Solemskogen - Linderudkollen - Årvoll

Parkeringsplassen og buss-snuplassen på Solemskogen.

Sist oppdatert: 31. oktober 2002 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Lillomarka

Du kan følge skiltene mot Solemskogen langs bilveien fra Grefsen, eller du kan varme opp med ruta Sandermosen - Grytlihøgda - Solemskogen

Nedlagt grustak på Årvoll, i enden av Årvollveien som tar av Riksvei 4 ved Bjerkebanen

Denne ruta fortsetter der ruta Sandermosen - Grytlihøgda - Solemskogen ender, påparkeringsplassen der bussen snur i Solemskogen. Stien går i slak og etter hvert brattstigning på bred sti opp til Linderudkollenhøgda, derfra følger den grusvei ned tilstikryss, og fortsetter videre på smal, teknisk sti gjennom skogen og ned til detnedlagte grustaket på Årvoll.

Solemskogen - Linderudkollen

På sørsiden av P-plassen ved Solemskogen går en turvei oppover, med en bom etter timeter. Følg denne veien seksti meter forbi bommen, og du ser en tydelig sti ta av tilhøyre.

Her begynner det: Først i svakt kupert terreng på bred sti med gress og enkeltesvaberg, siden går stien brattere oppover på mer steinete underlag til høydepunktet vedLinderudkollen. På dette punktet går stien over i grusvei, du kommer inn på veien midti en sving og skal følge den nedover, helt til du kommer ut i et tilnærmet T-kryss meden ny gruslagt turvei, der det går nedover både til høyre og venstre.Du skal ingen av delene, du skal inn på den lille stien som fortsetter rett fram og inni skogen.

Linderudkollen - Årvoll:

Dette partiet begynner lett, men går snart over i en vrien klatring som krever tørreforhold og godt feste gjennom krattskogen. På den andre siden venter et par realesmåkneiker til, men etter bare femti meter flater det ut og stien heller nedover i etlekkert parti med svingende singletrack langs fururabben.Snart kommer du ut på en diger steinhelle, nærmest som en terrasse i skogen. Fortsettrett fram her, trappetrinnet ned fra steinen er en fin test på hvor avslappet du tør åvære.

Noen få meter lengre nede kommer etappens tøffeste bit: En bratt skråning der stienslipper seg helt ut på kanten før den traverserer ned til høyre. Bakken er fint tagbarfor alle med god balanse og lavt sete, og kan være et nyttig treningsfelt for de somvil bli tryggere i tekniske partier.

Etterpå smyger stien seg videre bortover småskogen i et par hundre meter før du får etY-kryss rett foran deg. Her tar du til høyre, og sykler slakt oppover på en litenåsrygg. Herfra er det bare å følge stien videre bortover og ned mot venstre igjen: Dukommer ned en bakke og krysser en liten bekk, fortsetter videre rett fram i femti meterfør du igjen tar bortover til høyre.

Dersom du nå ser at stien går bort til en steinete utforkjøring og du ser atfjellrabben på din høyre side utvikler en loddrett vegg på østsida mot deg, er du pårett vei.

Denne steinete nedkjøringen ser vrien ut der den går inn i en nitti gradersvenstresving midt i det bratte partiet, men det ulendte underlaget går over tilhardpakket jord like rundt svingen, der du svinger til høyre på en smal sti i gresset,slipper deg ned et enkelt brattheng og ruller ut på en stor, åpen plass og puster ut.Ruta er herved unnagjort.

Kart: Turkart "Oslo Nordmark Sommer " - Statens Kartverk 1997 - Best.nr. 2423. Kartkoordinater startpunkt: 56 - 01. Kartkoordinater endepunkt: 48 - 02.

Denne ruta består av to partier der det første er minst like underholdende dersom dusykler det den andre veien. Det samme kan slett ikke sies om del to, derfor beskrivesde i overfornevnte kjøreretning.

Dersom du har fått nok ved slutten av del én, når du kommer ned i stikrysset etter åha vært oppe på Linderudkollen, kan du følge turveien ned til Årvoll eller tilGrefsenkollen.:

- Følg veien nedover til venstre for å ende på Årvoll, da kommer du ut i sivilisasjonenbare 50 meter unna stiens endepunkt.

- Følg veien nedover bakken til høyre og ta så ned første mulighet til venstre for ående på Grefsenkollen.

Publisert 31. oktober 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 31. oktober 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby