Stor interesse for stisykling som produkt på fagdag i Trysil

Fagdagen med tema “det bærekraftige terrengsykkelproduktet” i Trysil trakk dobbelt så mange som forventet.

Sist oppdatert: 23. juni 2016 kl 18.42
Det ble både debatt og diskusjon på fagdagen om bærekraftig sykkelturisme i forkant av Utflukt. Foto: Marianne Mork/Innovasjon Norge
Det ble både debatt og diskusjon på fagdagen om bærekraftig sykkelturisme i forkant av Utflukt. Foto: Marianne Mork/Innovasjon Norge
Lesetid: 2 minutter

Les også: Her finner du alle sakene vi har skrevet om stisykling i Trysil

Hundre interesserte møtte opp for å få med seg seminaret på torsdag i regi av Opplysningskontoret for Terrengsykling, NOTS, Trysil Bike Arena, Destinasjon Trysil, Innovasjon Norge og Utflukt/Terrengsykkel. Initiativtaker Haaken Christensen i Innovasjon Norge hadde forventet rundt 50 deltakere til fagdagen, som ble arrangert før det store innrykket av syklister til Utflukt var på plass i Trysil.

– Jeg er superfornøyd med fagdagen og at det var slik bredde på deltakerne, sier han og viser til at det var folk fra kommuner, fylkeskommuner, aktivitetsbedrifter, overnatting, og andre aktører innen sykkelturisme, så vel som en håndfull interesserte syklister.

Les også: Nesbyen får 300.000 til stibygging 

I panelet, som var siste formelle post på programmet, satt representanter fra forvaltningen med Miljødirektoratet, grunneiere med Norskog, stisyklister med NOTS og det tradisjonelle friluftslivet med DNT. De fikk luftet sine synspunkter på hvordan bærekraftig sykkelturisme kan utvikles, markedsføres og forvaltes.

– Det var gode innlegg, og en rød tråd om samarbeid og forvaltning gjennom hele dagen. Det er også artig at både miljødirektoratet, Norskog, DNT, NOTS og Innovasjon Norge egentlig er så enige. Det lover godt for den videre dialogen, sier Christensen.

Bærekraft på flere plan
– Her har vi en gyllen mulighet til utvikle noe sammen, men vi må gjøre det uten å sage av den greina vi sitter på, sier Christensen.

Stikkord for dagen ble samarbeid, inkludering og forvaltning, slik at en bygger et unikt produkt som er lokalt forankret. Da er det viktig at en planlegger for mer enn bare bærekraftige stier i form av at de skal tåle trafikken.

Les også: Internasjonal pris til Trysil 

Bærekraft handler også om gode forretningsmodeller. Det må være mulig å tjene penger på produktet, slik at vedlikehold og videreutvikling blir ivaretatt.

Fellesnevner er at attraktive sykkelprodukter er summen av naturopplevelsene, så vel som overnattingsmuligheter, merking og guiding, lokal mat og drikke, så vel som infrastruktur som gjør destinasjonen tilgjengelig.

Seminaret avsluttet imidlertid med et hjertesukk i retning NSB, med sterk oppfordring til å åpne for flere enn fem sykler per avgang og gjerne et system for å reservere plass for sykkel på nett.  

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Les også: Test av brede fjellski for variert terreng

Publisert 23. juni 2016 kl 18.42
Sist oppdatert 23. juni 2016 kl 18.42

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen