Lillomarka mangler stier som egner seg for et bredt publikum. Nå vil SK Rye og NOTS Oslo utvikle deler av området som brukes til Ryes årlige terrengsykkelfestival til et mini-Trysil, og videre tilrettelegge og forsterke stiene innover i Lillomarka. Foto: Bengt Ove Sannes
Lesetid: 4 minutter
– Marka er full av stier, men Nordre Aker mangler et tilrettelagt område for terrengsykling med bærekraftige stier av ulik vanskelighetsgrad som både tåler nedbør og mye bruk, sier Tord Bern Hansen i SK Rye.
Nå samarbeider klubben med NOTS Oslo om et fremstøt mot Oslo Kommune og ulike stiftelser for å bedre stisykkelnettet fra Langsetløkka på Kjelsås og innover i Lillomarka langs Maridalens østside. De er i dialog med bymiljøetaten i Oslo om utvikling av området, samt at Rekkje Stiutvikling bidrar med kompetanse på planlegging av tilretteleggingen.
Målet er å etablere et nettverk av bærekraftige, tilrettelagte stier i området. En del av området settes av til maskinbygde stier med mye tilrettelegging og varierende vanskelighetsgrad. I resten av området legges det opp til forsterkning og utbedring av eksisterende stier, også disse med varierende vanskelighetsgrad.
Dekker flere behov Et bedre tilrettelagt stinettverk i dette området vil gi flere grupper tilgang til stisykling. Bern Hansen trekker da særlig fram barn og unge, familier og uorganiserte syklister med ulik stisykkelerfaring. Samtidig vil tilrettelegging også gjøre stiene bedre egnet for konkurranseryttere, organisert og uorganisert trening, og for å drive terrengsykkelkurs.
– Slik området er i dag, mangler det egnede stier for barn, unge og voksne som vil begynne med terrengsykling. Erfaring fra de store destinasjonene viser at der det finnes tilrettelagte stier med varierte utfordringer, blir sykling ofte en felles familieaktivitet. Slik kan tilrettelegging også bidra til mer fysisk aktivitet og naturopplevelser, sier Bern Hansen.
Inspirert av sykkeldestinasjonene I planleggingen har SK Rye og NOTS hentet inspirasjon fra flere av de store norske stisykkeldestinasjonene, som Trysil, Nesbyen og Geilo.
– Vi drømmer om å lage et mini-Trysil med stor grad av tilrettelegging ut av stiene i området som ligger i hellingen fra Langsetløkka ned mot Midtoddveien. Dette ligger nærme parkeringen på Oset, og skal bygges slik at syklistene ikke vil komme i konflikt med andre brukergrupper, sier Bern Hansen.
Saken fortsetter under
I startgropa Arbeidet med søknaden til kommunen for tiltaket har så vidt begynt. Tiltaket er også spilt inn i idrettsbehovsplanen til kommunene fra Region Øst.
– Vi håper å få gjort mye av planleggingen og søknadene i vinter. Her har vi også med Rekkje stiutvikling AS på laget, Deretter vil vi arbeide med finansieringen utover sommeren 2020. Målet er at noe av stiutbedringen kan komme i gang fra høsten 2020, men hovedtyngden av arbeidet vil nok først bli i 2021, sier Bern Hansen.
Når anlegget og tilretteleggingen vil stå ferdig, vil imidlertid avhenge av hvor stort det endelige prosjektet blir, og finansiering av det.
Vil koste millioner Ettersom planleggingen av prosjektet ikke er ferdig, foreligger det foreløpig ikke noe endelig budsjett for utviklingen.
– Utviklingen er ikke ferdig prosjektert så det er vanskelig å gi et kostnadsestimat der hvor vi er nå. Det er også avhengig av hvor høyt lista legges, men noen millioner blir det, sier Bern Hansen, og setter det estimerte beløpet i perspektiv:
– Det er likevel bare en brøkdel av hva skiløyper og fotballbaner koster.
Trenger hjelp For å realisere prosjektene søker NOTS Oslo og Rye etter personer som kan bidra i jobben med planlegging og dialog med Oslo kommune og ulike stiftelser for å finansiere utviklingen.
– I dag har vi en ildsjel i NOTS Oslo og en i Rye, men vi håper å få etablert et team som kan jobbe med dette prosjektet sammen, sier Bern Hansen.
Blant oppgavene som skal fordeles er det å skrive søknader til kommunen om godkjenning til prosjektet, og til ulike stiftelser og organisasjoner om støtte til finansiering.
– Om det finnes prosjektledere, arkitekter, ingeniører, økonomer eller andre entusiaster som ønsker å bidra, så er de velkomne til å ta kontakt for en uforpliktende prat. Det viktigste er et ønske om å bidra til bedre tilrettelegging for terrengsykling, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.