Sykler du sti med elsykkel i Østmarka? Da kan dette være dårlig nytt for deg
Forrige uke offentliggjorde Statsforvalteren i Oslo og Viken sitt nye verneforslag til den foreslåtte nasjonalparken i Østmarka. Der var det både gledelig og skuffende lesning for markasyklistene.
NYTT VERNEFORSLAG: Her foreslår Statsforvalteren i Oslo og Viken at det blir nasjonalpark. Foto: Kristoffer H. Kippernes / Statsforvalteren
Lesetid: 6 minutter
Siden januar i år, da det første forslaget til nasjonalpark i Østmarka kom med skremmende lesning om potensielt forbud for stisykling i den populære marka, har Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS) jobbet for å unngå dette.
Fredag forrige uke kom det nyeste verneforslaget for nasjonalparken og NOTS ser i all hovedsak ut til å ha fått gjennomslag for sine tanker – med ett unntak.
– Hovedinntrykket er at det ser ut som tradisjonell terrengsykling i Marka vil kunne fortsette slik som i dag, både på veier og stier. Noe annet ville strengt tatt vært overraskende, i og med at departementet har vært klare på at det er restriksjonene som må begrunnes.
Dette er saken
I februar 2020 mottok Statsforvalteren i Oslo og Viken oppdraget om å utarbeide et forslag til vern av deler av Østmarka.
Den 18. januar i år, 2022, la Statsforvalteren frem sin rapport og anbefaling til nasjonalpark i Østmarka.
Dette fikk blant andre Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS) og sykkelklubben IF Frøy til å reagere. «Det kan bli katastrofe for oss og andre som driver idrett», uttalte klubben.
Nestleder i Miljøpartiet de Grønne, og aktiv stisyklist Arild Hermstad, uttalte til Terrengsykkel at et «rent forbud kan og bør unngås.»
De siste månedene har forslaget vært på høring hos Statsforvalteren i Oslo og Viken, og fredag 14. oktober la de frem høringsforslaget sitt.
Nå er Statsforvalterens tre forslag til nasjonalparken ute på høring i tre måneder, hvor alle som ønsker har mulighet til å komme med innspill. Høringsfristen er 15. januar 2023.
Forslagene til nasjonalpark:
Det foretrukne alternativet for nasjonalpark utgjør et totalt vernet areal på 73,4 km2. 19,3 km2 av de under friluftsvern og 54,0 km2 nasjonalpark. Da er det 150,4 km2 under Markalovens virkeområde som ikke er omfattet av vern.
Alternativ 2 er et forslag om en mindre nasjonalpark, mens alternativ 3 er et forslag om utvidelse av dagens naturreservat.
Vis mer
Slik innleder styreleder i Norsk Organisasjon for Terrengsykling, Kjell Ivar Moland, overfor Terrengsykkel, etter at Statsforvalteren i Oslo og Viken la frem sitt nye verneforslag for nasjonalpark i Østmarka.
«Tradisjonell terrengsykling» er også nøkkelordet i det Moland sier, for inntil videre er det foreslått å gjøre et skille mellom vanlig stisykling og stisykling med elsykkel.
«Bruk av elektriske sykler i nasjonalparken er derfor begrenset til veier og trase avmerket på vernekart.» skriver Statsforvalteren (se kartet under for hvilket område det gjelder).
Det står at elsyklister sykler «sykler fortere og lengre» og at elsykler gir «økt rekkevidde for en større brukergruppe», og derfor foreslås det å forby elsykler på sti «for å begrense ferdselstrykket i de mer urørte områdene».
Det står likevel presisert at dette ikke er basert på noe vitenskapelig undersøkelse.
Det stiller NOTS–leder Moland seg undrende til.
– Det vil være svært begrensende for mange markasyklister, ikke minst de som ikke kan drive med stisykling uten el-sykkel. Dette er det nok grunn til å følge ekstra opp. Vi kan ikke forstå at det er grunnlag for et slikt forbud. Vi må se nærmere på begrunnelsene for dette, men er nok tvilende til om de holder helt.
Etter at Statsforvalteren i januar 2022 kom med sitt første forslag til nasjonalpark, har NOTS vært i møter med både Statsforvalteren og Miljødirektoratet.
