Skjennungen - Vettakollen

Skjennungstua

Sist oppdatert: 31. oktober 2002 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Nordmarka

Skjennungstua kan du enkelt nå via grusvei fra både Frognerseteren og Ullevålseter.:

Fra Frognerseteren: Grusveien går ut fra P-plassen bak Kongsseteren, like nedenforFrognerseteren, og går jevn nedover til Tryvann. Du fortsetter nordove

Like innenfor markagrensa, på gangveien mellom boligstrøket i Melkeveien og Båntjern i retning Sognsvann. Ta grusveien østover og til venstre når du kommer i bånn av bakken, og du ender opp i sørenden av Sognsvann.

Denne ruta begynner med en steinete utforkjøring, fortsetter på bred sti i slakthellende terreng fram til et stort stikryss ved Rishøgda nedenfor Frønsvollen. Derfragår den inn i en steinete klatreetappe, før den går videre i noe mer tekniskestipartier med en del røtter og naturlige trappetrinn på berggrunn.

Høydepunktet nås påVettakollen med hovedstadens garantert fineste utsiktspunkt, derfra bærer den nedover ien krevende utforkjøring på svaberg og stein, i en sti som innbyr til frie sporvalg ogleken kjøring for de erfarne. Til dels svært teknisk i bånn av bakken, før du igjen står pågangsti med grusdekke like ved Båntjern.

Skjennungen - Rishøgda:

Det første partiet ned fra Skjennungstua krever full oppmerksomhet og evnen til å lahjulene flyte lett over hindringene: Etter noen hundre meters enkel og morsomnedforbakke kommer en skikkelig steinrøys av en utforkjøring. Den er ikke lang, men dener mer enn tøff nok. Fra bunnen går en relativt bred sti videre - den har mye stein iunderlaget, men er relativt lettkjørt. Etter en myrpassering med balansekunst på klopp(utlagte trestokker) kommer du snart bort til et kort parti som bare de aller bestekommer over: Store steiner og mye vann er vanligvis de eneste ingrediensene her. Restenav stien bort til Rishøgda er enkel, men kan lett riste amalgamen ut av de som ikke harstøtdemper foran.

Rishøgda - Vettakollen:

Her gjelder det å treffe riktig sti videre: Du kommer ut på grusveien oppe på en høyde,der du skal svinge nedover til venstre. Da kommer du rett inn i en høyresving, og derden vender over i en venstresving nedover - der skal du fortsette rett framover,kanskje en tanke til høyre. Hvis du da kommer inn på en flat strekning som etter 20-30meter går til venstre inn i en steinete motbakke, da er du på riktig sted. Legger dudeg etter hvert inn til høyrekanten av denne motbakken, er den tagbar - med en smuletålmodighet og balansepolitisk fintfølelse.

Du vil snart komme opp til et punkt der du ser stien dele seg: Til venstre går detbortover og nedover, til høyre går det bortover og oppover. Høyre er riktig valg. Etteret rotfylt parti gjennom bjørkekrattet, ser du rett i hvitøyet på en av Nordmarkas mestintense motbakker. Den har jordbunn og godt feste, men den blir etter hvert svært bratt- og tre meter fra toppen må du vippe deg over et par små trappetrinn som krever en goddel omstarter før de lar seg ta. Hvis du ikke kommer opp her: Ta det helt med ro - defleste gir opp... Vel oppe møter du snart et stiskille, der du skal ta opp til venstre,ikke fortsette rett fram. Videre går stien på ulendt - men stort sett fast - underlag,smalt og morsomt.

På høyre side ser du nå utover Fuglemyra, og her kommer snart et stikryss som er sværtlett å overse: Der stien går opp mot venstre og bort fra myra skal du ta av til høyre,og fortsette langs myra et stykke til.

Derfra er det bare å holde det gående rett fram, her venter mange fine utfordringer ikupert lende. Etter hvert går stien nedover, og du kommer ut på en steinknaus av etutsiktspunkt, der du kan se Oslo i panorama fra Maridalsvannet til Tryvannstårnet.Videre nedover gjelder det å holde tunga rett i munnen: Det sikreste er å bruke stiensom skjærer bort til venstre for så å tverrvende til høyre og så komme tilbake tilutforbakken. Å kjøre rett ned de første 20 metrene er bare for de som hittil haroppfattet hver meter av ruta som barnemat.

Resten av utforpartiet går langs svaberg omgitt av gressbakke og lyng, med riktigsporvalg og gode bremser kan dette være en eneste lang latterkule, men siden vi nå ernær bebyggelsen: Husk at denne stien også brukes av fotgjengere, brems ned, hils pentog passér i god avstand.

Følg på nedover til bunnen, der du kommer ut på gangveien som går til venstre bortoverforbi Båntjern og til Sognsvann. Skal du ned til vestkanten av byen har du herfra bareet par hundre meter ned til Melkeveien og sivilisasjonen.

Har du en GPS med kartvisning, kan du laste ned koordinatene her og følge sporet når du sykler.

Kart: Turkart "Oslo Nordmark Sommer " - Statens Kartverk 1997 - Best.nr. 2423. Kartkoordinater startpunkt: 53 - 94. Kartkoordinater endepunkt: 48 - 95.

Du kan selvsagt nøye deg med bare en av disse to etappene. Stikrysset ved Rishøgda (koordinater 51-95) kan lett nås fra både Frognerseteren ogSognsvann. Derfra kan du sykle innover i retning Skjennungstua, eller du kan stikkerett inn på stien mot Vettakollen.

Midtveis på stien ut mot Vettakollen, ved enden av Fuglemyra, tar en annen sti av tilvenstre. Skulle du overse stikrysset som omtalt i stibeskrivelsen og fortsette pådenne, er det ikke krise: Du får da en annen utforkjøring - og ender på nøyaktig samme sted, på gangstien somleder til Båntjern og Sognsvann.

Behøver du å trene opp beinstyrke og klatreegenskaper kan du sykle Vettakollen denandre veien: Oppover fra bysida. Det er tungt, men det går bra - takket være godt grepunder tørre forhold.

Publisert 31. oktober 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 31. oktober 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby