MER AV DETTE: I Trysil skal det til sommeren blant annet bygges to nye heisbaserte flytstier. Arkivfoto: Snorre Veggan.
Lesetid: 4 minutter
Siden arbeidet begynte i 2014 har Trysil rukket å bli den desidert største og mest gjennomførte stisykkeldestinasjonen i Norge.
Mest kjent er kanskje Gullia - området i skogen sør for Radisson-hotellet med flere titalls kilometer med tilrettelagte stier.
Stitilbudet har gradvis blitt utvidet, og til sommeren kommer det enda to nye stier - denne gangen blir de heisbaserte.
- Vi er veldig glade for at vi nå kan innfri ønsket til mange av sykkelgjestene våre, og bygge flere heisbaserte stier. SkiStar gjør en betydelig investering i sommersatsningen med hele to nye flytstier. Disse vil legge på venstre side av Fjellekspressen, stolheisen som tar deg til toppen av stiene. Den ene vil være blå, samme vanskelighetsgrad som Magic Moose, og blir 5,1 kilometer lang. Den andre vil være noe mer teknisk og blir dermed en rød flytsti på 3,5 kilometer. Begge stiene vil ha masse flyt og morsomme elementer, forteller Olve Norderhaug, leder i Trysil Bike Arena i en pressemelding.
Planleggingen av stiene i Trysil begynte allerede i fjor, og Norderhaug forteller til Terrengsykkel at han har fått med seg en ikke helt ukjent norsk syklist på designet av stiene; Brage Vestavik.
– Brage har vært med på stidesign av den røde stien. Han kommer til å være involvert på vårparten i år med innspill og ideer, og han er jo veldig kreativ.
– Hva kan du si om stiene?
– Stilmessig skal det være flytstier. Så kan man jo alltids diskutere hva en flytsti er, men vi har fokus på at det skal være gøy. Vi kommer til å bygge litt i stilen fra stiene Rodeo og Papa Bear, så det blir lekent og gøy, og muligheter for å hoppe.
Stiene skal etter planen stå ferdig allerede i juli, og Norderhaug innrømmer at det er ambisiøst.
– Vi ønsker å bli ferdige så tidlig som mulig, og legger et voldsomt trøkk fra tidlig sesong. Går alt kjempebra, har vi det unnagjort på åtte uker. Vi skal ha ti gravemaskiner og 24 mann i sving.
Fra begynnelsen i Trysils stisyklingsprosjekt var det et uttalt fokus på å bygge stier alle kunne tråkke selv - altså ikke være avhengige av heis for å sykle. Nå utvides omsider heistilbudet, Norderhaug mener tiden er inne.
– Vi ser jo det at Gullia står seg veldig bra, vi har over 30 kilometer sti der. Gullia vil stadig ha utvikling og bli forbedret, men vi ser at de siste tre åra har besøkende ønsket seg mer heisbasert. Jeg har full forsteålse for det. Det er både morsomt og genererer inntekter til turistnæringa. Men vi måtte finne en form og timing på det, og hvordan det skal finansieres.
Her kommer Skistar inn i bildet. Ski- og reiselivsgiganten går nå tyngre inn i sykkelsatsingen i Trysil.
– Skistar tar føringen på den heisbaserte syklingen. Det er naturlig, det er de som drifter heisen. Skistar har alltid vært en bidragsyter til sykkelprosjektet her i Trysil, men ikke nødvendigvis med mer tyngde enn andre. Det det blir de nå, med betydelige midler, sier Norderhaug.
Gudrun Sanaker Lohne er Destinasjonssjef hos Skistar Trysil, og forteller at det nå jobbes mer mot et helårstilbud - ikke bare vintertilbud - på alle Skistars destinasjoner.
– Hva er det som gjør at Skistar nå går inn og tar regninga for disse stiene?
– Vi har brukt tiden nå under pandemien til å revidere helårsstrategien vår med ønske om å skape mer aktivitet hele året. Sykkelsatsingen har pågått her i flere år, og mer heisbasert sykling har vært etterspurt fra gjestene, så vi blir med og bygger opp under det som er gjort. At vi tar vår del av den satsingen i Trysil, passer bra.
– Hvilke beløp er det snakk om?
– Prosjektet med de to stiene som skal bygges nå ligger på seks millioner. I tillegg investerer vi nye sykkelholdere i heisen som dobler kapasiteten.
Det er ikke bare satsing på sti og heis - Skistar har også kjøpt opp Sport Lodge´n i Trysil som driver med utleie av sykler, blant annet. Nå skal det bli mulig å forhåndsbooke blant hele 700 sykler. Radisson-hotellet i Fageråsen blir også holdt sommeråpent, noe som er nytt. Sanaker Lohne er optimist foran den kommende sykkelsesongen.
– Jeg opplever at det er en trend nå å være aktiv utendørs med familien. Fjellferie står sterkt og vil stå enda sterkere, jeg ser veldig positivt på sommeren som kommer. De siste to årene har det stort sett bare vært nordmenn som har kommet, på grunn av pandemien. Men vi håper på økt trafikk fra Sverige og Danmark. Det ligger også gode muligheter i kurs- og konferansemarkedet. Jeg tror folk har behov for å møtes og ha det litt gøy, i tillegg til det faglige.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.