PÅ TEGNEBRETTET: Grafikken viser området Rekkje Utvikling skal boltre seg på. Totalt er det snakk om 13,5 kilometer med sti. Den første delen av arbeidet starter trolig opp i løpet av våren. Foto: Jørgen Sæther/Rekkje Stiutvikling.
Lesetid: 8 minutter
Vassfjellet Vinterpark i Klæbu har i løpet av noen få år gått fra 40 000 til 200 000 besøkende i løpet av sesongen.
Den ambisiøse gjengen gir seg imidlertid ikke med det. Nå står syklistene for tur.
Neste år er planen å starte arbeidet med å utvikle Vassfjellet til et heisbasert helårsanlegg.
Kortversjon:
Vassfjellet Vinterpark i Klæbu har planer om å utvide tilbudet og bli et helårsanlegg. Sykkelstier står sentralt.
De har mål om å øke antallet årlige besøkende til 400 000, hvor 40% av veksten skal komme fra sykkelaktiviteter.
Noen endringer i reguleringsplanen er nødvendig før planene kan realiseres.
Byggestart planlegges i løpet av våren 2024, med åpning for litt sykling høsten 2024.
Fullverdig sykkelpark forventes å åpne i 2026.
Totalt 13,5 kilometer med sykkelstier er planlagt, fordelt på seks forskjellige løyper.
Målet er å inkludere ulike ferdighetsnivåer, fra nybegynnere til entusiaster.
Saken er oppsummert av OpenAI, men sjekket av Terrengsykkels journalist.
Vis mer
På sikt er målet å vokse til 400 000 besøkende, blant annet ved hjelp av stisykling og andre aktiviteter som relaterer seg til hjul.
– Vi har brukt mye tid på dette, og for meg personlig har det vært gøy å sette seg inn i hva som trengs for å lage et godt sykkelanlegg. Vi har hatt et uttalt mål om å bli et helårsanlegg, med et konsept vi har trua på. Nå handler det om gjennomføring. Innen få år har tror jeg vi vil se de årlige besøkstallene passere både 300 000 og 400 000. Og 40 prosent av den veksten vil komme fra aktiviteter på sykkel, sier Stian Henriksen, styreleder i Vassfjellet Vinterpark til terrengsykkel.no.
Starter byggingen neste vår
Fremdeles er det noen humper igjen på veien før planene kan realiseres. Det går blant annet på noen dispensasjoner som må gis i reguleringsplanen for området.
Det etterhvert svært populære skianlegget i Trondheim, Vassfjellet, vurderer nå å utvide til helårsdrift. Det kan bety blant annet heisbasert sykling og klatrepark.
Henriksen er nå der at han sier «han tror vi får realisert det». Med spillemidler som delfinansiering har prosjektet en øvre ramme på opptil 40 millioner kroner.
Tidslinja ser foreløpig slik ut:
* Byggestart i løpet av våren 2024. Åpning for litt sykling i tre hovednettverk som skal bestå av én rød, én blå og én svart løype høsten 2024.
* Åpning av fase 1 sommer 2025.
* Åpning av fullverdig sykkelpark i 2026.
– Det er et ganske heftig prosjekt som er på tegneblokka, slår Henriksen fast.
13,5 kilometer sti er bare starten
I planene for utvikling av sommerdriften av anlegget, er området delt i to.
Sørsiden er det Rekkje Utvikling som har ansvar for. På vinterstid er det her blant annet familieløypa i anlegget ligger.
Totalt for denne delen av anlegget er det planlagt 13,5 kilometer med løyper for stisykling. Disse fordeler seg på seks forskjellige løyper.
Løypene vil ha forskjellig ferdighetsnivå. Et viktig moment for et næranlegg med fokus mot barn og unge, forteller Henriksen:
– Vi er opptatt av at vi skal ha et tilbud for alle. Det er viktig for oss. Du kan oppleve at selv i gjengen av 15-åringer, så er det noen som synes at blå løype er vanskelig, men det kan også finnes en som hadde ønsket at svart løype var brattere. Det er viktig for oss at vi skal ha en familieløype der ungene kan bruke hard tail-sykkelen. Men vi skal også ha en løype for entusiastene, sier Henriksen.
I den forbindelse har Vassfjellet Vinterpark gått bredt ut. De har blant annet opprettet dialog med TVK som har erfaring fra å bygge Nilsbyen Terrengsykkelpark i utkanten av Trondheim sentrum.
De har også oppfordret NTNUI Enduro og NOTS Trondheim til å komme med innspill og bidra til å bidra til utviklingen av den ene delen av anlegget på dugnad.
I forrige uke ble det arrangert en felles befaring i området, der folk som har vist interesse for prosjektet ble invitert med.
Elementer fra Hemsedal og Trysil
Tidligere har også aktiviteter som zipline og klatrepark blitt nevnt i forbindelse med anlegget, men nå er den overordnede strategien meislet ut:
– Det blir ski på vinteren og sykkel på sommeren, slår Henriksen fast.
– Vi kommer til å lage et anlegg for sykling i bunnen av bakken. Og vi skal ha mountain cart. Det er en slags trehjulssykkel du sitter og kjører på, forklarer han, et tilbud man blant annet finner i Hemsedal.
