Seier for Oslo-syklistene

Oslo Idrettskrets har vedtatt at sykling skal prioriteres på lik linje med andre idretter. Det åpner flere dører.

Sist oppdatert: 3. juni 2016 kl 07.00
I Oslo Idrettskrets strategiplan for 2016-2020 skal tilrettelegging for sykling i terreng og på landevei prioriteres på samme linje som annen idrett, og at stier slik som denne ved Grønmo er anlegg på lik linje med kunstgressbaner. Foto: Snorre Veggan
I Oslo Idrettskrets strategiplan for 2016-2020 skal tilrettelegging for sykling i terreng og på landevei prioriteres på samme linje som annen idrett, og at stier slik som denne ved Grønmo er anlegg på lik linje med kunstgressbaner. Foto: Snorre Veggan
Lesetid: 2 minutter

Når strategisk plan for 2016-2020 legges fram på Oslo Idrettskrets ting lørdag 11. juni, står det som et prioritert punkt at OIK skal "arbeide for at idrett skal kunne utøves i marka, på sjøen og på landeveien på en sikker og bærekraftig måte".

– Dette punktet er helt nytt i disse planene, og viktig fordi de er førende for hva kretsen skal prioritere, sier Jørn Michalsen, som er leder i IF Frøy.

Se bildegalleriet fra Terrengsykkelrittet i helga: Stifesten i Østmarka 

Da IF Frøy fikk tilsendt planen på høring i vinter, kom de tilbake med innspillene som nå er blitt til nettopp det punktet i den endelige strategiske planen for de neste fire årene. Innspillene ble sendt via ISU Østensjø og Region Øst i NCF, som er forslagsstillere.

– Dette er et langt skritt framover for oss, og vi er veldig glad for at styret i Oslo Idrettskrets støttet forslaget. Vi ser at det er viktig at det legges til rette for å drive sykling som idrett både i terrenget og på landeveien. Dette betyr at vi vet OIK skal jobbe for dette, og at vi vil kunne få hjelp og støtte fra dem når det gjelder slike saker, og nå skal tilrettelegging for sykling prioriteres på samme linje som nye kunstgressbaner, sier Michalsen og fortsetter.

– Det brukes mange hundre millioner kroner på å bygge anlegg hvert år. Jeg hadde ikke sett det som urimelig at sykling kan få noen av disse midlene til å tilrettelegge for flere stier i Marka av den typen som NOTS har bygget i Skullerudprosjektet, eller at det kan gis støtte til å bygge ut et sykkelanlegg på Grønmo med baner for BMX og terrengsykkelstier, og kanskje asfalterte veier for landeveistrening for barn og unge, rulleski og rullestolidrett, sier han.

Les også: Enden er nær – NOTS inviterer til stibyggercamp 

Michalsen understreker at det nye punktet gjelder flere idretter, og trekker fram landeveissykling, så vel som rulleskiløping, klatring, orientering og seiling. Han ser derfor også for seg at det kan bli aktuelt og designere enkelte strekninger som treningsanlegg for landevei, slik som Hvervenbukta-Gamle Mossevei og Maridalen.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Jørn Michalsen
Jørn Michalsen, leder i IF Frøy, har vært med på å formulere innspillene til Oslo Idrettskrets. Foto: Privat

Jørn Michalsen, leder i IF Frøy, har vært med på å formulere innspillene til Oslo Idrettskrets. Foto: Privat

Publisert 3. juni 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 3. juni 2016 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen