STISYKLING I OSLO: Hovedstaden byr på mer enn storbyliv og travel trafikk. Kommer du deg ut i marka med sykkel, vil du se at Oslo er mye bedre enn mange skal ha det til. Foto: Kristoffer Kippernes
Lesetid: 7 minutter
Oslomarka er enorm og har masse bra sykling å by på av ulik vanskelighetsgrad. Stiene i Oslomarka er utgangspunktet for terrengsykkel.no.
De som startet nettstedet i 2001 begynte å sykle her og noe av poenget bak prosjektet "terrengsykkel.no" var å formidle disse opplevelsene til andre.
Å ta for seg alt, vil være alt for voldsomt, så vi gir deg her verktøyene du trenger for å få en bra dag i marka, samt hvilken type stisykling du kan forvente å få.
En tur til hovedstaden kan enkelt kombineres med en ganske aktiv ferie, hvor du bruker tid på å oppdage stier i marka på dagen, bader i et av de hundrevis av små vannene rundt omkring og drikker en solo på en av markastuene med servering, hvor en del av stuene drives av DNT med egne private drivere. Dagen avslutter du med en bedre middag på en av Oslos mange restauranter.
Hvis du blir sliten av å tråkke selv, kan du også legge inn en dag i Drammen Bike Park, som er en kort kjøretur fra Oslo.
Stisykling i Oslo
I Oslomarkaer de viktigste stiene merket og også i større og mindre grad, vedlikeholdt av DNT / Skiforeningen. Disse stiene kan du kjenne igjen ved at du titt og ofte vil se trær med en rød eller blå ring rundt seg. Blå markerer tursti, mens rød markerer langrennsløype.
Det kan derfor være mer fordelaktig å følge de blå stiene for å unngå bomturer, da de fleste rødmerkede stier går over myrer. I Oslo er det vanlig å snakke om blåsti, og da er det de DNT-merkede vandrestiene det er snakk om.
Store skogområder som har blitt brukt i mange år, legger et bra grunnlag for et rikt nettverk av stier. I tillegg til stiene som allerede er merket av DNT og Skiforeningen, fins det flere andre stier og tråkk som ikke er merket og som heller ikke eksisterer på kartene.
Lokale syklister som er godt kjent i marka setter gjerne sammen sine egne favoritt-turer som består av merkede og ikke merkede stier. Ofte kan favorittene faktisk være holdt hemmelige for registrering via ulike digitale verktøy.
Et godt kollektivtilbud gjør det også mulig å bruke t-bane som et middel for å redusere antall høydemeter oppover og bortover til enkelte steder. Dette gjelder først og fremst for sykling i Frognerseteren (LINK), Sognsvann samt t-banestoppene Oppsal, Bøler, Skullerud og Hellerud, så er fine utgangspunkt for stisykling i Østmarka.
... og hvis du lurer på om det er tillatt å sykle med elsykkel i Oslomarka- så er det det. Flere aktører driver også med utleie av elsykler og et googlesøk hjelper deg et godt stykke på vei.
Oslomarka kan deles inn i tre ulike geografiske områder, og dette gjør det også enklere å orientere seg:
Østmarka
Lillomarka
Nordmarka
Østmarka er et adskilt område i sørøst, mens Lillomarka og Nordmarka henger sammen. Mot vest går Nordmarka over i Bærumsmarka.
Østmarka
Østmarka ligger kanskje ikke overraskende - øst for Oslo, og er et spesielt godt egnet område for stisykling, med mange lettsyklede stier og langsgående svabergrygger som er morsomme å sykle på.
Et bra utgangspunkt for stisykling i Østmarka er parkeringen ved Østmarksetra eller Skullerudstua. Området er også arena for et av Norges største terrengsykkelritt - Terrengsykkelrittet.
Stinettverket her brukes flittig av Oslobaserte syklister. Her ligger også Oslos første sammenhengende, tilrettelagte terrengsykkelsti – Pioneren. Sykkelstien er bygd av NOTS og strekker seg 8 km fra Rustadsaga til Skullerud. Hovedmålet med stien var å avlaste blåstiene som blir brukt av turgåerne, samt gi mindre stislitasje og brukerkonflikter.
I samme område ligger også Trulsrunden som er en 4 km lang kompimert versjon av Østmarka og her kan du forvente svabergsykling, teknisk knot samt flytpartier.
I tillegg til å være full av flotte stier, er også Østmarka full av historie. Stiene her er alt fra vanlige oppgåtte turstier, til gamle rideveier og stier som ble brukt under krigen for å komme seg til og fra Sverige.
Sykkelturen din i Østmarka kan gjerne avsluttes på den betjente markadtuen Skullerudstuda hvor det blant annet serveres pizza.
