Innlegget til Norderhaug er postet i Facebook-gruppen Trysil Stisykkellaug 4.september.
Kort tid etter arrangementet B-Rage Sessions, som samlet flere av de råeste syklistene i Norge og internasjonalt til et forrykende show.
Leder i Trysil Bike Arena, Olve Norderhaug, advarer om risikoen ved sykling etter det årlige sykkelshowet B-Rage. Han uttrykker bekymring for at mange unge syklister blir inspirert til å prøve mer utfordrende løyper uten å være klar over risikoen.
Norderhaug oppfordrer foreldre til å snakke med barna sine om sikkerhet og risikovurdering. Han påpeker at selv om skadefrekvensen ikke har økt mye, er det en økning i skader knyttet til hopping.
Trysil kommuneoverlege, Hanna Rydlöv, bekrefter en økende tendens i sykkelrelaterte skader.
Sykehuset Innlandet jobber for å kartlegge omfanget av disse skadene.
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av Terrengsykkels journalister.
– Intensjonen min var at jeg som har kjennskap til løypa, kunne si noe om hva som kreves for å sykle den og hvordan utviklingen har vært på de lokale ungene, innleder Norderhaug overfor Terrengsykkel, og fortsetter:
– Vi ser at det er stadig flere som er glade i å hoppe og blir fantastisk flinke. Men så tenker jeg at det er litt viktig at foreldre vet hva aktiviteten går ut på.
B-Rage-løypa ble åpnet i 2020.
Norderhaug forteller at både Brage Vestavik selv og stibyggerne neppe trodde at dette skulle være en løype som mange syklister turte å slippe seg utover.
Les også
Få med deg den råeste syklingen fra eventet her:
Etter noen år er imidlertid fasiten en ganske annen.
– Brage mente den gang at det kanskje var 30-40 syklister på norgesbasis som turte å sykle den - nå ser vi jo at det er rundt 20-30 syklister i den løypa på en helt vanlig åpningshelg. Det er flere hundre som har sykla den bare i sommer, og flere kommer langveis fra.
– Det som vi så på som ganske ekstremt før, har normalisert seg. Lokalt ser vi at det er 8-10 syklister som har nivået inne nå, og plutselig vil det være flere som henger seg på. Jeg ville bare kommunisere hva løypa er, hvem den er bygget for, slik at foreldrene kan ta en prat med sine barn om hvilke vurderinger som gjøres.
– Det er ikke basert på at jeg mener at det håndteres dårlig i dag. Men jeg vil at de skal vite om det, snakke om det, så det ikke kommer som en overraskelse. Når man sykler på det nivået den løypa krever, så kommer ting til å skje, du kommer til å skade deg, det er en del av pakka.
Trysils kommuneoverlege Hanna Rydlöv ser en økende tendens i sykkelrelaterte skader og presenterte disse tallene for sykkelskader i juli måneden de siste årene:
2018: 101
2019: 105
2020: 133
2021: 194
2022: 136
2023: 169
– En økende tendens, riktignok med en topp i 2021. Tendensen er også at sesongen har blitt lengre, så tallene viser ikke helheten. Flere skadde kommer ikke inn til oss da de ofte regnes som høyenergitrauma, spesielt skader fra de nye banene (løypene/stiene, journ.anm). De transporteres da direkte til traumemottak, noe som er ressurskrevende. Det skal dog sies at de fleste av de som går direkte til traumemottak ikke har alvorlige skader. De alvorlige skadene er heldigvis få, forklarer kommuneoverlegen.
Terrengsykkel.no har også vært i kontakt med Sykehuset Innlandet, som tar imot de syklistene med større skader enn de som behandles ved legevakten.
Avdelingsoverlege ved ortopedisk avdeling, Helge Wangen, forteller at de sammen med kirurgisk avdeling på Hamar jobber for å kartlegge omfanget av disse skadene, men at arbeidet ikke er avsluttet.
– Bakgrunnen til arbeidet er at vi synes å se en økning i antall skader som til dels er alvorlige. Vi kan imidlertid ikke bekrefte dette før tallene er klare, sier Wangen.
Som en del av dette arbeidet er det planlagt et møte med Skistar og Destinasjon Trysil. Hensikten er å se på hvordan man kan redusere antall skader og alvorligheten av disse.
– Vi opplever å ha en god dialog og et felles mål.
I B-Rage-løypa er det i dag skiltet om at det er 18 års aldersgrense, eller at syklingen er avklart med foresatte.
Videre er det opplyst om at man ikke bør sykle alene, og at all sykling skjer på eget ansvar. I tillegg oppfordres det til å bruke diverse sikkerhetsutstyr.
Men siden løypa befinner seg i et område regulert som utmark, har ikke Trysil Bike Arena myndighet til å verken hindre noen fra å sykle løypa, eller pålegge noen å bruke sikkerhetsutstyr.
– Siden vi åpnet B-Rage har vi tenkt at vi skal evaluere om vi skal komme med noen anbefalinger. Det er ikke sikkert en 12-åring klarer å håndtere beslutningen om å sykle løypa selv. Ting har jo endret seg på 3-4 år. Men jeg vil få fram at jeg er opptatt av en bevissthet rundt det, så det ikke kommer som en overraskelse på noen.
– Hvordan har utviklingen på skader vært?
– Hvis vi ser på utviklingen, så er det sånn at skadefrekvensen øker i det man hopper. Men den har ikke økt mye hos oss. Vi ser at vi ligger godt under skadefrekvensen som man kan se i en del rendyrka heisbaserte anlegg i Skandinavia og Europa, sett opp mot antall besøkende. Et moment her også, er ikke at det er i røde og svarte løyper vi ser mest skader, men heller de blå.
– Ikke bare å gi full gass
Norderhaug har lang erfaring med drift av Trysil Bike Arena, og peker spesielt på én årsak til at skadeomfanget øker:
– I hopplinjene våre ser vi at skadefrekvensen øker. Det handler om ferdigheter som må bygges over tid. Noe kunne vært unngått om folk var flinkere til å sykle rolig gjennom en gang, sjekke elementene og så ta ting gradvis når man er forberedt. Vi har også en del unødvendige skader hvor folk tar optionlines på røde stier. De er både skilta og merka, men det betyr jo at man bør ta det litt rolig. Det er ikke bare å gi full gass uten å vite hva som kommer foran deg, der kan absolutt alle bli bedre.
Les også
Stisykling er en risikofylt aktivitet og da er det greit å kunne polstre kroppen med litt beskyttelse. Spesielt de stedene som er ekstra utsatt ved fall.