Miljødirektoratet kom så med sine kommentarer, som de sendte til Klima– og miljødepartementet, og i slutten av juni foreslo departementet å verne store deler av Østmarka. Samtidig ga de beskjed om at aktiviteter som blant annet stisykling ikke skulle bli slutt på av den grunn.
De siste månedene har Statsforvalteren hatt saken på høring, før de fredag 14. oktober la frem sitt verneforslag.
– Slik det ser ut ved første øyekast, er det omtrent som vi forventet ut fra de signalene vi har fått ut fra samtalene vi har hatt med Statsforvalteren, og bedre enn man kunne frykte. Vi synes det ser ut som vi har fått gjennomslag for mange av våre synspunkter, sier Moland.
I verneforslaget står det at alle aktiviteter, utover ferdsel til fots, kan reguleres dersom verneformålet tilsier det.
«Vern skal likevel ikke være til hinder for retten til å sykle på veier og stier, med mindre det er nødvendig av hensyn til natur eller dyreliv. Med «veier» menes skogsbilveier og andre bilveier markert på vernekart. Med begrepet «stier» menes traktorveier, kjørespor og ferdselsspor for gående. Dyretråkk regnes ikke som sti.»
Moland kommenterer:
– Vi er usikre på hvorfor det foreslås et skille mellom menneskeskapt sti og dyretråkk, og hvordan man tenker å avgrense og håndheve dette, men det må vi komme tilbake til. Mange av stiene er jo også blitt til gjennom bruk av både dyr og mennesker.
Om vedlikehold og tilrettelegging
I Østmarka har en blant annet den tilrettelagte stien Pioneren. Verneforskriften skal ikke være til hinder for å drive vedlikehold på den eller andre stier, for å «opprettholde standarden [den] hadde på vernetidspunktet».
Hvilke retningslinjer for hvilke tiltak som kan gjennomføres uten søknad vil komme i forvaltningsplanen senere.
– Det ser ut som det fortsatt vil være åpent for å vedlikeholde stier, klopper og bruer, men at anlegg av nye vil kreve dispensasjon. Også her må vi gå nærmere inn i hva det innebærer, sier Moland.
Tilrettelegging av nye stier vil i fremtiden være vanskeligere å få gjennomslag for.
«Generelt skal terskelen for å gi tillatelse til tilrettelegging i nye områder være høy, og tilrettelegging i sone A skal begrenses. Tilrettelegging for idrett og spesielle ferdselsformer, for eksempel terrengsykling, bør som hovedregel lokaliseres utenfor verneområdene» står det i verneforslaget.
Terrengsykkelrittet
Det populære Terrengsykkelrittet arrangeres hvert år av IF Frøy. Det går i friluftslivsområdet, men vil i fremtiden kreve søknad for å kunne arrangeres, da det faller inn under paraplyen «større arrangement» i verneforslaget.
«Forskriften for friluftslivsområdet åpner for at forvaltningsmyndigheten kan gi tillatelse til Terrengsykkelrittet på bestemte vilkår i trasé avmerket på temakart for Terrengsykkelrittet. Hensikten er å legge til rette for god dialog mellom arrangør og forvaltningsmyndigheten» skrives det i verneforslaget.
Prosessen videre
Nå skal igjen forslaget på høring, med frist til 15. januar 2023. De skal så sammenstille høringssvar og gi sin tilråding til Miljødirektoratet. Miljødirektoratet skal gi departementet sin tilråding innen sommeren 2023.
– NOTS vil gå nøye gjennom forslagene og selvsagt avgi uttalelse. Vi er en liten gruppe fra sentralstyret og NOTS vernegruppe som er satt på oppgaven, og har med oss folk fra lokallagene som er berørt, nemlig Follo, Oslo og Omegn og Romerike, forteller Moland.
– Vi er bevisste på at ikke noe er bestemt ennå, og kommer også til å ha antennene ute for signaler og reaksjoner som måtte komme fra andre. Allerede neste uke er vi invitert til å delta på et høringsmøte i regi av Oslo og Omland Friluftsråd, der også folk fra Statsforvalteren, ordførere og andre organisasjoner deltar. Et direkte møte med Statsforvalteren blir det nok også i løpet av de neste månedene.
Regjeringen forventes å kunne behandle saken andre halvår i 2023.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.