Tryvann - Abbortjern - Lathushøgda - Lysakerelva

Tryvannstua

Sist oppdatert: 31. oktober 2002 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Nordmarka - Vestmarka

Du kan enten sykle grusveien opp fra Midtstuen i Holmenkollåsen, eller ta stien som går fra Sognsvann opp forbi Båntjern, opp mot Vettakollen, men som tar av og går på Skådalsiden av Vettakollen (opp forbi klatrefeltet). Kartkoordinater startpunkt: 52-92

Ruta ender ved Fossum Idrettsanlegg, like ved Løvenskiold Vækerøs store tømmeranlegg vest for Bogstadvannet. Kartkoordinater endepunkt: 44-90 (Kart: Oslo Nordmark Sommer)

Dette er en ganske lang tur med mye variert terreng. Stiene er relativt tekniske, men også mange steder åpne og innbydende til fart.

Turen krever at en har med seg nok mat og drikke til å være ute i flere timer. Store deler av turen går utenom hytter der det er mulig å få servering. Man passerer flere vann som er godt egnet til å ta et bad før man spiser eventuell niste.

Som ellers i Nordmarka holder man seg for det meste på blåmerkede stier som egner seg godt til terrengsykling, men noen partier kan være ganske våte dersom det har regnet endel den siste tiden.

Tryvannstua - Sørkedalen

Fra Tryvannstua følger man veien videre innover mot Nordmarkskapellet. I dumpa der vegen går til høyre mot Bjordammen tar man til venstre inn stien. Her har du fin utsikt til endel av Sørkedalen. Der hvor stien deler seg etter vel 50 meter tar du stien til venstre og over broen.

Stien som fortsetter nedover mot Ringerikstjern er til tider ganske så teknisk, og kan enkelte steder være svært glatt dersom det har regnet. Her kan gresset være ganske høyt om sommeren, men dette varer ikke så lenge. For etter å ha vært inne i et tettgrodd og frodig skogsparti åpner terrenget seg litt.

Etter en liten stund kommer du til en smal grusvei. Her fortsetter du rett over broa. Pass på, for denne broa kan være ekstremt glatt. (noe undertegnede og flere kompiser har fått erfare) Når det er tørt derimot er den et moment av et morsomt teksnisk hinder. Herfra er det bare å følge stien.

Holder man litt god fart er dette partiet en øvelse i å holde flyt gjennom svinger og småhopp. Stien går i barskog, og underlaget er derfor veldig jordaktig og med godt grep.

Når en kommer til Ringerikstjern som ligger på venstre hånd er det ikke langt igjen før man er nede i Sørkedalen. Men det er her noen av turens beste tekniske utfordringer har gjemt seg. Etter Strømsdammen er det mye stein, og til tider tuklete terreng. Alt er helt mulig å kjøre, men det krever konsentrasjon. Og som tidligere, har det regnet, kan det være litt ekkelt.

Nå skal du ha kommet ut på en grusvei.Denne følger du og tar til høyre etter 100 meter for så å følge denne du helt til du kommer til hovedveien i Sørkedalen.(Du sykler forbi Wyllerløypa). Følg så asfalten innover ca. 300 meter. Du kommer da til en parkeringsplass på venstre side av veien. Ta av her og fortsett grusveien 200 meter oppover.

Sørkedalen - Merradalen - Abbortjern

Fra grusveien går det en bratt bred sti oppover. Her kan du virkelig bryne deg på litt teknisk klatring. "Granny" kan være grei å ha da det er bratt og til tider svært steinete og løst. Etterhvert flater det litt ut, men det er fortsatt slitsomt. Underlaget av jord er ofte fuktig og tungt å sykle på. Men fortvil ikke. Selv om dette er den "kjedeligste" strekningen på turen, får man igjen for det både i form av god form og noen virkelige "glisepartier" senere på turen.

Hold det gående til du kommer til en grusvei. Her tar du til høyre og fortsetter videre på den. Her kommer også turens hardeste klatring, så det er ingen vits i å peise på. Du bør ha krefter igjen.

Grusveien ender på toppen av klatringen og fortsetter på stien rett frem. Nå begynner det virkelig morsomme. Tett skogsterreng med til tider dunkelt lys og mye teknisk å tenke på gjør denne etappen til en fryd. Det starter med noen litt fuktige hull, men etterhvert blir stien tørr og fin. Pass opp for røttene som kan lure noen og enhver. Hold tunga rett i munnen i dette kuperte terrenget.

Følg stien til Abbortjern, slå deg ned, spis matpakken din og ta et bad. Dette er en virkelig rolig og stille perle.

Abbortjern - Østernvann - Fossum Idrettsanlegg

Men det er fortsatt masse sykling igjen, og den vil du nødig miste. Du har allerede sikkert funnet ut at det perfekte stedet å "campe" er på andre siden av demningen ved Abbortjern, så derfor følger du stien som går ganske så parallellt med bekken nedover. Litt slitsomt og tungt i starten, men det snur seg ganske så raskt, og du vi oppdage noen herlige utforkjøringer.

Har du tatt riktig vei kommer du etterhvert ut på grusveien mot Østernevann. Fortsett mot Østernvann, men pass på å få med deg alle stisnuttene som går langs høyre side av veien. Her er det noen virkelig bra steder.

Ved Østernvann er det ofte mye folk, så pass på å ta det litt pent i det du kommer ut ifra skogen og ned til vannet. I østre ende av vannet (nesten der dere skal ha kommet ut) går stien oppover i fjellskrenten, og du er god om du sykler hele dette strekket i ett. Følg stien som til tider stiger bratt oppover mot Lathushøgda. Fra toppen her er det utsikt ned mot Fossum, og utforkjøringene her er enda bedre enn utsikten. Her er det store områder en kan dra på litt friskt nedover med masse småkanter å droppe fra dersom du har litt fart. Pass også her på for turgåere.

Vel nede ved Fossum Idrettsanlegg fortsetter du ut på hovedveien. Denne følger du til du kommer til Griniveien. På høyre side av elven finner du turveien som går nedover langs Lysakerelva. Dette er en virkelig verdig avslutning av en skikkelig bra tur. Her er underlaget nesten som i Chamonix, og det går hele tiden opp og ned. Men, som så ofte før, pass på turgåerne. Du kan selv velge hvor langt nedover du vil følge elva, men vi synes det er greit å gi seg ved Jar.

Dersom du har med deg et kart vil du flere steder oppdage at stien aldri er langt fra en grusvei som du kan "baile ut" på.

Kart: Turkart "Oslo Nordmark Sommer " - Statens Kartverk 1997 - Best.nr. 2423

Publisert 31. oktober 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 31. oktober 2002 kl 00.00

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby