Snart får disse terrengsyklisten eget treningsanlegg. Inntil videre må trene på alternative steder. Foto: Anne-Stina Rusten
Lesetid: 5 minutter
TVK har lagt fram planene om et omfattende trenings- og rekrutteringsanlegg for terrengsykling på Byåsen/Nilsbyen. Anlegget kommer i tillegg til eksisterende skiløyper og stadionbygg, og vil gi mer bruk av området i en større del av året.
– Dette anlegget skal bli en arena for både trening og konkurranser, helt opp til Norgescup-nivå, sier Ola Resell i TVK, som er en av pådriverne for prosjektet. Se planskisser nederst i saken
Vinn-vinn – Vi har fått et godt samarbeid med både skiklubben og skiskyttermiljøet her. De er positive til utviklingen, og ser prosjektet som en berikelse for alle parter, der de også kan bruke stiene til sykling og egne aktiviteter i barmarksperioden, sier han.
Langrennsløypene danner et godt utgangspunkt for det nye terrenganlegget av flere grunner. For det første finnes det allerede servicebygninger på arenaområdet som også kan benyttes av syklistene både til ritt og i forbindelse med trening. Videre gir skiløypenettet en god infrastruktur for sykkelanlegget.
Saken fortsetter under
Enn så lenge må utøverne i TVK trene på alternative steder, men drømmen er å få bygget et eget treningsanlegg i Nilsbyen. Foto: Ola Resell
Tilgjengelig TVK har sett seg ut fire-fem skogteiger der de vil bygge stier. Skiløypene skal så brukes til å knytte disse skogteigene og stiene sammen til ulike runder.
– Det vi ser er at langrennsløypene her egner seg godt til å sykle i, blant annet fordi de ikke ligger i myrlendt terreng. Innimellom løypene finnes det flere skogholt. Her ønsker vi å anlegge en stamme av blå løyper som er enkle nok til at alle kan sykle dem. Men vi skal bygge dem smart, slik at det blir vanskelig å sykle dem fort, og vi vil også bygge parallelle rød og svarte linjer og avstikkere til stamløypene, sier Resell.
I den grad skiløypene skal benyttes, skal disse brukes til stigninger, mens utforkjøringer legges til stier inne i skogen
– Dersom man sykler nedover i skiløypene er det lett at det blir veldig høy fart, og det kan potensielt skremme andre brukere av løypene, og dessuten skal jo rundbaneløyper også inneholde noen bredere og mindre tekniske strekninger der utøverne kan passere hverandre og ha langing, sier Resell.
Flere faser I første omgang er det de to skogteigene nærmest stadion som skal utvikles. Disse er de flateste delene av skogområdene i prosjektet, og egner seg derfor også godt for de yngre rytterne.
I forrige uke hadde TVK befaring i området med stibyggerne fra Rekkje Stiutvikling, der klubben viste stibyggerne hvordan de hadde tenkt rundt skogteigene. Nå begynner planene å ta form.
– Rekkje synes det var et bra område for den type anlegg vi vil bygge og var enige i den grovskissen vi la fram, men detaljene i prosjektet og selve konstruksjonen er det de som skal ta seg av, sier Resell.
Saken fortsetter under
Fra befaring med Rekkje Stiutvikling i starten av mai. Foto: TVK
Vet hva som kreves Etter mange år i terrengsykkelsporten har Resell sett en del anlegg og løyper i Norge.
– Det de har fått til i Trysil har fått oss til å innse at løypene må være enkle for å fenge massene, enten det er små barn eller eldre mosjonister, inkludert foreldrene. Konnerud viser oss at det går an å kombinere terrengsykling og rulleskianlegg, sier han.
Resell har også opplevd det motsatte.
– Vi har også sett eksempler på løyper som er for vanskelige, slik at nybegynnere blir skremt vekk. Jeg tror terskelen for å komme i gang må være lav, samtidig som det er muligheter for progresjon slik at man holder på interessen for de mer erfarne.
På glid Prosjektet har vært på ønskelisten til TVK lenge, og etter flere møter med kommunen om dette i løpet av de siste par årene, er klubben optimistiske til å kunne komme i gang allerede inneværende år.
– Kommunen er nettopp ferdige med budsjettet for 2019, og der har vi ikke kommet inn. Men vi regner med å begynne å søke på spillemidler allerede i høst, slik at vi kan komme i gang så fort som mulig, sier Resell.
Han vet at det fortsatt er mye formelt som må falle på plass før spadene kan settes i jorda.
– De formelle prosessene rundt dette har vi i TVK veldig lite erfaring med, men Rekkje kan også hjelpe oss med søknader for å komme i gang med å bygge, sier Resell.
Satser på sykling I løpet av sesongen vil Trondheim få en helt ny sti for terrengsykling i tilknytning til det nye nærmiljøanlegget i Skjermvegen. Også denne stien anlegges av Rekkje Stiutvikling, og er forventet ferdig i løpet av sommeren.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.