Se bilder fra befaringen i Vassfjellet fra forrige uke:
Foto: Jørgen Sæther.
Foto: Jørgen Sæther.
Foto: Jørgen Sæther.
Vassfjellet Vinterpark har investert heftig siden Henriksen og en gruppe foreldre fra Freidig Alpin kjøpte senteret i 2018. I desember i fjor sto en splitter ny 6-seters stolheis klar. Den har kapasitet på 2600 personer i timen.
Enda viktigere: Den er bygd slik at den også er ment for bruk i sommerhalvåret.
For å finne ut hvordan Vassfjellet Vinterpark best kan benyttes på sommerstid, har drivkreftene bak anlegget godt grundig til verks med researchen. Blant annet er eksisterende anlegg i Norge og Sverige blitt besøkt, men også litt lengre reiser er unnagjort.
Sondre Rokke fra Lambertseter i Oslo ble historisk da han søndag tok VM-bronsen i terrengsykkel-sprint.
Hensikten er å plukke med seg noen av de beste elementene til Trondheims nye lekeplass for syklistene:
– Hva er man god på, på de forskjellige stedene? Det er noe vi har spurt oss. Trysil var nok det første anlegget som ble god på familiedelen av drifta med Magic Moose. Så er det også sånn, at det har skjedd mye med utviklinga av løypene siden den tid. Vi har brukt mye tid på å tenke ut hvordan vi kan vi kan utvikle vår egen hoved flytsti. Geilo har bygd noe bra de siste årene, mens sentrumsstien i Hemsedal er morsom.
– Så målet har vært å høste erfaringer fra de gode flytstiene som finnes i Norge allerede i dag, og kanskje gjør det slik at våre oppleves enda litt morsommere, sier han.
– Et kjempeløft
Når det første byggetrinnet forhåpentligvis påbegynnes i løpet av våren, er Henriksen igjen fortsatt opptatt av at det skal være noe for å alle å henge pedalene i.
– Vi må både ha både rød, blå og sort løype klar. Vi får bare én sjanse til å vise at vi blir bra, og det kommer til å bli det, når alt er ferdig bygd. For å få til det, har vi også brukt ekstra med tid og ressurser på forarbeidet vi har gjort.
– Hva vil et slik anlegg ha å si for syklistene i Trondheim, entusiastene og kanskje også turistene?
– Det er et kjempeløft for samfunnet. Det er 310 000 mennesker som bor cirka en halvtime unna oss. Det gir oss muligheter. Vi har en enkel strategi som vi også har fulgt på skidelen: Er produktet bra, så kommer folket. Ferdig snakka. Så må vi også jobbe videre med å fortelle dem at det er bra. Vassfjellet var et slitent anlegg tidligere, og nå er det et toppmoderne skisenter. Vi har brukt noen år på å bygge opp det og snu opinionen. Nå sier folk: «Å, så bra det har blitt. Det er fantastisk». Men hvis vi spør: «Har du vært der», så har de ikke fått gjort det ennå. Det betyr at vi fremdeles har en jobb å gjøre, sier han.
I Vassfjellet jobbes det også iherdig med å gjøre anlegget bedre for frikjøring på ski:
Spektakulære planer
Anlegget har enda større vyer for perioden fram mot 2030.
– Vi har en større plan om å komme inn med en stolheis nummer to for å nå helt opp, og åpne for ski og sykkel helt til toppen på 550 høydemeter. Det kommer til å bli spektakulært i norsk sammenheng, sier Henriksen.
For å få det til, mener han også de har en viktig jobb å gjøre for å engasjere de lokale kreftene i sykkelmiljøene i og rundt Trondheim.
– Hvor godt vi kommer til å lykkes vil ha sammenheng med hvordan trønderne tar dette imot. Derfor er det veldig viktig at den blå flytstien er morsom, for det er der basis bygges for å løfte dette prosjektet over tid.
– Det er her ungene som kommer dit med hardtail skal få lyst til å sykle mer med en fulldemper. Og det er dette miljøet vi må bygge over tid, for et fullverdig sykkelmiljø finnes ikke i Trondheim i dag, selv om det har vært mulig å sykle i Åre i fryktelig mange år. Men vi har trua på at vi skal klare å bygge opp dette de neste 5-6 åra.
Kanskje kommer det også inspirasjon fra andre strøk enn Skandinavia. Henriksen har nemlig også tatt turen innom eksisterende anlegg i Mellom-Europa.
– Bikepark Serfaus-Fiss-Ladis i Østerrike fikk jeg et godt inntrykk av. Det gikk blant annet på måten de hadde utnyttet skråninger til å bygge opp hopp og andre elementer. Og hvordan de hadde sørget for å gjenbruke hele alpinanlegget. Jeg likte helheten der og synes gjennomføringa var god. Det var en klar tanke bak hvor både pumptracken og sparkesykkelløypa for de aller minste var plassert.
– I Fiss hadde de fått det til helhetlig, og hadde opplagt hatt en god masterplan, påpeker han.
Et god masterplan har nok også Vassfjellet lag, sammen med Rekkje Utvikling. Godene av den vil i framtida komme både skikjørende og syklende trøndere til gode.
IF Frøy var i utgangspunktet mot nasjonalpark i Østmarka. Dagens vedtak er likevel noe de kan leve med.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.