I KONTROLLERTE FORMER: I Trysil har man anlegg som innbyr til stisykling på mange ferdighetsnivåer. Leder Olve Norderhaug tror de skal overleve selv om stisykling med elsykkel blir forbudt, men mener samtidig det vil gjøre at færre kommer seg ut på tur.
Lesetid: 6 minutter
I en offentlig utredning til ny Motorferdsellov, har et utvalg fremmet forslag om å forby bruk av elsykkel utenfor vei og turvei i utmark.
Lovforslaget får nå Opplysningskontoret for Terrengsykling (OFT) til å reagerer kraftig. I en uttalelse påpeker medlemsorganisasjonen at «utvalget har unngått å involvere sentrale fagmiljøer i terrengsykkelbransjen og baserer seg på mangefull dokumentasjon».
– Nyheten om Motorferdselsutvalgets forslag om å forby elsykler utenfor vei og turveier kom like overraskende på oss som på resten av Terrengsykkel-Norge. Det er oppsiktsvekkende at utvalget har jobbet med forslaget i 2,5 år uten å involvere relevante miljøer for terrengsykling, skriver OFT i uttalelsen sin, som bærer tittelen «Lovforslag forbauser».
I en uttalelse til Terrengsykkel presiserer Klima og miljødepartementet at utvalget har foreslått forbudet for «å begrense bruk av elsykler til vei og turveier ut ifra et føre-var-prinsipp». Det vises til at økt bruk av elsykler og økt rekkevidde kan føre til konflikter med natur- og friluftshensyn i framtida.
Det er stadig flere aktører i Norge som tilbyr stisykling i tilrettelagte områder, som samtidig befinner seg områder som er definert som utmark. Disse aktørene er overrasket over forslaget og lurer på hvilke konsekvenser det vil få for den lokale reiselivsnæringen.
– Friluftslivet er i endring, men jeg føler ikke at det er dokumentert basert på grunnlaget jeg har lest i denne rapporten at bruk av elsykkel er noe mer problematisk enn bruk av tråsykkel, foruten at det vil ha en lengre rekkevidde, sier Olve Norderhaug i Trysil Bike Arena til terrengsykkel.no.
Anlegget opplever stadig vekst. I fjor var 92 000 besøkende innom anlegget. I år er forventningene at man for første gang kan passere den magiske 100 000-grensen.
– Hva vil et potensielt forbud føre til?
– Jeg tror et slikt lovforslag vil svekke manges mulighet til å komme seg ut på tur. Jeg opplever at det stadig er flere aktører som bygger og tilrettelegger for slike anlegg i Norge, noe som også gjør at trafikk kanaliseres dit. Vi merker oss i hvert fall at det er det som skjer i Trysil, noe som også gir oss mulighet til følge med på bruken og gir oss kontroll på aktiviteten. Jeg tror heller ikke det vil påvirke oss negativt dersom 80-90 prosent begynner å bruke elsykkel i våre anlegg, sier Norderhaug som påpeker også de merker en stigende etterspørsel etter elsykler fra brukerne.
Samarbeider godt med kommunen
Et vesentlig del av forslaget er større muligheter til den enkelte kommune å regulere bruk av elsykler og andre motoriserte fremkomstmidler selv. Det påpekte jurist Jon Christian Fløysvik Nordrum overfor Terrengsykkel i forrige uke:
– Et annet hensyn er kommunalt selvstyre som mandatet peker særskilt på. Kommunene er i forslaget gitt større muligheten til å kunne regulere bruken av elsykkel, sa han.
Mange av destinasjonene som forsøker å livnære seg på stisykling har allerede et tett samarbeid med kommunene på hjemstedet.
Selv om Norderhaug er trygg på at Trysil kommune vil være med å legge forholdene til rette for sykling på stiene i området, mener han likevel et forbud vil slå negativt ut.
Da et forslag om nasjonalt for mot elsykkel på sti kom, reagerte NOTS-leder Roy Ripe med sjokk og vantro. – Elsykkel er kommet for å bli, mener han.
– I vårt tilrettelagte anlegg tror jeg ikke det skal by på problemer. Trysil kommune er en veldig positiv samarbeidspartner, og vi kommer helt sikkert til å finne løsninger samme med dem. Det kan imidlertid vært at dette legger begrensninger for andre, og det vil også påvirke oss, sier han og fortsetter:
– Vi vil at så mange som mulig skal komme seg ut enten det skjer på tilrettelagt sti eller ikke. Brorparten vil ha det moro på det tilrettelagte stinettverket, og jeg tror ikke det blir noe problem å få til en ordning for Trysil Bikearena. Men generelt vil et slikt lovforslag kunne svekke det som i utgangspunktet er positiv aktivitet for den norske folkehelsa, påpeker han.
Han mener i stedet at dagens ordning, der elsykkel fram til nå har vært fritatt fra regelverket på grunn av § 2a i motorferdselsloven, har fungert bra.
– Vi ser imidlertid også at det kan by på kommunikasjonsmessige utfordringer, spesielt dersom du er ute og sykler i «Kommune A» som tillater bruk av elsykkel, og så krysser man plutselig grensa til «Kommune B», som ikke har tillatt bruken. Det framstår også for meg som vanskelig å håndheve i praksis. Jeg er i utgangspunktet tilhenger av tiltak for å ta vare på sårbar natur, men jeg mener også dagens regelverk der elsykler er et unntak, fungerer godt. Jeg er enig i at det skal være mulighet til å innskjerpe reglene for eksempel for nasjonalparker og verneområder, så jeg tror heller det er den veien dette bør gå.
