Stovnerskauen

Danseplassen

Sist oppdatert: 1. desember 2002 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Gjelleråsenmarka

Fra Lørenskog (Sesam) stasjon, tar man Høybråtenveien oppover. Tar til høyre, opp Stovnerveien, etter å ha syklet under en bro. Fortsett på denne veien til du får en Sparbutikk på venstre hånd. Ta nå Stovnerbakken opp til høyre. Fortsett til denne stopper i en snuplass (Danseplassen), du ser nå en grusvei på venstre hånd. (den går forøvrig til Liastua).

Het en gang Tangerudjordet, men nå er det et borretslag der.

Stien består av alt fra veldig teknisk til mindre teknisk, et par steder må nok bena benyttes. Hærlige utforkjøringer og leie oppoverbakker. Man krysser til og med en skytterbane. Runden byr på det meste, men er nok mer en XC runde enn freeride.

Etter ca. 75 meter på grusen tar stien inn til høyre. Den går videre over en trebru mot noen svaberg. Nå stiger det litt, når stien flater litt ut deler den seg hold "venstre" (ikke høyre). Nå kommer en lei kneik. På toppen svinger stien naturlig til venstre. Følg nå den blå-merket stien oppover. Innimellom veklser det litt mellom rød og blå merkning, dette gjør også at stien deler seg litt og samles igjen osv. Stien er forøvrig bred og fin. Etter en god del stigning kommer stien inn på oldtidsveien, følg denne opp til høyre retning lauvåsen. Nå er mesteparten av stigningen unnagjort. Når det dukker opp en del svaberg flater stien ut. Noen hundre meter senere kommer et myrparti som kan kreve litt gåing. Nå er du på stiens høyeste punkt.

Om ikke lenge går det nedover. Det åpner seg litt først og etter litt nedoverbakke deler stien seg, hold venstre. Du vil nå se noen gule merker, disse skal vi følge en god del av turen. Bakken ender i en traktorvei, følg denne til høyre (gult merke). Følg så denne et godt stykke, etterhvert går det litt oppover også. Denne ender så i en ny tverrgående traktorvei.

Følg denne til venstre i 50 meter for å så knekke opp til høyre. Følg denne stien til en dam. Ta til høyre. Nå går stien oppover et stykke. Fortsett å se etter gule merker de hjelper deg. Etter noen hundre meter, over toppen, kommer et sti kryss. Hold venstre. Følg nå denne stien helt ned til bommen ved Lahaugmoen. Stort sett nedover hele veien, par bra hopp underveis også.

Med bommen i ryggen sykler du 50 meter oppover veien, ta så til venstre på en umerket sti, (den går litt tilbake igjen). Hvis du ikke ender opp på en skyttebane har du syklet feil sti. Kryss skytebanen, sykl i retning av en rød bygning. Denne skal du rundt på høyre side. Nå ser du en sti som går opp en kort intensiv kneik. Etter knieka skal du holde rett fram. Det er noen gule sperrebånd, etter et hindreløp, som må passeres.

Når du er nede på flat mark igjen skal du holde høyre. Nå blir det skikkelig singeltrack en god stund. Stien er merket med både Gule, røde og blå merker. De gule merkene skal følges helt til du kommer til en liten dam (Lukedammen).

Følg stien opp til høyre, vanlig rød og blåmerket sti. God del stigning nå. Det kommer noen stier innpå etterhvert, følg naturlig retning (venstre).

Etter ca. 1,5 til 2 km kommer et "trekant" kryss. Sykler man rett opp, er det ca. 300 meter til stiens høyeste punkt, som vi var ved i sted. Men vi skal til venstre. Kommer et lite myrparti som kan passeres på mange måter. Etter dette går det litt opp og ned, etter å ha passert noen fuktige områder kommer en liten utfokjøring. Vær litt obs på løse steiner. Utforkjørinen ender i en myr som må forseres til fots.

Du entrer nå et hogstfelt. Fortsett litt oppover. Etter 50 meter kommer et stikryss, du skal krysse stien og fortsette opp mot lysningen. Partiet som kommer nå er veldig variert. Starter med litt oppover. Etterhvert blir det slak utforkjøring med mulighet for høy fart. Etter å ha passert to steinknauser kommer et lite kryss. Hold rett fram. 75 meter senere kommer et drop. Vær litt aktsom her hvis du er usikker på teknikken. Etter dette kommer et litt fuktig parti, hold venstre etter dette. Etter neste utforparti ender man i flere muligheter, greiest er rett fram. Sykl til du kommer til høyspentledningen og ta til høyre. Da skal du ende i Tangerud borrettslag. Følg nå veien videre til Stovner veien hvor du var i sted.

Du er inne på militært område et lite øyeblikk, men jeg har aldri blitt nektet å sykle der. Mange fler enn meg bebnyttet disse stiene så det skulle ikke by på problemer.

Det finnes gode orienteringskart over Gjelleråsen. Turen kan kortes ned noe, det er en del tverrgående stier som kan benyttes. De gule merkene forsvaret har hengt opp er til god hjelp.

Publisert 1. desember 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 1. desember 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby