Flere løyper i Gullia i Trysil Bike Arena

Trysil Bike Arena utvider i Gullia med nye tilrettelagte løyper. Noen av disse åpner allerede i høst, og det er langt mer og flere stier i vente fremover

Sist oppdatert: 14. august 2017 kl 21.00
Gullia åpner 5km nye tilrettelagte løyper av ulik teknisk vanskelighetsgrad i løpet av høsten. Foto: Jonas Hasselgren/Destinasjon Trysil
Gullia åpner 5km nye tilrettelagte løyper av ulik teknisk vanskelighetsgrad i løpet av høsten. Foto: Jonas Hasselgren/Destinasjon Trysil
Lesetid: 4 minutter

Les også:Her finner du alle sakene vi har skrevet om stisykling i Trysil!

– Vi har fullt trykk på å utvikle stisykkeltilbudet i Trysil videre. Vi er i gang med å utvide Gullia med ytterligere fem kilometer som vi åpner suksessivt utover høsten. Her blir det blå, rød og svarte tilrettelagte stier, sier Gudrun Sanaker Lohne i Destinasjon Trysil. 

Se video fra Stipatruljens Trysil-tokt: 

Vurderer enduroløyper
Trysil Bike Arena har planer om flere nedoverbaserte løyper, både med og uten heistilgang, men disse vil ikke bli påbegynt før neste sesong.

– Vi ser også på tilrettelegging av flere stier i forbindelse med heisen. Her har vi innspill på både enklere, grønne stier men også litt tøffere alternativ sammenlignet med Magic Moose. Vi vil avklare dette høsten 2017 for bygging i 2018, sier Lohne. Vi har også mulighet for å ta i bruk området mot Høgegga, hvor de svarte alpinbakkene ligger, for mer endurobaserte løyper. Dette er noe vi vil vurdere i neste runde, sier Lohne.

Les også: Internasjonal pris til Trysil 

Åpner helt nye områder
Trysil Bike Arena jobber også med å utvide anlegget til flere deler av Trysil. Så langt har utviklingen og utbyggingen av tilrettelagte stier vært konsentrert rundt turistsenteret i Innbygda. Nå vurderes også områder i Fageråsen, som åpner store nye muligheter for sykling i høyfjellet.

– Vi har mange som bor i hytter på nordsiden av fjellet i Fageråsen, og vi vil se på hvordan vi kan tilrettelegge mer for stisykling i dette området. Her kommer man opp på høyfjellet, så det vil bli et magisk sykkelområde, sier Lohne, og legger til at disse løypene også vil knyttes opp mot det eksisterende tilbudet på sørsiden av fjellet.

– Sammen med Fjellrunden, som er en bred sykkel- og vandrevei rundt Trysilfjellet, vil dette åpne opp for å få fine stisykkelopplevelser i flere områder rundt fjellet.

Se også Terrengsykkel-TV i Trysil: Nybegynnerens problemer   

Flere naturlige stier
Lohne ser at mange syklister gjerne vil sykle naturlige stier framfor tilrettelagte maskinløyper. Derfor planlegger Trysil Bike Arena å kartlegge og merke enda flere av disse, og trekke inn flere områder i kommunen, slik som Bittermarka og Flendalen, Jordet og Trysil-Knuts verden.

– Vi ønsker å gjøre flere naturlige stier tilgjengelige, og er akkurat nå i fasen med å kartlegge aktuelle områder i samarbeid med grunneierne. Det er flere grunneierlag som jobber med å utvikle områder rundt om i Trysil både for vandring og sykling, så vi ser også på hvordan vi kan knytte disse mot alt som skjer rundt Trysilfjellet, sier Lohne.

– Det har blitt tilrettelagt mye i Flendalen opp mot Bittermarka, og det er fine løyper i Jordet og opp mot Trysil-Knuts fjellverden. Det er også aktører helt sør i Trysil som ønsker aktivitet, og vi ser på om det passer å tilrettelegge for stisykling der, gjerne over mot svensk side og i samarbeid med Rörbäcksnäs, sier hun.

Les også: Sykkelsatsing skaper arbeidsplasser 

Saken fortsetter under

Stisykling Trysil 1- Foto Ola Matsson 1200x792
Mange ønsker å sykle naturlige stier, og der har Trysil allerede mye å by på. Enda mer skal merkes. Foto: Destinasjon Trysil

Mange ønsker å sykle naturlige stier, og der har Trysil allerede mye å by på. Enda mer skal merkes. Foto: Ola Matsson/ Destinasjon Trysil

Halvveis i prosjektet
Trysil Bike Arena har nå brukt omtrent halvparten av budsjettet på totalt 25 millioner kroner som er skissert i masterplanen. Så langt viser besøkstall og ringvirkninger for næringslivet i Trysil at investeringene bærer frukter, og det er avgjørende for å fortsette prosjektet.

– Trysil kommune er større enn Vestfold fylke, så det er mye som kan gjøres, bare vi har finansiering og grunneiere som vil. Vi har en masterplan som skisserer utvikling for 25 millioner og har kommet halvveis på denne. Vi jobber videre med for å fullfinansiere satsningen og tror vi skal komme i havn med det da vi opplever økt trafikk, mye aktivitet og flere helårs arbeidsplasser, sier Lohne.

Les også: Dette er vårski i Stryn

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.  

Publisert 14. august 2017 kl 21.00
Sist oppdatert 14. august 2017 kl 21.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen