NOTS Oslo og Omegn trommer sammen til siste innspurt på Skullerudprosjektet med dugnader i Pioneren de to neste lørdagene.
Dugnadsarbeidet vil foregå i Salamanderen, som er den første delen av stien fra Nøklevann til Fjeldstadbakken.
– NOTS stibyggerlag har i høst ferdigstilt resten av Pioneren, og målet er nå å få det første partiet opp på samme nivå som resten av stien. Dette er den ferskeste stien vi har med i prosjektet, og den er derfor ganske klinete med mye masse som må fjernes, og en del mindre steinsettinger som må lages, sier Bjørn Enoksen, som er prosjektleder i Skullerudprosjektet.
Saken fortsetter under
Tåle Liereng og Hans Christian Oppegård i aksjon i Pioneren sist helg. Foto: Bjørn Enoksen
Helgas dugnad er den andre av tre lørdagsdugnader, med start og oppmøte på Rustadsaga kafé.
– Med sju mann tilstede på første dugnad, som ble annonsert med litt kort varsel, fikk vi tatt for oss de første par hundre meterne vi skal jobbe med. Her var det flere sorte hull med søle og stispredning rundt som nå er smal sti med fin flyt, sier Enoksen.
Han legger til at de to siste dugnadene er lagt inn som arrangement på NOTS Oslo og Omegns Facebook-side, med all nødvendig informasjon. Av logistikkhensyn er ønskelig at de som kommer melder seg på her.
Den første av de tre høstdugnadene i Pioneren gikk sist lørdag, og den siste går lørdag 29. oktober.
Se Stipatruljen Episode 6 på Terrengsykkel-TV: Pionerprosjektet i Østmarka
Saken fortsetter under
Fredrik Nygård testsykler den ferdige stien. Foto: Bjørn Enoksen
Premierer dugnadsånden
Enoksen frister med mer enn bare jord under neglene og god samvittighet til de som stiller opp på dugnadene. I forbindelse med dugnadsarbeidet samler NOTS inn premier de skal dele ut som takk til de som har deltatt.
– Alle premier blir presentert på vår Facebook side, og reglene er enkle: De som har vært med mest får de fineste premiene, og så deler vi ut til det er tomt, sier Enoksen, og forteller at det er attraktive saker i potten.
– Friksjon Sykkel var de første som har bidratt, og andre avtaler landes nå. Fjelldportsdistributeren Varri tok kontakt på egenhånd etter at de så vi delte ut premier på dugnadene tidligere i år. De fleste i bedriften sykler terreng og hadde vært i Pioneren, og ville derfor bidra. Slikt varmer, naturligvis. For andre som vil bidra er det bare å ta kontakt med NOTS på eposten styret.oslo@nots.no, sier Enoksen.
– Og som alltid på våre Skullerudprosjekt-dugnader serverer vi prima pølser og kaffe, sier Enoksen.
Les også: Norrøna gir stor pengegave til NOTS
Saken fortsetter under
Uten mat og drikke... Kaffepause må til. Foto: Bjørn Enoksen
Les også: Pioneren åpnes endelig
Dette er Pioneren
Oslomarkas første sammenhengende, tilrettelagte terrengsykkelsti, 8km fra Rustadsaga til Skullerud. Natursykkelstien er et pilotprosjekt for bærekraftig og aktivt friluftsliv. Avlastning av blåmerket sti vil gi mindre stislitasje og færre brukerkonflikter.
Forprosjektet startet i 2014 med å planlegge rute, og noen dugnader med enkle tiltak. Tillatelsen til
Skullerudprosjektet fikk tillatelsen til å gå i gang for fullt rundt påsketider 2015, og første spadetak ble tatt slutten av april 2015.
– Vi begynte først i Dalsåsen med å tilrettelegge en alternativ nedkjøring til løypa som ble brukt i Terrengsykkelrittet 2015. Dette er utenfor den egentlige Pioneren. Før Terrengsykkelrittet fikk vi imidlertid den en kilometer lange Sniken klar for sykling og den var med i rittet, selv om den egentlig ikke var ferdig på det nivået som vi ville ha den på, sier Enoksen.
Har kostet en million kroner
Skullerudprosjektet mottok først 600 000 kroner fra Sparebankstiftelsen, og i 2016 fikk prosjektet ytterligere 280 000 kroner fra samme sted til å fullføre prosjektet. I tillegg har NOTS selv bidratt med eller skaffet til veie litt over 100 000 kroner.
– I det Skullerudprosjektet nå endelig avsluttes har vi altså brukt omkring en million korner, ganske nøyaktig, uten at jeg har oversikten helt presist. Det er også mulig det vil bli brukt noe på etterarbeid, men dette avhenger på en søknad om momsrefusjon vi har inne, sier Enoksen.
Det er lagt ned over 3000 arbeidstimer i selve hovedprosjektet, samt en betydelig frivillig innsats i forprosjektet. Enoksen anslår dugnadsinnsatsen til å stå for mellom 20 og 25 prosent av dette.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Thomas Martinsen kommer med veibeskrivelse. Foto: Bjørn Enoksen
Uten mat og drikke... blir det ikke NOTS-dugnad. Foto: Bjørn Enoksen