som legger sin ære i kloke sporvalg. Når det er vått i marka, samler det seg store søledammer i stien her - noe som gjernebyr på overraskelser for de som ikke er lette på forhjulet...

I bunnen av bakken holder du til venstre bortover en steinete, bred sti og kommer ut påen stor, grønn slette. Herfra har du flere valg:

• Når du kommer ut på gress-sletta, sykler du oppover til venstre, der stien fortsetteropp i en slak høyresving. Hundre meter lenger opp tar du av til venstre, og går løs påen paradeøvelse i klatrekunst på sykkel: På tørt føre klarer de dyktigste å komme opp disse svært steinete kneikene i et enestelangt strekk, mens de aller fleste må dytte litt. Etter fem-seks hundre meter og enaldri så liten nedoverkjøring, tar du en strak sti opp til høyre umiddelbart førbebyggelsen. I enden av denne kommer du ut i nok en motbakke, som ender på en asfaltertparkeringsplass i Solemskogen, like bak Linderudkollen. Herfra kan du kjøre grusvei nedtil flere endepunkter i Groruddalen. Og dersom du har krefter igjen her, anbefales rutaLinderudkollen - Årvoll som finale.

Kjør nedover fra sletta, og ta til venstre når du kommer ut på den gruslagtegangveien/lysløypa. I løpet av drøye fem minutter er du nede på Kjelsås, helt i sørenden av Maridalsvannet. I den andre retningen fører den gruslagte lysløypa til Sander gård innerst i Maridalen,der du kommer ut på asfaltert vei. Tar du da til venstre kan du enten sykle opp tilUllevålseter eller følge Maridalsveien ned til Korsvoll.

Kart: Turkart "Oslo Nordmark Sommer " - Statens Kartverk 1997 - Best.nr. 2423. Kartkoordinater startpunkt: 56 - 01. Kartkoordinater endepunkt: 53 - 01

For å få en mykere start kan du ta til høyre bortover grusveien etter at du krysserjernbanen. Ta så første vei opp til venstre, og følg nøye med etter et par hundremeter: Der du ser en sti komme opp og krysse veien, tar du inn til høyre og følgerstien oppover. På denne måten unngår du den første og knotete oppoverbakken.

Dersom du av ymse grunner skulle føle for å avslutte med utforkjøring på grus istedet for sti, kan du fortsette rett fram forbi myrpartiet nedenfor Grytlihøgda ogfortsette turen på grusveien du der kommer inn på. Den leder direkte tilbake tilSandermosen. Du kan også følge den et stykke nedover, ta av ned til venstre og fortsette ruta påstien mot Solemskogen etter en snau kilometer.

Publisert 31. oktober 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 31. oktober 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby