– Vi leter etter stibyggere som har forståelse av fart og flyt, enten med tidligere erfaring fra stibygging eller annen relevant bakgrunn som for eksempel snowboardparker, sier Olve Norderhaug, som er prosjektleder for Trysil Bike Arena.
– Til stibyggerstaben trenger vi gravemaskinførere for maskiner med rotortilt, maskinførere for minidumper til gruslegging og transport, landskapsarkitekter for manuell formgiving og stibygging, snekkere til å bygge broer, klopper og informasjonstavler, sier Norderhaug.
Les også: Internasjonal pris til Trysil Bike Arena
Videre skal staben på Trysil Bike Arena utvides med en helt ny stipatrulje, som i første omgang vil bestå av to personer. Disse vil blant annet jobbe med vedlikehold og ha førstehjelpsberedskap ved ulykker.
Les også: Flytstier og veldedighet
Skandinavias største
Trysil Bike Arena, som har ambisjoner om å bli Skandinavias største sykkeldestinasjon, er omtrent halvveis i prosjektet når destinasjonen går inn i sin tredje sesong med stibygging. Masterplanen for Trysil Bike Arena er utviklet i samarbeid med franske Bike Solutions, og har en kostnadsramme på 20 til 25 millioner kroner.
Så langt har Trysil anlagt rundt 20 kilometer høyt tilrettelagte stier, to sykkelparker, utbedret Fjellrunden og utviklet en nasjonal skiltmal for stisykling. Første del av flytstien Magic Moose ble åpnet i fjor sommer, men 3.5 kilometer. Når stien ferdigstilles i år blir den totalt 7.5km lang oh en av Europas lengste av sitt slag.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Bli med denne gjengen på jobb i Trysil Bike Arena. Foto: Hans Martin Nysæter/Trysil