Trysil har siden 2014 vært destinasjonen i Norge som har ledet an når det kommer til stisykling som reiselivsprodukt.
Fra 1. januar er det Skistar som overtar det hele ansvaret.
– Det har vært et utviklingsprosjekt i ti år nå. Så har det utviklet seg og blitt større og større. Det har alltid vært en tanke om at drift og vedlikehold burde landes når det ble så stort, så det var på høy tid å finne den endelige formen når man skulle gå over fra prosjekt til fast drift.
Det sier Gudrun Sanaker Lohne som er leder i Skistar Trysil.
Hun var tidligere leder i Destinasjon Trysil, som var selskapet som dro i gang satsingen på stisykling som reiselivsprodukt, og har dermed fulgt utviklingen tett helt fra starten. I 2024 overtar Skistar ansvaret.
Arbeidet med å bygge ut stier i det som kanskje er best kjent som Gullia begynte i 2014, og siden har det blitt bygget og tilrettelagt mer enn 100 kilometer sti i det som også er en av nordens ledende alpindestinasjoner.
Målet: Bli best på stisykling i Norge med Trysil Bike Arena.
– Hva betyr dette for de besøkende, vil de merke forskjell?
– Jeg tror ikke det, det har vært så samkjørt de siste åra både med tanke på stipatruljen, hvem som bygger stier og så videre. Og så er vi så heldige at vi har fått med oss kompetansen gjennom Olve (Norderhaug). Vi skal fortsette på den linja vi har gjort siden dette starta, og levere det aktørene og gjestene ønsker.
I 2022 tok Skistar mer eierskap til syklingen i Trysil ved å gå inn og finansiere de heisbaserte stiene Twister og Flowstar, og nå tar de med andre ord over helt.
– Det har blitt bygget mange kilometer med sti i Trysil så langt, kan du si noe om hvor mye ressurser som vil bli brukt på drift kontra nybygging?
– Vi må få litt overblikk og fase det inn i vår drift nå først. Men vi kommer til å ha fokus på å videreutvikle syklinga som er hovedproduktet. Det ligger det ambisjoner om. Utnytte flere områder i fjellet, koordinere med utviklingen på vinter når det kommer til heiser og tilrettelegging. Olve har akkurat begynt hos oss, og jobber fortsatt i samarbeid med grunneiere og destinasjonsselskapet, så vi fortsetter i den retningen planen vi har jobba etter. Så får vi se litt hvor mye som blir utviklet nå i sommer.
– Vil vi se enda mer heisbasert sykling?
– Det kommer høyt opp på brukerundersøkelsen vår. Det ligger på toppen og har gjort det en stund. Gjestene vil ha mer av det. Det er der vi er minst utvikla hittil, så det er jo naturlig å tenke sånn. Men så er det også mye av fjellsyklinga på sørsida av fjellet og Fageråsen også hvor det ligger muligheter.
Skal fortsatt bygge helårsdestinasjoner
Selv om Skistar har vært mest kjent for å lage skiopplevelser, gikk de i 2020 ut og erklærte at sommer, og spesielt sykkel var et satsingsområde framover. Sammen med Åre i Sverige er Trysil blant de ledende sykkeldestinasjonene i Skandinavia.
– I Trysil opplever jeg at vi er har gått fra å ha full fokus på vinter til å skape en reiseanledning også i sommerhalvåret og utnytte den infrastrukturen som vi har. Så har vi lykkes veldig godt i å bygge et sykkelprodukt at nye syklister kommer seg ut i skogen, og klart å få familien ut på sykkel sammen. Trysil har blitt et sted hvor de flere andre destinasjoner i Skandinavia kommer på studieturer for å lære, sier Lohne.
– Nå jobber du i Skistar, hva kan du si om Skistar sine tanker om dette? Vil vi se større grad av betaling for å sykle i Trysil framover?
– Det er jo en utfordring i hele reiselivsnorge. Det gjelder ikke bare sykling, men naturopplevelser generelt. Den diskusjonen pågår jo for fullt. Vi følger med på den og så får vi se på hva det lander på, og hvilke muligheter det gir. Men det er en utfordring som ikke er løst. For oss i dag handler det om å bygge så attraktive produkter som mulig, sånn at folk kommer hit og bruker andre tjenester og tilbud framover.
Stisykling i Trysil:
2013- og 14 : Masterplaner utformes og byggingen settes i gang i Gullia.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.