– Enkelt og brukervennlig
OFT er en medlemsorganisasjon som blant annet står bak stiutvikling for et bredt spekter av terrengsykkel-destinasjoner. Det gjelder blant annet Trysil, Hafjell, Harstad, Høgevarde, Nesbyen, Geilo, Gol, Valdres og Ål.
De kalte tirsdag inn til ekstraordinært styremøte for nettopp å diskutere og samordne seg i den videre prosessen rundt nye lov om motorferdsel. Forslaget er nå sendt ut til høring av Klima- og Miljødepartementet.
OFT påpeker at de ser fram mot høringsrunden og at de ønsker å få fram fakta og erfaringer fra terrengsykling både nasjonalt og internasjonalt.
Samtidig er de skeptiske til å endre for mye på dagens regelverk, der elsykling fram til nå har blitt unntatt fra den vante praksis for motorisert ferdsel i utmark.
Hele uttalelsen fra OFT
LOVFORSLAG FORBAUSER
Motorferdselsutvalgets forslag om å forby elsykler utenfor vei og turveier vekker stor overraskelse. Utvalget har unngått å involvere sentrale fagmiljøer i terrengsykkelbransjen og baserer seg på mangelfull dokumentasjon. OFT mener at dagens regelverk fungerer godt, og at god planlegging, tilrettelegging og vedlikehold kan løse de fleste utfordringer.
Nyheten om Motorferdselsutvalgets forslag om å forby elsykler utenfor vei og turveier kom like overraskende på oss som på resten av Terrengsykkel-Norge. Det er oppsiktsvekkende at utvalget har jobbet med forslaget i 2,5 år uten å involvere relevante miljøer for terrengsykling.
Utvalget har nådd sin konklusjon helt uten håndfast dokumentasjon på at elsykling i terrenget gir mer slitasje enn vanlige terrengsykler. Internasjonal forskning viser dessuten at terrengsykling har lignende slitasjeeffekter som fotturer, men dog med litt økt slitasje på svært våte stier (som syklister for øvrig foretrekker å unngå).
Vi i OFT mener at hensynet til natur og friluftsliv bør gå hånd i hånd. Vi har i flere år arbeidet for å øke kompetansen innen bærekraftig planlegging, tilrettelegging og vedlikehold av stier, blant annet gjennom EU-prosjektet «DIRTT». Vår erfaring er at god planlegging, informasjon og tilrettelegging kan løse de fleste brukerkonflikter og slitasjeproblemer. Skal vi se etter løsninger på fremtidige utfordringer, bør vi starte med å fylle et stort nasjonalt kompetansegap innen stitilrettelegging og vedlikehold.
Det er veldig positivt at utvalget ikke har funnet konkrete problemer med dagens regulering av elsykler i utmark. Vi deler denne oppfatningen: Dagens regelverk er enkelt og brukervennlig, og kommuner kan gripe inn ved behov. Da elsykler ble tillatt på norske stier for 7 år siden, var det også knyttet usikkerhet til konsekvensene. I dag kan vi imidlertid se tilbake på en vellykket og så godt som problemfri implementering. Disse erfaringene bør veie tyngre enn et syltynt «føre-var-prinsipp», som er preget av løse antakelser og fravær av faglig tyngde.
En elsykkel som tilfredsstiller NS-EN 15194 er per definisjon en sykkel. Hele den globale sykkelbransjen går mot elektrifisering, hvilket gjør denne definisjonen helt logisk og riktig. Motsatt hva utvalget legger til grunn i sin anbefaling har el-terrengsyklene de siste årene blitt både lettere, fått mindre batteri og redusert trekkraft. Om få år vil det være tilnærmet umulig å skille el-terrengsykler fra tradisjonelle terrengsykler.
Vi lurer på hvordan det kan være hensiktsmessig å erstatte dagens velfungerende lovgivning med et regelverk som er vanskelig for syklister å forstå og følge, og som i praksis vil være umulig for myndighetene å håndheve?
Vi ser frem til å bidra til høringsrunden med fakta og erfaringer fra den norske og internasjonale terrengsykkelbransjen.
– Dagens regelverk er enkelt og brukervennlig, og kommuner kan gripe inn ved behov. Da elsykler ble tillatt på norske stier for 7 år siden, var det også knyttet usikkerhet til konsekvensene. I dag kan vi imidlertid se tilbake på en vellykket og så godt som problemfri implementering. Disse erfaringene bør veie tyngre enn et syltynt «føre-var-prinsipp», som er preget av løse antakelser og fravær av faglig tyngde.
– Vi lurer på hvordan det kan være hensiktsmessig å erstatte dagens velfungerende lovgivning med et regelverk som er vanskelig for syklister å forstå og følge, og som i praksis vil være umulig for myndighetene å håndheve?, skriver de i uttalelsen.
OverforTerrengsykkel har Klima- og miljødepartementet opplyst at saken sendes ut på høring fra til 15. september. Deretter tas det sikte på å fremme en proposisjon for Stortinget i løpet av våren 2025.
KOMMENTAR: Vi heller burde stå sammen mot dem som ikke ønsker stisykling i det hele tatt, fremfor å bekjempe hverandre, skriver Nicholas Sullivan.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.