Lillomarka
Lillomarka ligger idyllisk til nord for Oslo - midt mellom Østmarka og Nordmarka, og byr på en fin liten kombinasjon av det de øvrige markaområdene har å by på. Lillomarka er kjent for tett skog og bratt og kupert landskap og byr på et rikt nettverk av stier.
Isdammen parkering er et perfekt utgangspunkt for sykling i Lillomarka og herfra kan du nå flere av “lillo-klassikerene”. Kort vei fra parkeringen på Isdammen ligger også Årvollåsen og Grefsenkollen.
Her finner du flere stier som byr på både teknisk, bratt og flytpreget stisykling. Her vil du i stor grad sykle opp, for å sykle ned igjen. Vær obs - det er mange turgåere i disse områdene da de ligger nært bebyggelse.
Fra Årvoll har du også kort vei til området som ligger nord for Kjelsås og øst for Maridalsvannet. Her kan du finne indrefileten i Maridalens østside.
Betjente markastuer du kan besøke på turen din er følgende: Lilloseter - hvis du sykler stier i området Årvoll og nordover, ligger lilloseter vakkert plassert et stykke inn i marka og kan være en bra plass for en liten pust i bakken.
Restauranten på Grefsenkollen er en bra plass å avslutte turen og her har du utsikt over hele Oslo. Her kan du velge å spise i restauranten som har uteservering, eller bestille take-away pizza og sette deg i gresset utenfor. De har også alkoholservering.
Nordmarka
Nordmarka er også et populært område for stisykling i Oslo. Nordmarka strekker seg fra nordvest for Oslo og området rundt Sognsvann.
Med for Sognsvann som utgangspunkt kan du sykle alt i fra korte runder til lange dagsturer på sti, knapt uten å treffe grusvei en eneste gang. I området Sognsvann er det også svært mange turgåere, så det kan lønne seg å komme seg litt ekstra langt innover for å slippe det verste trykket.
Ønsker du å ta noen ekstra høydemeter i starten uten å jobbe hardt for det, kan t-banen til Frognerseteren være et bra alternativ. Ved Frognerseteren finner du også et nettverk av bygde stier som er mer egnet for utforsykling. RundenSkjennungstua - Vettakollen er et bra alternativ dersom du tar t-banen opp til Frognerseteren.
Se Stipatruljens episode fra Norsmarka i vinduet under:
Stiene i Nordmarka er generelt ganske tekniske, med noen unntak. Turene i Nordmarka byr i stor grad på kupert terreng eller lange klatringer før du snur og sykler tilbake med mer fart og flyt. Det er også flere markastuer i området som gjøre det mulig å legge inn en velfortjent hvilepause.
Ønsker du å bli bedre kjent med Nordmarka, kan det være fint å begynne ved Sognsvann (hit kan du kjøre eller ta t-bane), og begynne med stiene der. Stedet «Grinda» er også et populært utgangspunkt, og her kan du finne mer nybegynnervennlige stier. Grinda ligger på Korsvoll og er en populær inngangsport til marka for bebobere i området.
Hit kommer du ved å følge Maridalsveien nordover før du tar til venstre opp Carl Kjelsens vei, og så til høyre på Peder Ankers vei. Grinda ligger da i enden av Peder Ankers vei. Hvis du trykker inn "Grindajordet" på GPS'en din. Vil den ta deg hit.
Betjente markastuer du kan besøke på turen din er følgende: Ullevålseter - denne hytta drives av familien til Pål Anders Ullevålseter og her er alle pokalene hans stilt ut.
Stivett i Oslo
Oslomarka er arena for mange ulike brukergrupper og hvis du sykler her må du regne med å møte på andre folk.
Det er cirka 400 000 brukere av Oslomarka og dette legger følgelig mye press på de mest bebyggelsesnære områdene. Derfor kan det være lurt å søke innover i marka. Bruk gjerne grusveiene for å komme deg enkelt innover til områder hvor det ferdes mindre folk.
Populære utfartssteder som kan unngås på typiske populære tidspunkt: Sognsvann og Østmarka.
Verksteder
Oslo har mange sykkelbutikker og verksteder. Hvor mye spesialkompetanse som finnes på stisykler vil variere, men du kan regne med å få hjelp til å løse de fleste problemer.
Både Oslo Sportslager, Sørensen sykler, VeloCity, Birk Sport, BC Verksted og mange andre har verksteder. Et stalltips kan være å ringe før du drar hvis du må bestille time. I perioder av sykkelsesongen kan det være lang ventetid hos flere verksteder.
Kartfunksjoner for å finne fram
Siden det er mange entusiaster i Oslo og omegn, er også stiene her godt dokumentert. For å finne fram kan du eksempelvis ta i bruk digitale verktøy somStrava etc, som gir deg informasjon, GPS-spor og gradering av stiene i Oslomarka;
Runes drivkraft kommer fra et brennende engasjement for en av landets mest spennende bydeler.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.