Skibotn er allerede kjent som et stieldorado. Nå skal resten av regionen også løftes fram, på bærekraftig vis. Foto: Knut Lønnqvist
Lesetid: 3 minutter
Visit Lyngenfjord søker en person med interesse for å utvikle stisykling kommersielt på bærekraftig vis i en region med både potensial og utfordringer.
– Skibotn er allerede kjent som et stisykkeleldorado, og vi opplever økende etterspørsel etter stisykkeltilbud i regionen. Derfor ønsker vi å utvikle stisykling som et bærekraftig reiselivstilbud i Lyngenfjordregionen. Vi har nå nylig fått godkjent prosjektet av Innovasjon Norge, og vi ønsker å komme i gang med prosessen allerede i begynnelsen av mai, så derfor er søknadsfristen såpass kort, sier Georg Sichelschmidt, som er daglig leder i Visit Lyngenfjord.
Stillingen ble lagt ut på onsdag med søknadsfrist 20. april og tiltredelse i mai. Det allerede er kommet inn en del søknader på prosjektstillingen i Lyngseid, som er estimert til seks måneder.
Fra stibyggerkurset til NOTS Tromsø i fjor - et par timer unna Lyngen, med fokus på bærekraftig tilrettelegging. Foto: Rekkje Stiutvikling
Kartlegger interessen I første omgang dreier stillingen seg om å lede et forprosjekt for å utrede om og hvordan regionen kan utvikles til en bærekraftig stisykkeldestinasjon. Det er imidlertid et stykke fram til spader eventuelt kan settes i jorda for konkrete tiltak og utviklingsprosjekter.
– Vi jobber i to retninger her. Det ene er mot kommunen, lag og foreninger, grunneiere og til dels bedrifter for å kartlegge om de som bor her ønsker å gjøre noe kommersielt ut av stisykling. Hvis de sier nei, så må vi avslutte prosjektet, men jeg tror ikke det blir slik, sier han.
– Vi har jobbet en stund med stisykling, og vi vet at det finnes en del utfordringer, men vi tror det skal være mulig å løse dem. Så dersom vi ser at det er interesse for å gå videre med dette, vil vi jobbe med å lage en plan for hvordan vi kan tilrettelegge og hvilke tiltak vi må gjøre for at det skal bli et bærekraftig stisykkelprosjekt, sier Sichelschmidt.
Videre vil prosjektet også rette seg mot bedrifter og turistnæringen i regionen, slik at de vet hva som forventes og hvordan de må tilrettelegge dersom de som ønsker å ta imot syklister. I den sammenheng vil prosjektet også jobbe med å knytte til seg turoperatører i Norge og utlandet, og markedsføre prosjektet.
Unike utfordringer Stiene som allerede er i bruk i må tilrettelegges for å tåle økt sykkeltrafikk dersom Lyngenfjordområdet skal bli en sykkeldestinasjon.
– Den største utfordringen vi har med stisykling her er bærekraft. Stiene vi har nå er ikke tilrettelagt for å brukes av mange. Det er en del som sykler her allerede, særlig i Skibotn, men hvis det kommer mange, så vil stiene bli ødelagt, sier Sichelschmidt.
Skibotn Stifestival gir drøyt 100 personer muligheten til å oppleve stieldoradoet i regionen. Foto: Knut Lønnqvist
En annen utfordring er at det lokale stisykkelmiljøet er lite. Sichelschmidt antyder at det kan dreie seg om 10-20 personer, og at dersom det skal utvikles på kommersiell skala vil det være behov for å få inn flere med kompetanse som kan bidra.
– Selv om kommunen er positive til å tilrettelegge for å utvikle dette kommersielt, så er det ikke bare å skaffe en pott penger og gi grønt lys. Men jeg er overbevist om at vi kommer til å bli en stisykkeldestinasjon.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.