Brage var med som faglig rådgiver og byggemannskap når de skulle bygge stier i Fageråsen og nå er han i gang med å bygge Trysil sin første dobbelt-svarte sti.
- Jeg har prøvd å realisere det jeg har i hodet og har lyst til å bygge. Jeg har aldri bygd noe så fort før, så jeg har lært veldig mye og gleder meg til å lære mer. Når jeg har bygd store ting tidligere har det tatt en del lengre tid da jeg har brukt spade.
Jeg har aldri bygd med maskiner før, så det er veldig gøy å prøve noe nytt. Nå bygger man plutselig flere hopp etter hverandre på en dag, så jeg har vært sjukt mye, forteller Brage Vestavik.
- Okei – Norges fremste freeridesyklist som har deltatt i konkurranser som Hardline og Darkfest m.m, bygger sti ut fra det han syns er gøy. Hvem kan sykle den?
- Jeg vil ikke si at det er en veldig vanskelig sti. Det er mange som kan sykle den. Jeg vil ikke si at det er veldig vanskelige elementer, men man bør nok se litt på ting før man prøver å kjøre dem.
Det er nok en fordel å ha syklet en del fra før også, selvfølgelig, fortsetter Brage.
- Finnes det lignende stier andre plasser i Norge?
- Det tror jeg faktisk ikke. I alle fall ikke i en Bike Park. Jeg har ikke lyst til å si for mye egentlig, annet enn at denne stien ligger vedsiden av Huckleberry i Gullia, som er en svart sti, sier Brage.
- Bør man helst ha utforsykkel da?
- Nei, man kan sykle med stisykkel. Det må heller ikke være en grov stisykkel, man kan nok fint sykle den med dirtsykkel også. Den er lagd for å kunne sykle med stisykkel. Det er en morsom løype uten mye røtter og stein, så den skal føles ganske smud. Man trenger heller ikke tråkke så mye underveis i nedkjøringen – bortsett fra en liten bakke, forteller han.
- Hvor lang er den?
- Det vet jeg faktisk ikke. Vi er ikke helt ferdige enda. Vi har holdt på i 3 uker og jobbet fort på den tiden, så vi satser på å være i bunn av løypa neste uke. Det går jo en del fortere når man har tilgang til maskiner, enn om vi skulle bygd alt for hånd, sånn som jeg ellers er vant til. Jeg regner med vi er ferdige i midten av neste uke, men den blir nok ikke åpnet med en gang, sier Brage.
- Jeg har lyst til å teste stien litt samt ha tid til å gjøre justeringer slik at den blir helt perfekt. Jeg har aldri bygd noe så stort så fort før, så det er viktig å testkjøre så den blir helt perfekt. Blur Media kommer opp i dag og blir en uke for å filme, fortsetter Brage.
- Gjengen jeg har jobbet med har vært helt konge og vi jobber bra sammen. Det virker som gutta koser seg med det prosjektet her. Jeg er kjempestoka og sjukt takknemlig for at jeg fikk kjøre på med dette! Gleder meg, forteller Brage Vestavik.
- Så til slutt – hva skal løypa hete?
- B-rage.
Brage Vestavik er ikke helt fersk på å bygge stier. I Mysen har han måtte grave det meste han har lyst til å sykle. Noe av det kan du se i filmen «Time is now» som kom ut i Desember 2019 hvor han blant annet ble hyllet av Danny McAskill.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.