Forskere fra Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) har studert slitasje på stier fra både sykling og riding i skog og i fjell.
– Det som er viktig her er at rapporten fastslår at det er den totale belastningen som påvirker slitasjen, ikke en spesifikk aktivitet. Det er det vi i NOTS har hevdet hele tiden, men det er godt å få det bekreftet fra en norsk forskningsrapport, sier Stian Bergeland, som er leder i NOTS.
– Det vi så var at den samlede ferdselen fra alle typer bruk og over tid var avgjørende for slitasje på vegetasjonen langs stiene, som igjen fører til utvidelse og utgraving av stiene. Det er svært vanskelig å knytte slitasjen til enkelte brukergruppers ferdsel langs stiene, sier seniorforsker Dagmar Hagen i NINAs kommentar til rapporten.
Sammen med Friluftsmeldingen som ble vedtatt i Stortinget forrige uke, er dette gode nyheter for stisyklistene, mener Bergeland.
– Dette er et nytt kunnskapsgrunnlag som forvaltningen nå må ta inn over seg når de lager verneforskrifter, sier han.
Les også: Åpner enorme områder for stisykling
Viktig med norsk studie
Bergeland er glad for å ha en norsk studie å vise til. Fordi tidligere rapporter har vært basert på utenlandsk forskning er det en del som har innvendt at de konklusjonene ikke er overførbare til norske forhold.
Rapporten er basert på studier av til sammen 202 strekninger på 21 ulike stier i skog og på fjell, der forskerne har analysert slitasje fra sykling og riding på vegetasjon og terreng.
De generelle trendene som er avdekket, og som ser ut til å gjelde både i skog og fjell og uavhengig av type ferdsel, tyder på at resultatene fra denne studien kan overføres til andre områder og naturtyper på et overordnet nivå, skriver NINA på sine nettsider.
Les også: Skal forske på sykkelslitasje
Saken fortsetter under
Drenering og klopping er viktige tiltak for å redusere slitasjen på stiene, uansett aktivitet. Foto: Asgeir Linberg/NOTS Lillehammer
Mye bruk og våte forhold gir økt slitasje
Hovedpunktene i studien fra NINA er at det er mengden bruk som avgjør hvor stor slitasjen på vegetasjonen blir, ikke type aktivitet. Videre viser studien at det blir større slitasje i vått og bratt terreng, og at effekten av økt bruk var større i fuktige enn i tørre områder.
– Dette bekrefter igjen det vi har sagt tidligere, og vi i NOTS har lenge advart stisykkelmiljøet mot å sykle på vår mark på grunn av at det gir økt slitasje, sier Bergeland.
Han understreker også at rapporten trekker fram tilrettelegging som et viktig tiltak for å redusere slitasje, særlig i våte og bratte områder.
– Tilrettelegging og særlig drenering har veldig mye å si for holdbarheten til stiene. Det har vi i NOTS erfaring med, blant annet fra Skullerudprosjektet. Drenering gjør stiene mye mer bærekraftige, ikke bare for sykling, men for all type bruk, sier Bergeland.
Ifølge studien ser økt bruk av stier i tørt terreng derimot ikke ut til å gi mer slitasje.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Stisykling sliter ikke mer på stiene enn annen aktivitet. Det slår norske forskere fast i ny studie. Her er en gruppe stisyklister på tur i Øyerfjellet. Foto: Ole Wattne/NOTS Lillehammer