Stibyggingen i Trysil har begynt

Mens fremtiden til Hafjell Bike Park fortsatt er usikker, har spaden blitt satt i jorda for satsingen på terrengsykling i Trysil.

Sist oppdatert: 12. september 2014 kl 09.30
SPADEN I JORDA: De første spadetakene er tatt i Trysil. Om alt går som planlagt, vil åtte kilometer sti stå ferdigbygd til neste sommer. (foto: Gro Bruksås)
SPADEN I JORDA: De første spadetakene er tatt i Trysil. Om alt går som planlagt, vil åtte kilometer sti stå ferdigbygd til neste sommer. (foto: Gro Bruksås)
Lesetid: 2 minutter

– Vi ser at mange av stiene som allerede eksisterer i Trysil i dag er for erfarne stisyklister, som i stor grad er gradert rødt eller svart (krevende og svært krevende). Stiene som nå er under utbygging vil komplementere stitilbudet i Trysil med flere blå og grønne stier (middels til lite krevende). De nye stiene skal være lekne og enkle, men samtidig skal du få følelsen av å være ute i skogen på naturlig sti, forteller Anders Wassgren, prosjektansvarlig for Idrettsopplevelser i Trysil.  

 

– På bildet ser det ut som det blir mye gruslegging. Dette er jo sikkert fint for nybegynnere, men satser dere på mer tilrettelegging og forbedring av eksisterende stier også?

– Det blir absolutt ikke bare grusveier. Stien som nå lages vil gå like ved flytstien, og vil dermed ha samme terreng og feeling. Stien skal føles helt naturlig, med både steiner, røtter og trær. Og prosjektet er nøye planlagt sammen med Bike Solutions, som har stor erfaring fra lignende prosjekter i Frankrike og andre deler av Europa og Nord-Amerika. De vil bistå med teknisk rådgivning i byggefasen, forteller Gro Bruksås, PR-Ansvarlig i Destinasjon Trysil.

 

Prosjektplan_fase1
PLANSKISSE: Kartet viser de forskjellige fasene av byggeprosjektet.

 

Høye ambisjoner til videre satsing

Vinteren skal brukes til å planlegge fase to av stisykkelsatsingen i samarbeid med Bike Solutions.

– Det er mange ideer på papiret. Vi ser blant annet at vi kan bygge ytterligere 10 til 20 kilometer grønne og blå stier rundt golfbanen. Vi kan forbedre en del eksisterende stier med flere Northshore-elementer, for å skape bedre opplevelser og utfordringer for de mer øvede stisyklistene. Det er muligheter for å bygge flytstier under Fjellekspressen for morsom nedoverkjøring og terrengsykkelparken kan videreutvikles med flere elementer. Det er uante muligheter, men hvor mye vi får gjennomført er avhengig av videre finansiering, sier Wassgren. 

 

– Vil det bli mulig å prøve stiene i løpet av høsten?

– Utbyggingen begynte på mandag. Det er beregnet at man kan bygge ca. 80 meter sti om dagen, og at man skal ferdigstille åtte kilometer til neste sommer. Om det vil bli mulig å prøve de allerede i høst vil vi komme tilbake til, sier Gro Bruksås.

1919661_799902170073513_3201214498586637888_n
DUMPING: De enkleste stiene vil bli gruslagt i partier. (foto: Trysil Bike Arena)

DUMPING: De enkleste stiene vil bli gruslagt i partier. (foto: Trysil Bike Arena)

Publisert 12. september 2014 kl 09.30
Sist oppdatert 12. september 2014 kl 09.30

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen