Tydelig beskjed fra Miljødirektoratet om «sykkelforbud»: – Er glade for at vi har fått gehør for vårt syn
Etter at Statsforvalteren i Oslo og Viken la frem sin anbefaling til nasjonalpark i Østmarka, har Miljødirektoratet kommet med en tilbakemelding som gleder styrelederen i Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS).
SYKLING I ØSTMARKA: Oslo-syklistene elsker å sykle i Østmarka, og håper å kunne fortsette som normalt selv om marka blir nasjonalpark. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
I januar la Statsforvalteren frem sin anbefaling til nasjonalpark i Østmarka, og forslaget var alarmerende lesning for stisykkelmiljøet, da det i utgangspunktet gjør sykling forbudt i deler av Østmarka.
Anbefalingen ble sendt videre til Miljødirektoratet for vurdering og nå har de kommet med sine innspill og kommentarer. Der kommer de med en klar melding rundt det potensielle sykkelforbudet.
På side 13 i Miljødirektoratets kommentarer, under overskriften «Forskrifter/restriksjonsnivå», mener de at følgende endringer i Statsforvalterens forslag bør gjøres:
«Eventuelle begrensinger på bruk av sykkel utenfor eksisterende naturreservat skal avmerkes i vernekartet, ev merkes på særskilt temakart som vedtas samtidig med verneforslaget. Alle begrensninger på sykling skal begrunnes ut fra naturfaglige forhold.»
Beskjeden mottas med lettelse fra styreleder i Norsk Organisasjon for Terrengsykling, Kjell Ivar Moland.
Siden Statsforvalterens anbefaling kom i starten av året, har han og NOTS vært i møter med både Statsforvalteren og Miljødirektoratet, og har vært tydelige på at begrensninger på sykling skal være basert på «et solid, naturfaglig kunnskapsgrunnlag og ikke for eksempel springe ut av en generell motstand mot terrengsykling.»
– Da blir det også et naturlig utgangspunkt at sykling på eksisterende stier skal være tillatt med mindre det er forbudt, ikke omvendt slik Statsforvalterens forslag la opp til, forteller han til Terrengsykkel.
Synspunktene deres føler han nå kommer tydelig frem i Miljødirektoratets vurdering.
– Vi var forsiktige optimister etter møtene vi hadde med Statsforvalteren og direktoratet, og er glade for at vi har fått gehør for vårt syn her, sier han - og fortsetter:
– Vi vil følge opp dette gjennom å være "hands on" videre, ikke minst på utformingen av verneforskriftene. Vi har heldigvis fått tydelige signaler om at vi vil være involvert i dette.
Vil ha elsykkel-begrensninger
Videre i kommentarene har Miljødirektoratets også kommet med et forslag til endring rundt bruk av el-sykkel i nasjonalparken.
«Veger og traseer som kan benyttes med el-sykkel skal avmerkes på vernekartet, ev særskilt temakart som vedtas samtidig med verneforslaget.»
Det vil altså si at direktoratet ønsker at elsykling kun skal være tillatt på spesielt avmerkede veier og traseer.
Det reagerer Moland og NOTS på.
– Vi finner ingen begrunnelse for hvorfor de legger til grunn et annet prinsipp for el-sykler enn manuelle, og kommer til å følge det opp sammen med andre forhold som vi ikke finner svar på her. Slik som hvorfor nasjonalparkgrensen i sørvest trekkes helt ut til ytterkanten av utredningsområdet, i stedet for en mer gradvis overgang slik som i nordvest.
Miljødirektoratet har anbefalt at det er Statsforvalterens alternativ én som sendes til høring på Stortinget som primærforslaget. (Du kan lese mer om forslaget her.)
Nå skal forslaget på høring til «grunneiere, lokale, sentrale og regionale myndigheter, organisasjoner lokalt og sentralt, forskningsinstitusjoner m.m.»
En vanlig høringsperiode er på minimum to måneder, men vil være lenger for forslaget om nasjonalpark i Østmarka.
Deretter skal Statsforvalteren utarbeide sin faglige tilrådning til Miljødirektoratet om hva som skal vernes og ikke, og hvilke regler som skal ligge i vernet.
Miljødirektoratet vil så vurdere tilrådningen og utarbeide en innstilling til Klima- og miljødepartementet med forslag til verneforskrifter og avgrensing.
Klima- og miljødepartementet vil deretter forelegge saken for berørte departementer og forberede saken for behandling i regjeringen.
Når saken er ferdig behandlet vil et endelig vedtak fattes av Kongen i statsråd gjennom kongelig resolusjon.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.