Skullerudåsen

En grusvei nært Rustadsaga

Sist oppdatert: 14. november 2002 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Østmarka

Kom deg til Rustadsaga sportsstue i østmarka. Store parkeringsplasser i nærheten, enten ved Skullerud skole eller ved Skullerudstua.

Samme

Masse fint svaberg, runden går for stor del på en nedlagt lysløype, men siden terrenget kan være litt annerledes når man går på ski (type myr..)så må man via noen litt smalere stier og myrdrag. Kan være litt vrien hvis det har regnet i lengre tid, men det er jo mulig å vaske sykkelen (og skoene) i Nøklevann etterpå!Det er noen punkter der man må bære litt, men ikke mye

Fra Rustadsaga følger man grusveien som går langs Nøklevann, etter noen hundre meter tar en blåsti opp til høyre, den skal du IKKE ta. Følg veien ca 600 meter, så dukker nok en blåmerket sti opp på høyre side. Denne skal du inn!

Følg blåstien gjennom et myrdrag til du kommer frem til en grusvei. Nå kan du velge om du vil følge den brede stien som går rett frem og opp, eller om du vil kjøre ca. hundre meter til høyre og sykle opp gressbakken. Du er nå ved Fjellstadbakken, tidligere har dette vært en liten slalombakke, og du skal selvfølgelig sykle opp. For de som har lyst på en skikkelig runde så sykler de opp, og ned og opp så mange ganger de ønsker før de fortsetter...

På toppen av bakken fortsetter blåstien videre innover, den har et par meget bratte kneiker helt i starten, men så blir den veldig fin, god bred sti med mange små svabergdropp. Ca. 500 meter fra toppen av Fjellstadbakken krysser du en myr på en mengde sleipe tømmerstokker, et typisk sted å gå på trynet... Fortsett hovedstien rett sydover, det tar av noen stier til sidene, men de fleste av disse leder deg ut i tildels bunnløse myrløyper.

Plutselig dukker et lite vann (Rundvann) opp foran deg, kjør en liten kneik ned til vannet, ha vannet på venstre side. Du kommer da frem til en slags snuplass på en grusvei. Her kan du velge hvor lang runden blir eller hvor du ønsker å ende.

Hvis du kjører til høyre følger du stien nedover, kjører forbi første sti til venstre før du tar av til venstre. Da er du på en blåsti som ender opp ved parkeringsplassen til Grønmo Golfbane. Denne nedkjøringen er flott, mulighet for å holde godt driv hele veien ned. Underveis passerer man et svabergfelt der man kan leke seg litt over småhopp osv. før man kjører videre. Når du kommer ned til p-plassen ved Grønmo kan du velge hvor du skal videre, det er mulig å følge grusvei tilbake til Skullerudstua, eller du kan kjøre videre ned fra Grønmo for å komme ut på veinettet ved Klemetsrud skole. For de som vil ha en lengre runde må man tilbake til Rundvann igjen. Dette kan du enten gjøre ved å sykle opp igjen den stien du har syklet ned, eller du kan følge grusveien langs Grønmo inn mot Østmark-kapellet. Selv om du har MYE moro på nedkjøringen så er den slett ikke så verst å sykle opp heller!

Tilbake ved Rundvann sykler du til det sydøstlige hjørnet av vannet og tar skiløypa som er merket mot smalvann. Her har forfatteren en egen evne til å velge feil sti da det er litt for mange småstier å velge blant, men du ender stort sett opp på riktig sted så lenge du holder retningen. Hvis du ser på turkart over østmarka så skal man da alstå treffe stien som går rundt toppen av Smalvann. Her må du bære litt. Videre over Smalvannsmåsan som kan være ubehaglig hvis det har vært mye regn i det siste. Tilslutt kommer du til en liten åsrygg og det står en stor furu akkurat der to blåstier møtes. Her skal du ta stien rett mot nord.

Nå er det å håpe at du har bremsene iorden, etter en liten flate går det bare nedover og nedover, og her er stien flott og bred og består av store svabergflatersom etterhvert blir brattere og brattere. Dette er en av de nedkjøringene jeg setter aller mest pris på. (Få ting kan matche Vettakollen, denne gjør heller ikke det, men den er så jevn at det blir noe helt annet.) Jeg synes iallefall den er helt rå, og jeg har flere ganger syklet opp igjen etter å ha kjørt ned. Etter å ha kommet deg ned fortsetter stien på en gammel gressgrodd traktorvei til du kommer fram på grusveien igjen. Der tar du til venstre og du vil snart befinne deg på Rustadsaga igjen.

Det finnes flere alternative avstikkere, hvis turen ble for kort kan man etter rundt hundre meter på grusveien ta veien som går svakt til venstre, den bringer deg tilbake til foten av Fjellstadbakken igjen, der kan du velge om du vil kjøre en runde til, eller om du avslutter med en liten spurt ned blåsti-biten som du startet med.

Bruker cd'en "opplev oslomarka" med stor glede. Sender gjerne folk en dld-fil med ruta.

Publisert 14. november 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 14. november 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby